Thursday, September 30, 2010

LIM KIT SIANG CINA BABI PALING BANGSAT ! - GELAR TUN MAHATHIR RASIS

DAP adalah punca racism menular di Malaysia

Pengerusi DAP Lim Kit Siang menggelar Negarawan Unggul Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai “Rasis no. 1″ Malaysia. Ucapan ini dibuat dalam makam malam anjuran DAP Segambut pada 25 September 2010.

Perdana Menteri IV itu dibidas kerana ucapan beliau mengenai orang Melayu akan hilang kuasa sekiranya UMNO tidak berkuasa. Lim mendakwa Tun Dr Mahathir cuba untuk menakutkan orang Melayu dengan memainkan ‘kad perkauman’.

Hakikatnya, Perjuangan Nasionalism orang Melayu yang berjaya digembeling dan jana oleh UMNO merupakan cara paling berkesan untuk proses Kemerdekaan berjaya dicapai. Selepas UMNO dengan jayanya ditubuhkan pada 11 Mei 1946, semangat dan suara orang Melayu digembeling dan satukan untuk menjadi kuasa desakan yang amat kuat sehingga Malayan Union yang telah pun diluluskan Westminster Palace digagalkan.

Kuasa nasionalism pada orang Melayu pada masa itu memungkinkan British berunding dengan DYMM Raja Raja Melayu dan membuahkan Perjanjian Tanah Melayu dikuat kuasa pada 1 Februari 1948. Perjanjian ini, yang menunjukan kedudukan orang Melayu atas sebagaimana konsep ‘Ketuanan Melayu’ amat jelas diperuntukan dan kemudianya menjadi asas kepada Perlembagaan Persekutuan yang dikuat kuasa apabila Kemerdekaan dicapai pada 31 Ogos 1957.

Nasionalism juga merupakan semangat yang menjana Parti Perikatan beroleh kejayaan amat besar pada pilihanraya 1955 kerana 82% dari penggundi berdaftar merupakan orang Melayu. Mandat kuat orang Melayu ini dijadikan modal bagi Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu bawah pimpinan Tunku Abdul Rahman Putra berunding dengan sekelian DYMM Raja Raja Melayu untuk menerima demokrasi ‘Raja Berperlembagaan’ ala Westminster sebagai sistem pemerintahan dan kemudian berjaya meyakinkan British untuk memberikan Kemerdekaan penuh.

Sifat ‘murah hati’ (generosity) dan kemanusiaan yang ‘merangkumi’ (inclusive) untuk membina sebuah negara yang ujud pada Kepimpinan Melayu pra-Kemederkaan adalah ditafsirkan dengan kesediaan dan kesudian menerima 1 juta immigran keturunan Cina dan India yang disifatkan British sebagai ‘Tiada Warga Negara’ (Stateless Persons).

Dua asas ini merupakan elemen terpenting ‘Kontrak Sosial’, iaitu asas persetujuan semua pihak atas kelahiran negara Persektuan Tanah Melayu yang Merdeka dan Berdaulat.

Malaysia mencapai kestabilan politik pasca 1959 dan rakyat pelbagai keturunan menerima Kepimpinan Melayu yang bersedia ‘berkongsi kuasa’ dengan Bukan Melayu diperingkat pemerintahan dan pentadbiran tertinggi. Bukan Melayu sedar dan amat menghargai hak mereka sebagai warga negara dan bebas untuk meneruskan kehidupan tanpa sebarang sekatan. Mereka berniaga dan mampu mengumpul harta termasuk hartanah tanpa sebarang had, disamping kuasa politik mereka juga diwakili.

Namun dengan kemasukan Singapura apabila Persekutuan Malaysia lahir pada 16 September 1963, maka politik Chauvinis Cina yang dibawa dan jana oleh PAP mula mencalari politik kestabilan kadaan muhibbah dan majmuk yang berdasarkan kesefahaman, kerjasama dan timbangrasa dan kompromi. Bermula 1964, PAP menjana konsep ‘Malaysian, Malaysia’ dan mula meracuni keturunan Cina untuk membelakangkan politik ‘kongsi-kuasa’ yang sedia membawa kestabilan dan berjaya dicapai 10 tahun ini.

Akibatnya, aktiviti militan-politik yang cenderung berhaluan kiri dikalangan keturunan Cina pun bermula. Apabila Singapura dinyah keluar dari Persekutuan Malaysia pada 9 Ogos 1965 dengan kelulusan Parlimen, politik Chauvinis Cina ini diteruskan melalui PAP. Ianya dijana semakin intensif sehingga berlaku rusuhan kaum berdarah pada 13 Mei 1969.

Setelah berjaya menguasai beberapa kerusi startegik dalam Selangor (termasuk Kuala Lumpur) semasa pilihanraya Mei 1969, Chauvinis Cina DAP secara biadap mengarak penyapu sebagai simbol ‘menghalau’ orang Melayu keluar dari kawasan perbandaran dengan slogan lantang “Orang Melayu balik kampung, tanam jagung!”. Maka berlaku pergaduhan antara kaum yang amat berdarah sekitar Kuala Lumpur.

3 comments:

hangkedee said...

Pak Lah oh pak lah di mana kamu sekarang?.....masih tidur lagi ke?tenguk lah hasilciptaan mu?

Anonymous said...

siapa yang bodoh sangat? tulis artikel nie? Mangkuk ayun, bebal dan syok sendiri.

Anonymous said...

Artikel berdasarkan fakta sejarah. Siapa yg bodoh, mangkuk ayun dan bebal. Lain kali dalami sejarah malaysia dengan betul.

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.