Thursday, September 30, 2010

ADUN SERI ANDALAS DR. XAVIER BELASAH CALON PENCABAR DAN UPAH GANGSTER

Kottapan dakwa Xavier upah gengster


S. KOTTAPAN menunjukkan bagaimana beliau dipukul sambil diperhatikan dua anaknya, Kavendran (kiri) dan Yukenthiran (kanan) yang turut cedera di sebuah hospital di Klang, semalam.


KLANG 29 Sept. - Ahli perniagaan, S. Kottapan tetap mempertahankan dakwaannya yang beliau ditumbuk dan ditendang oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Andalas, Dr. Xavier Jayakumar pada pemilihan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Cabang Kota Raja, Ahad lalu.

Kottapan berkata, kejadian itu memang berlaku kerana Xavier berang dengan tindakannya mengoyakkan sehelai kertas undi sebagai membantah sesi pemilihan di Dewan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) Bukit Naga di sini.

Beliau yang mencabar Xavier untuk jawatan Ketua Cabang PKR Kota Raja mendakwa, sekumpulan samseng dipercayai diupah oleh wakil rakyat itu telah memukul dan mencederakannya semasa kekecohan selepas peristiwa mengoyakkan kertas undi itu berlaku.

Dakwanya, kumpulan samseng itu turut mencederakan dua anaknya, Kavendran, 20, dan Yukenthiran, 13, serta beberapa ahli PKR Cabang Kota Raja yang cuba membantunya semasa dipukul.

''Semasa sesi mengundi berjalan, saya dan beberapa rakan nampak berlaku beberapa perkara yang tidak kena dilakukan oleh wakil Jawatankuasa Pemilihan Pusat yang nyata memihak kepada Xavier.

''Selesai sesi pengundian, saya pergi ke hadapan dewan untuk menghentikan pengagihan kertas undi dan mengoyakkan sehelai kertas undi sebagai tanda membantah dan meminta sesi pemilihan hari itu dibatalkan.

''Tiba-tiba Xavier meluru ke arah saya dan menumbuk muka saya di bahagian rahang kanan sebelum menendang beberapa kali dan apabila saya keluar dari dewan, sekumpulan samseng pula menyerang dengan topi keledar dan kerusi," katanya ketika ditemui di sebuah hospital swasta di sini hari ini.

Turut bersama beliau ialah tiga anaknya iaitu Reymadan, 25, Kavendran, dan Yukenthiran serta beberapa ahli PKR Kota Raja.

Ujarnya, kecederaan itu menyebabkan dia dan anak-anaknya serta beberapa ahli PKR yang cedera termasuk peguam, V. Ayasamy, 40, menerima rawatan di hospital.

Menurut Kottapan, beliau telah pun membuat laporan polis berhubung kejadian itu di Balai Polis Seksyen 15 Shah Alam dekat sini.

Beliau dengan itu meminta Ahli Jawatankuasa Pemilihan Pusat PKR mengadakan semula sesi pemilihan Cabang Kota Raja agar pengundian dapat dilakukan dengan adil.

Beliau juga mahu Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan pucuk pimpinan PKR menyiasat kejadian yang berlaku dan jika terbukti Xavier bersalah, pemimpin itu perlu dikenakan tindakan.

Kottapan juga tidak mahu keluarganya dan mereka yang secara terang-terangan tidak menyokong Xavier hidup dalam ketakutan kerana bimbang dipukul dan diapa-apakan.

Dakwanya, sehari selepas kejadian itu, anak sulungnya, Reymadan pula telah dipukul oleh samseng sehingga terpaksa dirawat di hospital.

''Jangan ada pemimpin yang hanya tahu mengata orang itu dan ini tetapi diri sendiri pun tidak betul dan menggunakan samseng untuk menang pemilihan.

''Pemimpin seperti ini tidak diperlukan dan hanya akan menjatuhkan imej parti," katanya.


Exco Selangor nafi tumbuk Kottapan

SHAH ALAM 29 Sept. – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Andalas, Dr. Xavier Jayakumar menafikan dakwaan kononnya dia telah menumbuk pencabarnya, S. Kottapan pada pemilihan ketua cabang Parti Keadilan Rakyat (PKR) Kota Raja di Bukit Naga di sini Ahad lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin negeri itu berkata, dakwaan Kottapan tersebut adalah fitnah dan hanya mahu memburukkan imejnya.

Sehubungan itu, katanya, satu laporan polis untuk mempertahankan dirinya dan menafikan kejadian tersebut telah dibuat di sebuah balai di Damansara, Petaling Jaya dekat sini Ahad lalu.

Xavier yang menafikan dirinya mempunyai kaitan dengan samseng berkata, beliau juga tahu tentang satu laporan polis yang dibuat oleh Kottapan berhubung insiden tersebut.

“Saya menafikan telah menumbuk Kottapan tetapi semasa kejadian, saya ada menghalang seorang individu yang cuba mengoyakkan kertas undi di dalam dewan.

“Ketika itu berlaku kekecohan dan ada ramai yang datang dan berlaku tarik-menarik. Tetapi keadaan itu berjaya dikawal dalam beberapa minit,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas dakwaan yang mengatakan dia menumbuk Kottapan pada pemilihan peringkat cabang PKR Kota Raja Ahad lalu.

Dakwa Xavier, beliau menghalang cubaan mengoyak kertas itu atas kapasitinya sebagai Ketua Cabang.

Tambahnya, hasil tindakannya itu berjaya menyelamatkan 20 kotak undi dan kesemuanya telah dihantar ke pusat pengundian di Damansara untuk dikira.

Xavier memberitahu, beliau gembira apabila keputusan pemilihan yang diumumkan hari ini memihak kepadanya.

“Saya menang dengan majoriti yang besar. Keputusan keseluruhan saya mendapat 919 undi, sementara Kottapan 151 undi dan seorang lagi calon iaitu M. Telaiembalam pula hanya mendapat 144 undi,” katanya.

No comments:

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.