Thursday, June 10, 2010

RACHEL CORRIE ; PENCETUS SEMANGAT PEMBEBASAN PALESTIN

Artikel asal dari: Blog Gerakan Anti PKR

'RACHEL CORRIE'.TUN M CETUS INTIFADA KE 3 .


siapa ikon di sebalik kapal konvoi palestina bernama 'rachel corrie' ? apa sumbangan ikon ini terhadap kebangkitan intifada penduduk palestin ? kenapakah nama rachel corrie digunakan sebagai ikon kebangkitan rakyat palestin ?

nama sebenar rachel corrie adalah rachel aliene corrie. rakyat biasa daripada golongan pertengahan amerika. lahir pada 10 april 1979 dan beliau mati pada usia 23 tahun.

rachel corrie menganggotai kumpulan international solidarity movement (ISM) sebagai platform NGO masyarakat antarabangsa membantah kekejaman regim zionis terhadap nasib masa depan rakyat palestin.

rachel corrie menganggotai ISM manakalan anwar ibrahim menganggotai ICG,sebuah pertubuhan yang jelas menyokong segala dasar kekejaman regim zionis. rachel corrie mula bergiat aktif sebagai aktivif palestin apabila dia menginisiatifkan satu gerakan kerjasama diantara olympia (tempat tinggal corie) dengan bandar rafah.

disinilah gerakan corrie menentang kekejaman regim zionis bermula. apakah punca kebangkitan penduduk asal amerika bernama rachel corrie melakukan penentangan luar biasa terhadap regim israel ? puncanya kerana perobohan penempatan penduduk palestin di rafah,pembinaan penempatan haram penduduk haram israel di bumi palestin dan sekatan ekonomi terhadap hak penduduk palestin.

tanggal 16 mac 2003 merupakan klimaks terakhir perjuangan rachel corrie. dia berada di rafah mengadakan demonstrasi,membantah gerakan zionis iaitu israel defence force (IDF) yang menjalankan operasi perobohan rumah-rumah penduduk palestin.

walaupun rachel corrie mengikuti amalan biasa dalam proses mengadakan demosntrasi seperti memakai baju jaket floresen,menggunakan pembesar suara namun ia tidak menghalang daripada gerombolan IDF menghancurkan rumah penduduk palestin.

rachel corrie adalah pejuang kemanusiaan sejagat,apabila berani menggunakan tubuhnya sebagai perisai manusia menghalang buldozer kepunyaan zionis menghancurkan rumah penduduk palestin. rachel corrie melutut di depan buldozer IDF, namun zionis mana mungkin tidak berperangai binatang. tubuh rachel corrie dilanggar oleh buldozer IDF, tamatlah satu lagi pejuang palestin yang datangnya daripada negara amerika.




hari ini nama rachel corrie timbul lagi, setelah 7 tahun ia menyepi. tetapi rachel corrie yang muncul hari ini bukanlah kebangkitan jasad sebenar rachel corrie, sebaliknya ia digunakan sebagai nama kepada kapal pengaman bantuan terhadap penduduk gaza.

nama rachel corrie diabadikan sebagai kapal pengaman bantuan palestin. kenapa tun mahatir sebagai pengasas Perdana Global Peace Organisation (PGPO), tidak menggunakan nama-nama syuhada kebangkitan palestin lain sebagai alternatif ?
kenapa PGPO tidak menggunakan nama syeikh ahmad yasin ?
kenapa PGPO tidak menggunakan nama yasser arafat ?
atau nama-nama syuhada palestin yang seangkatan dengannya.

disini terletaknya kebijaksanaan tun m. menggunakan nama pejuang palestin kelahiran amerika sebagai pencetus kebangkitan seluruh dunia menentang kekejaman israel terhadap nasib palestin. terlalu banyak insiden bantuan terhadap palestin yang hampir dilupakan penduduk dunia.

berita-berita harian yang menunjukkan perobohan rumah palestin,rampasan tanah penduduk palestin,kesialan kerajaan mesir menutup bantuan melalui jalan darat, sebenarnya telah menyemarakkan semangat pemimpin tertua pencetus kebangkitan intifada tun mahathir mohamad untuk berentap semula dengan zionis.

tun mahathir sudah tua, namun juang semangat mempertahankan maruah umat islam tidak pernah padam di hatinya. bosnia pernah diganyang dan dibiarkan mampos oleh serbia dan kesatuan eropah. bosnia itu majoriti islam terbesar selepas turki, maka untuk menghalang kebangkitan islam di eropah, bosnia harus dibiarkan hancur.

sama agendanya eropah membiarkan palestin pupus demi survival regim zionis. tun mahathir bukan sekali menyanggah dunia.sewaktu perang bosnia/serbia, tun mahathir telah melakukan inisiatifnya yang tersendiri. berkerjasama dengan dengan brunei,turki dan saudi arabia menghantar bantuan-bantuan kepada pejuang islam di bosnia.

hari ini tun mahathir melakukan perkara yang sama.zionis perlu diangkat dan iiktiraf perbuatannya sebagai aksi teroris dan pengganas. usaha melabelkan israel ini benar-benar telah menusuk hati pimpinan dunia.

vietnam hari ini menangguhkan lawatan shimon peres ke ho chin minh sebagai membantah sikap tidak berperi kemanusiaan regim melayan konVoi bantuan ke palestin.

anwar ibrahim,produk terbaik zionis selama berpuluh tahun bakal mati daripada mendapat bekalan kewangan dan sokongan moral. hari ini dia mengaku dia anggota ICG sebuah pertubuhan zionis tertua yang anti islam.

anwar sudah tertekan dengan keterlanjuran pengakuannya. dia sudah terlajak kata. mengikut maklumat yang diterima, negara-negara arab seperti qatar dan uae sedang meneliti semula dasar perhubungan mereka dengan anwar.

anwar adalah proksi zionis dan ini tidak menyukarkan beberapa negara arab untuk memutuskan hubungan dengan anwar. tun mahathir adalah contoh kepimpinan terbaik yang lahir daripada umno. jelas dia adalah pejuang sejagat. tun mahathir secara tidak langsung telah check mate anwar di mata luar.anwar mati langkah pada setiap kali pertembungannya dengan tun mahathir.

pemimpin umno yang ada hari ini punyai keberanian bertaraf plastik.dari atas sampai ke bawah.jika dasar pertahankan hak melayu pun mereka takut untuk pertahankan,apatah lagi dasar mahu pertahankan nasib islam di peringkat antarabangsa ?

pas sudah jauh menyimpang dan tidak mampu berpatah balik mempertahankan islam/melayu kerana mereka sudah gian menjilat setiap masa kahak-kahak hijau dari ludahan anwar dan dap.

masanya sudah tiba untuk tun memimpin semula !
.

No comments:

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.