Monday, March 14, 2016

BETAPA DERITA DAN SUSAHNYA RAKYAT DIBEBANI GST PEMERINTAH

Susahnya hidup apabila tidak ada wang untuk berbelanja lebih dari keperluan asas dan derita bila tidak cukup wang untuk berbelanja mencukupkan keperluan asas keluarga... malah lebih parah melarat bila tidak ada wang untuk menyara kehidupan...

Jadi apakah maksudnya derita jika sepatutnya cukup makan pakai dan keperluan sebaliknya memilih untuk menyusahkan diri dengan hidup bermegah-megah... 

Pelik bila tengok orang duduk rumah dua tingkat, pakai kereta honda antar anak ke tadika swasta lepas tu mengeluh hidup susah dan derita kemudian salahkan kerajaan... kan bangang nama nya... 

Bila bising2 susah nya dan  derita belajar di Universiti sekali tengok yang menderita ni boleh pakai hp iphone6... kan bodoh... apa iphone6 tu boleh makan ke? duit PTPTN suruh guna beli buku makanan bukan melaram gajet... vavi!

Itulah rakyat sekarang tidak tahu bersyukur, insaf dan sedar yang mereka tahu hanya salahkan orang lain atas kesukaran hidup yang merupakan hasil pilihan gaya hidup yang tidak sepadan dengan pendapatan... cara mudah lari dari kesalahan sendiri adalah dengan salahkan KERAJAAN... jilat dan tadah jubo untuk pembangkang...

Ni lagi bukti susahnya rakyat selepas pelaksanaan GST... yeee yeeaahhhh... muah muaaahhh barulah putehhhh!!!
.

Wakil rakyat Bagan Serai (BN) Noor Azmi berkata demikian menepis dakwaan pembangkang kononnya rakyat menderita selepas perlaksanaan GST.

"Kata rakyat susah dan menderita, tetapi saya tengok lebuh raya sesak setiap hari. Di lapangan terbang, bukan KLIA sahaja malah lapangan terbang Terengganu, tahun ini saja 40,000 umat Islam pergi umrah. Susah, susah melancong di Vietnam dan Indonesia.

"Sebenarnya pakatan pembangkang mengatakan bahawa GST ini mendera rakyat adalah bohong dan karut. Dakwaan itu hanyalah persepsi semata-mata," katanya.

8 comments:

Anonymous said...

Betul..aku duduk rumah 2 tingkat yg mana aku beli hampir 10 tahun lepas..betul aku pakai honda yg aku beli 4 tahun lepas...

Cuma aku hantar anak2 aku ke sekolah kerajaan termasuk tadika kemas..

Aku ada plan nak mengerjakan umrah tahun ni..tu pu ..duit kumpul dah nak masuk 5 tahun..cukup utk aku sorg je..

Betul..aku ada samsung note 4 yg mana aku beli guna credit card bayar ansur2..

Betul..setiap kali cuti sekolah..aku akan bawak anak2 balik kampung..kadang2 kakau ada duit lebih sikit kami bercuti..

Betul..kami agak menderita sejak 2-3 tahun ni..di tambah dgn bebanan gst..yg mana semua barang keperluan melambung..

Tapi aku taklah nak panggil org yg ne derita ni bangang dan vavi mcm kau..

Hormat sikit kepada kesusahan org..jangan main sedap taip je..mungkin kau ni blogger yg masih bujang dan hidup dgn mak bapak lagi..jadi kau apa tahu kesusahan kami?

Oo..yee..kerajaan suruh kita berjimat..lupa..

Rasa hari ni aku nak makan nasi berlaukkan sup singgang je kot..esok makan maggi..

Ooohhm..mungkin karut kot..mana ada org makan maggi..

Anonymous said...

totally setuju dgn article ini..kalu tak da gst lama dah org yg kerja g'ment tapi penyokong tegar pakatan haram tak dpt gaji. pelik dgn perangai manusia yg tak tau bersyukur...

Anonymous said...

Bodoh ke aper...

Rakyat belanja lebih2 dulu sebab tertipu kata2 kereejaan. Melaysia maju. Negara berpendapatan tinggi dan bla2. Pemimpin pun tunjuk contoh belanja lebih2 jalan sana sini. Kereta dibuatnya agar mudah beli tanpa pendahuluan. Beli pun tahun lepas.

Bukan beli time gawat ni...


Kereta kena jalan le beb. Nak kerja cari makan.

Hujung minggu kena balik kampung lawat/tolong mak bapa yg dah gawat. Bukan mcm idea prof mangkuk minta anak2 perap kat kl.

Jangan salahkan rakyat!


bodoh ke aper...

patut le jadi penyokong be end.

Anonymous said...

Berapa kerat rakyat yang mampu berkereta besar . Berumah besar. Berbelanja besar. Cuba turun berjumpa majoriti rakyat yang menjadi majoriti pengundi. Jangan syok sendiri bila menulis. Insafilah kesusahan mereka. Minta pendapat mereka Dan bukan pendapat peribadi yang tak pernah bercampur dengan orang susah. Betapa tertekannya mereka dengan gst. Sebagai contoh tempat simiskin membeli barang dikedai 2 ringgit pen sipapa kedana terpaksa membayar 12 sen untuk gst. Insafilah kesusahan rakyat.

izham mohd said...

Sedihkan, doktrin politik pembangkang di Malaysia bukan memartabatkan rakyat tetapi membohongi rakyat supaya jadi manusia yang tidak menghargai nikmat atau lebih buruk menjadi KUFUR NIKMAT.

Bila banyak KUFUR NIKMAT, Allah SWT akan tarik semula nikmat-NYA dan gantikan dengan Azab. Mohon lindung. Sebab itu jangan bawa sifat ini takut semua akan dapat.

Anonymous said...

tak dinafikan barang naik sejak GST... GST menjadi alasan PENIAGA naikkan harga barang... walaupun sbnrnya terdapat brg yg tak ada keperluan pun PENIAGA nak naikkan atas alasan GST... Naikkan sbb nak kaut untung cover black ekonomi penipuan yg dia tak boleh tipu lagi sejak pelaksanaan GST... Harga barang naik sebab peniaga ambil kesempatan bukan sebab GST semata-mata...

Apapun syukur kerana mampu hidup lagi... walau masih menyewa rumah... hanya pakai kereta saga lama... keje naik moto sahaja... tak duduk rumah 2 tingkat pakai honda... macam bro kt atas tu... tp saya syukur... cuba adjust kehidupan bg cukup perbelanjaan... ubah gaya hidup sikit... beli barang pun cari tempat murah...

cumanya macam mana nak kenakan peniaga lintah darat ni... kerajaan dah main peranan.... kita ni rakyat mana persatuan pengguna nya... senyap ja... macam merelakan pulak peniaga cekik darah...

jo as said...

Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi dilaporkan mahu pendahulunya, Muhyiddin Yassin menunjukkan bukti jika benar dalam akaun bank Najib Razak sudah menerima kemasukan wang kira-kira RM1,000 juta sebelum wujudnya kontroversi RM2,600 juta yang didakwa sebagai derma daripada anak Raja Arab.

Kata beliau, Muhyiddin tidak wajar membuat dakwaan yang hanya berdasarkan khabar angin.

"Minta dia berikan bukti jika dia ada. Dia menuduh Perdana Menteri kita, jadi dia mesti menunjukkan bukti," kata Zahid lagi.

Dalam hal ini, Zahid seharusnya sedar bahawa Muhyiddin tidak membuat dakwaan tersebut berdasarkan khabar angin di kaki-kaki lima, tetapi jelas menyebutnya bahawa setelah ditunjukkan bukti oleh Gani Patail yang merupakan Peguam Negara ketika itu.

Bukti itu sekarang sama ada dalam simpanan Gani Patail atau salinannya turut ada pada Muhyiddin.

Tetapi, sebelum Zahid mahu meminta Muhyiddin menunjukkan bukti, beliau yang pernah menjadi Pengerusi Bank Simpanan Nasional juga sepatutnya sedar mengenai wujudnya Akta Bank dan Institusi Kewangan atau BAFIA yang menghalang maklumat perbankan seseorang didedahkan kepada umum.

Jika Muhyiddin mendedahkannya, belum pun kebenarannya dakwaanya itu disiasat, sudah pasti kesalahannya dibawah BAFIA akan diambil tindakan terlebih dahulu.

Maknanya, jika pun Muhyiddin mendedahkan bukti tersebut sebagai memenuhi permintaan Zahid, ia tidak memberi makna apa-apa kepada kebenaran yang ingin diketahui.

Sesuai sebagaimana kata Muhyiddin semalam bahawa maklumat mengenai wang RM1,000 juta itu ditunjukkan sendiri oleh Gani Patail kepadanya ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri, apa yang harus dilakukan ialah Najib sendiri seharusnya mengambil tindakan undang-undang terhadap kedua-dua mereka itu.

Hanya dengan keberanian Najib menyaman Muhyiddin dan Gani Patail saja, barulah kebenaran atau maklumat bank mengenai wang RM1,000 juta itu dapat didedahkan serta diketahui kebenarannya.

Soalnya, beranikah Najib?

Jika Najib tidak berani, apa kata Zahid sendiri atau mana-mana penyokongnya yang mengambil tindakan undang-undang terhadap Muhyiddin dan Gani Patail berkaitan kebenaran dakwaan wang RM1,000 juta itu.

Mana tahu, ia juga boleh menjadi laluan lebih cepat untuk Zahid menjadi Perdana Menteri mengggantikan tempat Najib?

jo as said...

Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi dilaporkan mahu pendahulunya, Muhyiddin Yassin menunjukkan bukti jika benar dalam akaun bank Najib Razak sudah menerima kemasukan wang kira-kira RM1,000 juta sebelum wujudnya kontroversi RM2,600 juta yang didakwa sebagai derma daripada anak Raja Arab.

Kata beliau, Muhyiddin tidak wajar membuat dakwaan yang hanya berdasarkan khabar angin.

"Minta dia berikan bukti jika dia ada. Dia menuduh Perdana Menteri kita, jadi dia mesti menunjukkan bukti," kata Zahid lagi.

Dalam hal ini, Zahid seharusnya sedar bahawa Muhyiddin tidak membuat dakwaan tersebut berdasarkan khabar angin di kaki-kaki lima, tetapi jelas menyebutnya bahawa setelah ditunjukkan bukti oleh Gani Patail yang merupakan Peguam Negara ketika itu.

Bukti itu sekarang sama ada dalam simpanan Gani Patail atau salinannya turut ada pada Muhyiddin.

Tetapi, sebelum Zahid mahu meminta Muhyiddin menunjukkan bukti, beliau yang pernah menjadi Pengerusi Bank Simpanan Nasional juga sepatutnya sedar mengenai wujudnya Akta Bank dan Institusi Kewangan atau BAFIA yang menghalang maklumat perbankan seseorang didedahkan kepada umum.

Jika Muhyiddin mendedahkannya, belum pun kebenarannya dakwaanya itu disiasat, sudah pasti kesalahannya dibawah BAFIA akan diambil tindakan terlebih dahulu.

Maknanya, jika pun Muhyiddin mendedahkan bukti tersebut sebagai memenuhi permintaan Zahid, ia tidak memberi makna apa-apa kepada kebenaran yang ingin diketahui.

Sesuai sebagaimana kata Muhyiddin semalam bahawa maklumat mengenai wang RM1,000 juta itu ditunjukkan sendiri oleh Gani Patail kepadanya ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri, apa yang harus dilakukan ialah Najib sendiri seharusnya mengambil tindakan undang-undang terhadap kedua-dua mereka itu.

Hanya dengan keberanian Najib menyaman Muhyiddin dan Gani Patail saja, barulah kebenaran atau maklumat bank mengenai wang RM1,000 juta itu dapat didedahkan serta diketahui kebenarannya.

Soalnya, beranikah Najib?

Jika Najib tidak berani, apa kata Zahid sendiri atau mana-mana penyokongnya yang mengambil tindakan undang-undang terhadap Muhyiddin dan Gani Patail berkaitan kebenaran dakwaan wang RM1,000 juta itu.

Mana tahu, ia juga boleh menjadi laluan lebih cepat untuk Zahid menjadi Perdana Menteri mengggantikan tempat Najib?

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.