Thursday, November 6, 2008

MELAYU BUKAN PENDUDUK ASAL : CINA DITUNTUT MINTA MAAF

Salam Perjuangan

Komen dalam tulisan biru... Jelas Ketua Wanita Gerakan memang menyentuh isu perkauman... kenapa lihat ulasan berwarna biru. TAN LIAN HOE DITUNTUT MEMINTA MAAF DENGAN TERBUKA KEPADA ORANG MELAYU... Jangan nak jadi Teresa Kok Kok Kok... asyik berdalih & akhirnya sbb tak dapat nak lari beru nak mengaku... lepas tu tak tahu nak minta maaf. Inilah sifat sebenar kepimpinan cina... tengok lah mereka takkan hiraukan melayu... ASYIK MELAYU MINTA MAAF... KAUM LAIN TAK APA KE?

Petikan dari Malaysia Kini : Tan: Saya tidak pernah persoal hak Melayu
Nov 2, 08 6:47pm


Ketua Wanita Gerakan Datuk Tan Lian Hoe kata "Saya tidak pernah mempersoalkan hak Melayu atau menghina sesiapa. Ucapan itu diambil di luar konteks. Saya menekankan bahawa kita tidak seharusnya mempolitikkan atau mempersoalkan fakta sejarah atau menggunakan isu perkauman bagi meraih sokongan orang ramai atau undi. Pemimpin mendapat mandat daripada rakyat dan kita mesti memperjuangkan hak rakyat," katanya.

Berikut adalah petikan ucapan beliau pada pembukaan serentak persidangan perwakilan Wanita dan Pemuda parti Gerakan pada 10 Okt lalu, yang diambil di luar konteks:

"Kita lupa atau sengaja lupa bahawa hari ini semua rakyat negara ini tanpa mengira kaum adalah Anak Malaysia dan Rakyat Malaysia. Kita bukan penumpang. Asal usul kita sama. Orang Melayu datang dari kepulauan Melayu di Nusantara.
Komen: Apa sebenarnya yang dia nak kata ialah melayu bukan penduduk asal semenanjung tanah melayu sebaliknya dia kata melayu berasal dari kepulauan nusantara... kan jelas dia yang BODOH tak tahu sejarah semenanjung tanah melayu kan termasuk dalam kepulauan nusantara oleh itu melayu memang penduduk asal semenanjung tanah melayu...

Waktu dahulu melayu sentiasa bergerak keseluruh gugusan kepulauan nusantara berpindah randah mencari kehidupan yang sesuai dan lebih baik. Waktu itu alam melayu yang merupakan temapat asal melayu tidak ada sempadan. Yang mewujudkan sempadan adalah penjajah...

Walaupun ada beberapa kerajaan berbeza dikepulauan nusantara namun perpindahan melayu waktu itu boleh di istilahkan dan disamakan seperti pergerakan kita rakyat malaysia kini yang mungkin pada mulanya lahir & duduk di johor kemudian berpindah ke KL & menetap, bekerja dan berkeluarga... samalah konsep nusantara dahulu... jadi apakah melayu bukan kaum asal di tanah melayu ini?

Orang Cina dari Negara China. Orang India dari Negara India. "Kalau tak tahu sejarah, jangan bercakap tentang sejarah.
Komen: itu memang betul Cina memang asal dari negeri China : tamadun china sbb org cina pun ada pebagai bangsa dan org cina berpindah randah di alam ketamadunan tanah cina... samalah juga org India ada tamadun india... dan dalam negara india ada pelbagai bangsa yang hidup & bergerak dilingkungan tamadun india... jadi apa bila dia datang ke semenanjung tanah melayu mereka keluar dari lingkungan alam mereka tamadun china & tamadun India. Mereka masuk ke kawasan tamadun melayu di kepulauan nusantara... jadi jelas org cina & india memang pendatang...

Orang asli, orang pribumi ialah anak sejati negara ini. Tetapi malangnya mereka masih terpinggir dan masih jauh dalam arus pembangunan negara.
Komen : Si Bodoh ni jelas maksudkan yang penduduk asal sebenar semenanjung tanah melayu ini adalah penduduk org asli... ni yang boleh kata dia bodoh tak tahu sejarah! Macam di negara china & india kan ada banyak bangsa/kaum. Org Asli ini adalah salah satu kaum/bangsa yang tinggal di alam melayu atau di kepulauan nusantara... selain jawa, bugis, banjar dan sebagainya. Disebabkan kaum/bangsa org asli ni jauh ketinggalan apakah itu boleh di buat penafsiran mereka penduduk asal... walhal perkembangan & kemajuan bangsa terletak pada usaha sesuatu kaum/bangsa...

Sebenarnya tidak kira org asli, banjar, jawa, bugis, makasar dan kaum/bangsa melayu lain... di kepulauan nusantara ini lah asal usul kita... kita penduduk asal tempat ini dan semenanjung tanah melayu sebahagian dari nusantara atau alam melayu oleh itu melayu adalah penduduk asal tempat ini...

Waktu UMNO ditubuhkan dahulu... antara pertubuhan yang turut terlibat dalam lebih 40 gabungan pertubuhan melayu yang membentuk UMNO salah satunya adalah Persatuan Orang Asli. UMNO - Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu : untuk MELAYU dan Orang Asli turut terlibat bermaksud Org Asli sebahagian dari orang @ bangsa/kaum MELAYU.

Memetik ucapan ketua Pertubuhan Orang Asli pada perhimpunan pertubuhan melayu waktu mahu membentuk UMNO... ketua pertubuhan itu berkata " Nasib kami orang asli terletak dibahu ABANG-ABANG yang lain" - menggambarkan perasaan persaudaraan dan jalinan rasa kepercayaan kaum orang asli sebagai sebahagian dari BANGSA MELAYU BERSATU.

"Jangan dipertikaikan dan dipolitikkan fakta sejarah atau mengambil isu perkauman sebagai modal untuk meraih sokongan dan undi daripada ahli-ahli untuk menjadi jaguh pemimpin dalam parti dan negara. Kita tidak mahu pemimpin yang memecah-belahkan kaum dan menindas kaum lain.
Komen : sekarang siapa yang mahu pertikaikan dan cabar perkara berkaitan perkauman ini??? JAWABLAH... MELAYU KE??? JELAS yang sibuk mencabar dan menuntut macam-macam ni ialah KAUM CINA yang mahu ambil kesempatan dan lupa diri... Kau pergi tegur kaum kau dulu yang kurang ajar kepada org melayu dan betulkan dulu diri sebelum cuba membetulkan bangsa lain... MCA jangan sibuk nak salahkan UMNO kononnya penyebab kekalahan BN sebaliknya sedar diri BN lemah sebab MCA GAGAL MENDIDIK KAUM CINA AGAR BELAJAR SEJARAH... BERSYUKUR DAN BERTERIMA KASIH... lepasni cukup jangan menyalak lagi balik belajar sejarah dulu Tan Lian Hoe

"Pemimpin mentaliti kelas ketiga seperti ini tidak boleh kita terima dan kita benarkan sebagai contoh untuk memimpin negara kerana ia akan mengharu-birukan masyarakat melalui konflik hubungan kaum dan menghancurkan perpaduan negara yang telah terbina sekian lama."
Komen : Pemimpin Cinalah yang harus dibetulkan mentaliti kelas 3 nya... kerana sekarang cuba menekan UMNO dan mengambil kesempatan menuntut macam-macam serta meragut hak org MELAYU... Apakah ini semangat setia kawan kaum Cina dalam BN??? Kenapa Asyik berdolak dalih dan mahu lari serta menuding jari pada kaum lain wal hal salah pemimpin cina sendiri...


Apabila Melayu bangun kerana ingin pertahankan hak mereka, meraka akan dikatakan perkauman & pelampau... habis kalau cina persoal hak melayu itu nak dipanggil apa??? BILA PEMIMPIN CINA NAK MINTA MAAF??? KAMI TUNTUT PEMIMPIN CINA MINTA MAAF... TERUTAMA TAN LIAN HOE YANG CUBA MENGABURI FAKTA SEBENAR BERKAITAN KAUM MELAYU...

Renung-renungkan, salam perjuangan


1 comment:

songkokhitam said...

Ini bukan soal perkauman. Tetapi soal biadab. Yang biadab patut dibenci. Dalam hal ini tentulah Cina yang biadab. Sejak dulu lagi aku benci dengan sikap kecinaan (tulisan cina di papan tanda premis niaga)yang tidak bertempat. Patutnya dah jadi orang Malaysia gunalah bahasa Melayu (jawi/rumi).Apa guna berbangsa Malaysia kalau tidak berbahasa Melayu kan...

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.