Thursday, October 8, 2015

MAHU SIASATAN TERLUS AGAKNYA BANYAK KALI DAH RAJA-RAJA MELAYU MENDENGAR TAKLIMAT 1MDB

Secara umumnya kami bersetuju dan menjunjung titah raja-raja melayu yang mahukan kerajaan segera menyelesaikan siasatan berkaitan 1MDB. Benar kebimbangan yang di zahirkan kerana hasil fitnah, pembohongan, manipulasi dan putar belit alam TAHAP DEWA oleh "mamak MADER estetman" dan "penjilat ANUwar" serta macai-macainya telah menimbulkan resah, persepsi negatif dan merosakkan hasrat murni 1MDB itu sendiri di mata rakyat dan dimata dunia amnya.

Mungkin raja-raja melayu sudah mendengar taklimat berkali-kali malah secara berkala perkembangan 1MDB ini dari kementerian kewangan, SPRM, Arul Kanda, Pejabat AG dan bermacam sumber sahih kerajaan hingga menyimpulkan boleh lebih cepat siasatan ini.

Kami menyeru kerajaan agar secara berkala mengumumkan tahap siasatan dan jangkaan bila hasil siasatan boleh didedahkan umum bagi mengelakkan fitnah kerana 90% rakyat suka dengar khabar berita dari pakar siasatan "cap ayam" dalam wassup dan FB lantas percaya membuta tuli... kalau golongan "atasan" pun buta apatah lagi rakyat marhaen lebih lebih lagi MACAI PENJILAT TEGAR lubang kunyit.

Apapun tahniah kepada pembangkang, taikun cina, si nyayuk gila kuasa, mamat berangan nk jadi PM, kaum cauvinis rasis, kuda boneka yahudi, kaldai agen asing dan rakyat yang masih buta tentang isu 1MDB... 1MDB benar telah memecah belahkan kita... yang untung... FIKIRLAH SENDIRI!!!





RINGKASAN


Pertama, mereka menitahkan agar kerajaan menyelesaikan secepat mungkin penyiasatan yang berkaitan dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) - siasatan memang disasarkan untuk diselesaikan secepat mungkin... namun tidak dinafikan terdapat kekangan dan proses yang mengambil sedikit masa melebihi jangkaan... mohon rujuk MOF, sprm, AG dan polis

Kedua, mereka mahu tindakan sepatutnya dan tegas diambil ke atas orang-orang yang dibabitkan - sememangnya tindakan tegas akan diambil terhadap mereka yang menjadi "jerung" dan pengkhianat dalam 1MDB... malah DS Najib telah berjanji pada bonda beliau dan seluruh rakyat Malaysia dalang dan pengkianat tidak kira siapa akan dibawa kemuka pengadilan.
.
1. Raja-Raja Melayu menekankan peri pentingnya semua pihak yang terbabit memberikan kerjasama  "sahih dan ikhlas" demi memastikan penyiasatan itu mencapai matlamat... siapa yang tidak memberi kerjasama dan dari mana mereka mendapat maklumat secara ini... nampak secara terkiasnya menuduh 1MDB dan kerajaan tidak bekerjasama secara sahih dan ikhlas???

2. Hasil penyiasatan mesti dilaporkan secara terperinci dan telus supaya orang ramai yakin terhadap keikhlasan kerajaan tidak menyembunyikan fakta dan kebenaran... siapa yang menyampaikan pada mereka konon kerajaan tidak ikhlas dan menyembunyikan fakta serta kebenaran... apa yang tidak benar dan sahih??? setakat tuduhan, manupulasi dan fitnah yang jelas tanpa bukti kah yang nak kita percaya... berbanding segala fakta penjelasan sebenar...

3. Kegagalan memberi penjelasan dan jawapan yang meyakinkan dikhuatiri menyebabkan berlakunya krisis keyakinan... benar penjelasan dan jawapan sebahagiannya telah diberikan... namun krisis kepercayaan terus berlaku hasil fitnah, manipulasi dan pembohongan yg di canai pembangkang, taikun cina, si nyayuk gila kuasa, mamat berangan nk jadi PM, kaum cauvinis rasis, kuda boneka yahudi, kaldai agen asing dan rakyat yang masih buta tentang isu 1MDB...

5 comments:

Otak geliga said...

Golongan "atasan" tu Sultan,Raja & YDAkan?.....waaah besar betul 1MDB ni...mantap!

nak jelaskan isu DUIT jd UNITpun terkebil2...siap menipu dlm parlimen.

takdenya penyiasatan TELUS...kalau melihatkan keadaan yg dah berlaku mmg ada TGN2 GELAP yang celupar menganggu siasatan 1MDB.

aku tau komen ni takkan tersiar...sekurang2nya admin baca & jgn anggap org lain BODOH, CAP AYAM, PENJILAT TEGAR dll....cermin diri tu dulu...kalau pakar sgt bg tahu mcm mana DUIT jd UNIT?

jgn nak samakan aku & org2 lain dgn Cinabeng cauvinis rasis laknatullah n geng2 Anwar yg gila KUASA.....kami cuma mahukan keBENARan.

izham mohd said...

Assalamualaikum

Ampun Tuanku Patik rakyat Biasa Ingin Memberikan Pandangan,

Ketidak seimbangan dalam kestabilan politik negara juga ada kaitan dengan peranan Institusi DiRaja Melayu.

Kita mahukan Raja-Raja Melayu menjadi pengimbang kepada pemerintahan politik dan badan Eksekutif. Tapi diarasakan keseimbangan ini TIDAK JELAS!

Sebagai contoh.. ketegasan Institusi DI-Raja amat penting bagi isu besar melibatkan hak Melayu dan Islam diutamakan dahulu sebelum diperihalkan yang lain :


- Isu berat pertikaian perkara 153 Perlembagaan!
- Penghinaan hak mutlak umat Islam dalam kes kalimah Allah SWT oleh Kristian,
- isu kebebasan Murtad kepada org Melayu..amat2 berat dan boleh mencetuskan ketegangan Agama! jauh lebih bahaya dr rompakan berbillion wang negara!
- larangan pembesar suara Azan di Pulau Pinang, pencabulan hak asasi umat Islam, dalam sebuah Negara Berdaulat Islam.
- menghina Hudud dan undang2 Syariah
- Menghina laungan Azan,
- campurutangan dalam hal ehwal penguatkuasaan Islam
- Percambahan pusat2 perjudian, pelacuran, hiburan melampau dan maksiat didalangi Cina
- menghina pemimpin Islam BERSHIT 4.0,
- Menghina hal ehwal Ibadah umat Islam seperti Qurban dan Khutbah,


Diperhatikan isu2 besar dia atas LANGSUNG tidak mendapat perhatian dan statement TEGAS dari Majlis Raja-Raja Melayu..yang wajib dipertahanka. Tetapi secara tiba2 dua isu ini IMDB dan perkauman jadi menyebabkan Majlis Raja-Raja Melayu bertegas?

Bukan hendak menderhakai Raja-Raja Melayu tapi mengharapkan keadilan sejati di bawah Payung Naungan Duli-Duli Tuanku- Insitusi Di-Raja Melayu.. jangan diperalatkan oleh golongan tertentu.. dan jagan salah keutamaan.


Parti politik rasis Cina DAP berterusan menghina Islam dan pemimpin Melayu terang2an tidak ada apa2 amaran Majlis Raja-Raja Melayu.. sedangkan ia wajib ditegur.

Kelihatan lepas sahaja himpunan baju Merah berjaya counter back sokongan terhadap PM dan Melayu.. barulah isu perkauman dibangkitkan? kenapa bertahun-tahun dahulu ia tidak dipekatakan apabila org Melayu dihina?

Ia amat ganjil keadaan ini.. siapa yang membela siapa? siapa yang ditindas? siapa yang mulakan perkauman? siapa yg bocorkan rahsia siasatan IMDB yg jelas melanggar Akta Rahsia??

Isu kenapa org2 yg diamanahkan untuk menyiasat IMDB khianat dan bocorkan maklumat kepada musuh2 asing.. dan itu sepatutnya menjadi perhatian Majlis Raja-Raja Melayu jika betul2 mahu isu 1mDB ini di bersihkan secara telus..

sebuah negara berdaulat boleh dibiarkan campur tangan asing.. dengan membiarkan org2 yg diamanahkan membocoran maklumat dan diubahsuai dan akhirnya caca marba jadinya negara.. bahkan Gabenor Bank negara sendiri membuat kenyataan yang bersifat mensabotaj pada bulan lepas, seolah-olah sentimen anti PM dibawa masuk ke dalam amanahnya sebagai Gabenor.


Diharapkan Majlis Raja-Raja Melayu tidak diperalatkan oleh sesiapa. Letakkan priority yang betul dalam menyatakan teguran. pepatah Melayu dahulu kala..:

"RAJA ADIL RAJA DISEMBAH, RAJA ZALIM DISANGGAH.."

Raja Berdaulat Negara Sejahtera.

Daulat Tuanku!
Saya Sayang Malaysia

Wassalam.

Jangan mengaku pandai kalau bodoh said...

TO OTAK TAK CUKUP GELIGA... INI JAWAPANNYA... BAB DUIT DAN DUIT... SEKARANG PEGI JILAT BONTOT ANWAR IBRAHIM


Usahasama dengan PetroSaudi telah ditamatkan pada Mac 2010, dengan PetroSaudi memperolehi kembali 100% hak milik ke atas JV Co. 1MDB menukar ekuiti USD1 bilion miliknya di dalam JV Co tersebut kepada nota murabaha yang diterbitkan oleh JV Co, di bawah terma-terma Perjanjian Pinjaman Murabaha. PetroSaudi, sebagai pemilik mutlak JV Co, memberi jaminan sepenuhnya ke atas tanggungan JV Co bagi nota murabaha tersebut.

1MDB kemudiannya membuat pelaburan seterusnya iaitu tambahan sebanyak USD500 juta dan USD300 juta dalam nota murabaha yang diterbitkan oleh JV Co.

Secara totalnya, 1MDB melabur sebanyak USD1.83 bilion wang tunai di dalam nota murabaha yang diterbitkan oleh JV Co, sebuah syarikat yang pada ketika itu telah kembali menjadi hak milik penuh PetroSaudi berikutan penamatan perjanjian usahasama pada Mac 2010.

Pada Jun 2012, keseluruhan jumlah USD1.83 bilion yang dilaburkan oleh 1MDB dalam nota murabaha telah dibayar semula, melalui penukaran kepada saham di dalam PetroSaudi Oil Services Limited, yang bernilai USD2.2 bilion.

Pada September 2012, 1MDB menjual sahamnya di dalam PetroSaudi Oil Services Limited pada harga USD2.318 bilion dan memperolehi unit dana di dalam sebuah dana yang didaftarkan di Cayman. Dana yang didaftarkan di Cayman tersebut diuruskan oleh Bridge Partners, sebuah syarikat pengurusan dana berpengkalan di Hong Kong. Unit-unit dana ini dimiliki oleh 1MDB melalui anak syarikat milik penuhnya iaitu Brazen Sky, dan dipegang melalui BSI Bank Singapore yang bertindak sebagai penjaga (custodian).

1MDB melabur sebanyak USD1.83 bilion dengan PetroSaudi (pada mulanya dalam ekuiti, kemudiannya dengan nota murabaha), dan akhirnya memiliki USD2.318 bilion unit dana, iaitu keuntungan sebanyak USD488 juta dalam jangkamasa tersebut.

Fakta yang dinyatakan di atas boleh disahkan melalui rujukan ke atas nota kepada penyata kewangan diaudit 1MDB bertarikh 31.03.2010, 31.03.2011, 31.03.2012, 31.03.2013 dan 31.03.2014.

sokong DAP & PAN Masyuk said...

"atasan" tu soheh lah... MUHYIDDIN otak bengap dengan MADER yg nyayuk kut.... ada ekses direct tapi tak faham2... pegi tabur maklumat mengelirukan sana sini... sorang kemaruk nk jd PM... sornag lagi gila kuasa nak catur negara dari belakng...

Eyam Gizmo said...

dah ramai orang tanya Najib, bila nak jawab? Nothing2Hide except TELOR!!

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.