Tuesday, August 17, 2010

KERAJAAN PERLU NILAI SEMULA KESETIAAN BUKAN BUMIPUTERA TERUTAMA KAUM CINA DAN INDIA UNTUK KEKALKAN KERAKYATAN MEREKA

Salam Perjuangan...

Sudah tiba masanya kerajaan bertegas dalam soal menentukan kesetiaan kaum bukan bumiputera terutama Kaum Cina & India dalam negara kita. Tindak tanduk serta perilaku mereka muktahir ini tidak lagi mencerminkan aspirasi Negara Malaysia. Mereka semakin berani dan terang terangan mencabar hak Melayu & Bumiputera dan kini semakin rakus mengaut keuntungan ekonomi dan memperguna situasi politik semasa untuk menuntut sesuatu yang bukan hak mereka.

Kongres Ekonomi Cina - Ekuiti 30% Melayu dihapuskan... ekonomi Melayu mahu dikuncupkan cina mahurampas semua... apa lagi Melayu tinggal???

Melihat kepada negara eropah, amerika dan lain-lain lagi... kerakyatan ditentukan kepada ciri-ciri menghayati asas pembinaan negara berkenaan serta kemampuan mengadaptasi tradisi dan mengamalkan kebiasaan adat dan amalan setempat dan kebangsaan negara berkenaan.

Persoalannya yang timbul adakah Kaum Cina & India memahami dan dapat melaksanakan perkara berikut :-

1. Kemampuan bertutur dan menulis bahasa Malaysia
2. Menceritakan serba sedikit sejarah pembinaan negara bangsa Malaysia - zaman Melaka kemudian British - Komunis - Malayan Union - Persekutuan Tanah Melayu & Malaysia
3. Perkara umum mengenai Malaysia yang melambangkan kebanggaan dan cinta negara sebagai contoh berkaitan bendera - nama bendera, apa yang dilambangkan oleh warna dan objek pada bendera...
4. Menghormati hak dan keistimewaan Bumiputera melayu yang dijamin kerajaan termasuk yang diterjemahkan dalam bentuk dasar dan pelaksanaan oleh kerajaan semasa.
5. Memahami dan menyanjung kontrak sosial sebagai satu persefahaman yang mengikat Bumiputera Melayu dan Kaum Bukan Bumiputera Cina & Inda serta lain-lain iaitu "Bangsa Melayu Sanggup Memberikan Kerakyatan Kepada Kaum Bukan Bumiputera Melayu dan dalam masa yang sama Kaum Bukan Bumiputera Cina & India serta lain-lain memperakui dan menerima Hak Keistimewaan Bumiputera Melayu, Raja-Raja Melayu, Agama Islam, Bahasa Melayu untuk duduk dan wujud bermastautin di Malaysia.
6. Menghafal Rukun Negara dan menerangkan maknanya
7. Menyanyikan Lagu Negaraku
8. Tahu mengenai tarikh kemerdekaan dan hari pembentukan Malaysia

DAP tawar gula-gula politik demi tawan Putrajaya - Politik Cina... kalau Cina berkuasa apa nasib Melayu???

Sebenarnya banyak lagi yang Penulis fikirkan namun apakah kalau dijalankan ujian terhadap kaum Bukan Bumiputera ini mampu dijawab dengan baik oleh mereka??? Mahu atau tidak kita harus akui ramai Cina & India tidak boleh berbahasa Melayu (golongan muda dan pertengahan)... malahan kalau ditanya soalan mengaitkan ciri patriotik ramai yang tidak tahu langsung... apakah ini petanda mereka itu setia dan patriotik kepada negara... sedangkan jika ditanya didalam jiwa mereka apa yang mereka mahukan adalah pemberontakan nilai-nilai yang amat berbeza dari nilai serta ciri asal pembentukan negara kita... yang lebih menyedihkan mereka lebih tahu berkenaan negara China berbanding negara kita Malaysia...

Masih layakkah mereka menjadi warganegara Malaysia... jawapannya bagi penulis TIDAK SAMA SEKALI ... kerana kepatuhan terhadap 'perjanjian', nilai dan ciri serta undang-undanglah merupakan perkara teras yang akan dapat mendokong kukuh asas pembinaan negara... jika hancur asas ini nescaya porak peranda dan runtuhlah tamadun bangsa yang di bina...

Namun penulis kesal dan menjadi persolan yang menghantui diri kenapakah kerajaan masih melayan tuntutan yang tidak munasabah serta usaha menghapuskan nilai serta ciri asal pembentukan negara... kerajaan jadi bacul, lembik dan bodoh dalam soal ini... hak yang dimiliki Bumiputera satu persatu kini digadaikan menjadi hak bersama dengan kaum bukan bumiputera... walhal dari dulu hak itu eklusif buat Bumiputera Melayu...



Tempat anak-anak mengaji diroboh - Islam dicabar

Kerajaan tidak nampakkah bahawa Bukan Bumiputera telah meniupkan api kemarahan dan memulakan gendang 'perang',membakar perasaan dan mengguris hati kaum melayu dengan membenarkan tuntutan mereka... lantas menggadaikan hak Melayu...

Kenapa mahu takut untuk bertindak hapuskan api dalam sekam ini... GUGURKAN SAHAJA KERAKYATAN MEREKA yang gagal menghayati ciri-ciri asas pembinaan negara ini... mari kita laksanakan tindakan sebegini
Kafe Do Re Mi di Tanjung Bungah, Pulau Pinang Hak Melayu Diroboh

Sumber : The Flying Kick

Wujudkan merit antara meritnya..ialah fasih berbahasa Melayu dalam pertuturan dan penulisan- juga fasih dalam adat istiadat bangsa Melayu, dan fasih dalam agama Islam..sesuai ngan kehendak perlembagaan.. Bahasa Melayu bahasa rasmi dan agama Islam adalah agama rasmi.

Bab 30 % ekuiti untuk bumiputera... ok ler, pendapat cina tak adil ler company yg pak dan maknya telah brtungkus lumus brusaha, alih2 nak bagi 30 % equiti pada org2 melayu - ingat! Melayu tidak pernah merampas hak kita hanya perbesarkan kek dan wujudkan peluang baru khusus memajukan melayu untuk dapatkan 30% ekuiti itu caranya kuota tender etc... Namun kenapa itu masih dipersoalkan??? apa kata kita persoalkan kerakyatan mereka yang tidak mahu memahami dan menghayati perjanjian, ciri asal dan sejarah penubuhan negara ini... amacam???

Telekom, TNB, Petronas, Felda, Tabung Haji dan mana2 agensi2 kerajaan yg mana org2 Melayu telah sungguh2 brusaha keras menjayakannya..tak der ler equiti utk bukan melayu..dan jika bukan melayu yg nak dapatkan kontrak ngan syarikat2 GLC Kerajaan sedemikian kena ikut merit ler..yakni fasih dalam brbahasa Melayu pertuturan dan penulisan..dan seterusnya. Dan kita perlu hapuskan quota utk bukan melayu..by merit ma....

Kementerian juga hendaklah menetapkan syarat2 ..segala surat menyurat hendaklah brbahasa Melayu, jika ada kecacatan dalam penulisan maka dengan sendirinya gagal atau batal kontrak trsebut. Sepengetahuan aku, ramai bukan melayu telah menikmati kontrak2 yg besar yg bernilai brjuta2 ringgit dari GLC dan kementerian2..dan telah bertahun2.. Melayu baru je belajar2 nak dapatkan projek2 dari kerajaan, cuma bilangan2 melayu ni makin bertambah menjadikan cina2 kapir ni jadi gundah gulana dan resah!! itu sebenarnya kenapa cina bangsat ni bising mau ekuiti melayu dikurangkan....

Usaha kerajaan sejak merdeka hingga kini..telah berjaya melahirkan ramai usahawan2 melayu, profesional2 melayu, tenaga2 mahir melayu..yg mana pertambahan bilangan2 ni benar2 mengugatkan cina2 kapir yg mana bidang2 ni selama dikuasai oleh mereka..Gitu juga ngan kedatangan "big boys" ke Malaysia..juga sedikit sebanyak menggugat mereka..gitu juga konsep globalization..

Salah sorang bijak pandai hasil usaha kerajaan ialah Kamal Sanusi dan penasihat kewangan RM 1 Anwar Ibrahim..tapi tak tahu mana yg tak kenanya, satu rasa bijak bebenor..satu lagi jadi salah laku..KAH KAH KAH..lawak saja no.

Gitu juga dalam biasiswa..jika tidak fasih dalam bahasa Melayu, maka luputler meritnya..kerana dia bukanlah rakyat malaysia..takkan ler dah umur 17 & 18 tahun, masih trgagap-gagap dalam percakapan dan penulisan..mana kesetiaan pada negara?

Gitu juga syarat utk dicalonkan dalam pilihanraya..selain isi borang percalonan..calon hendaklah lulus ujian lisan dan penulisan bahasa Melayu. Ni adalah sesuai ngan perlembagaan persekutuan.. mana kesetiaan pada negara, mana semangat kebangsaan? mana semangat utk pejuangkan semua bangsa sedangkan bahasa kebangsaan pun huru hara?

Rasanya sudah sampai masa utk kita pastikan perlembagaan dan undang2 diamalkan oleh semua pihak dan peringkat..dan kita kena benar2 bertegas!!

Sebenarnya yg trtekan ialah cina2 kapir ni..tapi mereka benar2 brusaha utk lepaskan tekanan trsebut ngan menekan org2 Melayu Islam..

No comments:

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.