Tuesday, August 17, 2010

KAUM CINA NAK BOLOT EKONOMI DARI EKUITI MELAYU - BANGSA TAMAK, BANGSAT DAN TAK KENANG BUDI - MARI KITA MAIN API

Tamaknya Cina ni ... 80% tak cukup lagi ke?


Dr Novandri Hasan Basri

Penulis tidak hairan dengan perkembangan terbaru mengenai resolusi Kongres Ekonomi Cina Malaysia yang menuntut ekuiti bumiputera sebanyak 30 peratus dalam semua sektor ekonomi dikurangkan secara berperingkat. Klik sini

Golongan itu adalah oportunis yang hanya memikirkan diri sendiri dan sebenarnya selama ini kurang membantu di dalam proses memahirkan kaum-kaum lain di dalam perniagaan. Apa yang mereka mahu hanyalah wang peniaga-peniaga kaum lain. Itu sahaja.

Pada pandangan penulis, isu tersebut sebenarnya adalah ulang tayang tahun 1999 di mana pertubuhan-pertubuhan kaum Cina seperti Su Qiu telah menuntut perkara yang hampir sama ketika itu.

Ketika itu, Su Qiu berasa keras kepala kerana mengganggap kerajaan ketika itu sangat mengharapkan sokongan kaum Cina. Maka mereka menuntut beberapa perkara yang sangat melampau. Yang menyedihkan ialah pertubuhan-pertubuhan tersebut sanggup melanggar dan memijak-mijak Perlembagaan negara tanpa rasa bersalah.

Tindakan kurang ajar mereka itu menimbulkan satu persoalan besar iaitu dimanakah loyalty dan penerimaan konsep negara Malaysia oleh pertubuhan Cina selama ini?

Dan apabila isu tuntutan melampau itu timbul kembali, ianya jelas menunjukkan pertubuhan Cina itu tidak pernah puas dan bersyukur dengan pegangan ekonomi mereka yang mencapai hampir 75 % di negara ini.

Malah, pecahan kaum di negara ini jelas menunjukkan kaum Cina telah lama mengigit kek perkongsian ekonomi di antara kaum-kaum di negara ini. Bukan menggigit tetapi lebih kepada melahap.

Pertubuhan ekonomi Cina mesti akur tentang konsep keadilan dan kesamarataan di antara kaum-kaum di negara ini terutamanya kaum majoriti di negara ini. Dan adalah tidak adil jika menuduh ekuiti sebagai rintangan kepada perkembangan ekonomi kaum Cina kerana selama ini kaum Cina yang sebenarnya mendapat habuan terbanyak dek ekuiti tersebut!

Jangan nak rakus sangat !

Di sini penulis sertakan satu artikel daripada blog Satulimatiga. Recommended. Di antaranya :-
Nak tuntut kurangkan apa lagi? Kalau ekutiti Bumiputra baru berada di sekitar 19%, ini bermakna orang bukan Melayu yang majoritinya Cina menguasai 81% ekuiti negara. 81% tak cukup lagi ka? Nak sampai orang Melayu/Bumiputra merempat baru nak puas hati? Seterusnya ... Klik sini
M.I.M.

Sumber : Gelombang Wangsa Maju

Nak Bermandi Darah??? Jangan DI Cabar Orang Melayu



Selepas kecelupaan Si Tony Pua barua mulut longkang belaan DAP cuba bermain dengan sentimen perkauman dengan isu penghapusan subsidi 7% dalam pembelian hartanah berduyun-duyun orang-orang Melayu membuat laporan polis termasuklah daripada UMNO dan NGO.Mereka mahukan satu siasatan dilakukan terhadap kenyataan Barua Mulut Longkang ini.Aku tak pasti atas akta apa tindakan boleh diambil terhadapnya tetapi secara peribadi aku merasakan permainan bangsa pendatang sekarang semakin menjadi-jadi.Kenapa ini terjadi? Aku mempunyai 2 jawapan yang aku rasakan harus diberi penekanan.

Pertama- senario politik sekarang agak kurang stabil apabila mereka melihat orang melayu sekarang telah berpecah kepada 3 iaitu UMNO,PAS dan PKR. UMNO dengan imej kejayaan membawa Malaysia kemercu kejayaan selepas lebih dari 50 tahun memerintah.PKR dgn imej cuba memberi keadilan kepada semua rakyat tanpa memikirkan tentang apa yang telah dipersetujui oleh pemimpin dahulu.Manakala PAS seperti biasa menjadi haiwan belaan kepada DAP dan PKR. Atas kesedaran perpecahan dikalangan orang Melayu, mereka merasakan ketiga2 parti ini sedang mencari sokongan daripada pihak kedua dan sebagai bangsa ke-2 terbanyak di Malaysia sudah tentu sokongan daripada mereka amat diperlukan untuk berkuasa.

Kedua- Mereka merasakan bahawa mereka adalah kuasa ekonomi di Malaysia sekarang.Bagi mereka semua perkara telah dimonopoli oleh bangsa mereka terutamanya berkenaan dengan perniagaan yang melibatkan bahan-bahan asas di Malaysia.Mereka merasakan bahawa tanpa bahan-bahan asas tersebut mereka mampu mengoyangkan ekonomi dan juga taraf hidup rakyat Malaysia.Sebagai contoh pembekal gula terbesar di Malaysia adalah dari bangsa pendatang itu sendiri.
Baru-baru ini Kongres Ekonomi Cina telah meluluskan resolusi menuntut ekuiti yang diperuntukkan kepada bumiputera sebanyak 30 peratus dalam semua sektor ekonomi dikurangkan secara berperingkat.Aku tak berniat untuk bercerita tentang ini kerana perkara ini mendapat liputan meluas dari sahabat blogger yang lain.Apa yang ingin aku perkatakan adalah apakah yang mampu kita sebagai orang Melayu lakukan untuk mengajar mereka-mereka yang berada di dalam Kongres itu supaya sedar siapa diri mereka sebenarnya dan asal usul mereka.


Dari konteks kerajaan persekutuan, PM Najib harus melihat ini secara positif dan negatif.Pertama dari segi pembangunan ekonomi disamping tidak meminggirkan hak keistimewaan orang Melayu itu sendiri.Kedua sebagai PM kepada semua kaum adalah salah kiranya beliau tidak mengambil perhatian terhadap resolusi tersebut dan sebagai seorang Melayu beliau juga tidak boleh membiarkan keistimewaan bangsa sendiri terhakis sedikit demi sedikit.

Sebagai rakyat, kita harus melihat kepada keperluan kita membantu peniaga dari bangsa sendiri daripada kita terus memberi peluang kepada bangsa pendatang mengaut keuntungan yang akhirnya mengakibatkan anak cucu kita akan merempat ditanah air sendiri dimasa akan datang.Apakah tindakan yang mampu kita lakukan sekarang? Jawapannya adalah satu, mulakan kempen beli barangan bumiputra supaya mereka sedar kuasa membeli masih lagi di tangan orang-orang Melayu dan tanpa kita, bangsa pendatang ini tidak akan pergi jauh dan mana mungkin mereka berani mempertikaikan keistimewaan kita andai hak ini kita gunakan sebaik-baiknya.

Aku ternanti-nanti adakah akan ada Hero Melayu membuat laporan polis terhadap Kongres Ekonomi Cina.Jangan hanya kerana seorang individu membuat kenyataan maka berebut-berebut untuk muncul hero kepada bangsa sendiri tetapi apabila satu kumpulan "tetamu yang tidak diundang" memasang umpan, sayang sekali umpan tidak disambar malah langsung tidak diusik.

Kesimpulan aku senang, DAP, MCA dan Gerakan dalam satu lingkungan yang sama.Mereka cuba memecahkan kuasa politik orang Melayu dengan menggunakan kuasa ekonomi yang bagi mereka amat kuat untuk dirobohkan.Adakah kita mahu anak cucu kita merempat di tanah air sendiri?

Ihsan Kita Gempur

Ekuiti Bumiputra nak dikurangkan apa lagi Kongres Cina oi? Lu bolot lebih 80% talak kila ka?

Membaca laporan ringkas Malaysiakini, 14 Ogos 2010 bertajuk Kongres Cina tuntut ekuiti Bumiputra dikurangkan (sini) menyebabkan penulis rasa panas hati. Walaupun baru balik solat terawih dan hati berbunga untuk menonton perlawanan EPL pertama musim baru malam ini, semuanya diganti dengan rasa amarah yang teramat.

Kongres Ekonomi Cina Malaysia menuntut agar ekuiti Bumiputra sebanyak 30 peratus dalam semua sektor ekonomi dikurangkan secara berperingkat. Ini baris pertama laporan berkenaan.

Penulis faham yang tuntutan ini dibuat dalam Kongres Ekonomi Cina Malaysia yang sepenuhnya dianggotai oleh orang Cina. Sudah pasti mereka akan membuat tuntutan untuk membela peniaga-peniaga Cina tanpa memikirkan kesan atau perasaan orang-orang Melayu/Bumiputera.

Walau bagaimanapun, tuntutan ini sangat melampau bukan saja kerana mereka menuntut untuk dikurangkan dalam semua sektor malah jumlah pemilikan 30% Bumiputra yang disasarkan tidak pernah dicapai. Yang paling tinggi pernah dicapai pun hanya sekitar 22%. Sekarang ekuiti Bumiputra hanya berada di sekitar 19%. Nak tuntut kurangkan apa lagi? Kalau ekutiti Bumiputra baru berada di sekitar 19%, ini bermakna orang bukan Melayu yang majoritinya Cina menguasai 81% ekuiti negara. 81% tak cukup lagi ka? Nak sampai orang Melayu/Bumiputra merempat baru nak puas hati?

Mari kita lihat mengapa pemilikan ekuiti Bumiputra tak tercapai 30% walaupun dah lama 53 tahun merdeka? Kalau soalan ini ditanya kepada penyokong Pakatan Haram sudah pasti mereka akan menjawab sebab UMNO/BN songlap duit dan sebagainya. Namun, hakikat sebenar yang tidak ternampak ialah tiada kerjasama bersungguh-sungguh yang diberikan oleh persatuan-persatuan atau pertubuhan-pertubuhan Cina untuk menjayakan matlamat ini.

Jika diimbau sejarah, kenapa 30% pemilikan ekuiti kepada Bumiputra ini diwujudkan? Ia sebenarnya diletakkan sasaran dalam Dasar Ekonomi Baru yang diwujudkan selepas peristiwa 13 Mei. Matlamat DEB ialah untuk menyusun semula masyarakat dan membasmi kemiskinan.

Mengapa masyarakat perlu disusun semula? Masyarakat perlu disusun semula kerana dasar Inggeris yang menguntungkan orang Cina sejak golongan imigran ini dibawa ke Tanah Melayu. Sebab ekonomi dikuasai sepenuhnya oleh orang Cina hingga Melayu berasa terpinggir dan merempat di bumi sendirilah yang menjadi salah satu punca berlakunya peristiwa 13 Mei.

Semua maklum Inggeris mengamalkan dasar pecah dan perintah. Orang Melayu dikekalkan hidup secara tradisional di kampung-kampung, imigran Cina ditempatkan di kawasan lombong yang berada di sekitar pekan dan imigran India pula diletakkan di kawasan-kawasan estet. Antara ketiga-tiga ini siapa yang untung?

Sudah pastilah orang-orang Cina yang tinggal di pekan untung kerana orang Inggeris turut tinggal di kawasan pekan. Kawasan pekan sudah pasti mempunyai pelbagai kemudahan seperti sistem perparitan, jaringan jalan raya, bekalan air dan kesihatan yang lebih baik berbanding dengan kawasan kampung dan estet. Inggeris pasti lebih menjaga kawasan pekan kerana mereka tinggal di situ. Malah hasil-hasil dari kampung dan estet juga dibawa ke kawasan-kawasan pekan.

Proses urbanisasi menyebabkan pekan berkembang menjadi bandar tetapi kampung dan estet terus kekal begitu. Sebab itu tidak perlu dihairankan jika bandar-bandar besar di Malaysia pada hari ini majoriti orang yang tinggalnya adalah orang Cina. Sekarang ini pun kita bernasib baik boleh lihat orang Melayu dan India ada juga tinggal di kawasan bandar sebab DEB diwujudkan untuk strukturkan semula penempatan masyarakat. Dalam ada DEB dulu pun sekarang ini kita lihat kawasan-kawasan seperti Pusat Bandar Puchong, Kinrara, Jinjang, Georgetown dan Ipoh dimonopoli oleh orang Cina. Bayangkan kalau tiada DEB dulu, agaknya orang Melayu terus merempat di kampung. Maklumlah, nak mulakan hidup dipersekitaran yang dimonopoli oleh mereka bukan sesuatu yang mudah. Hanya berapa kerat yang berjaya.

Apabila kerajaan meminta peniaga-peniaga dan persatuan Cina untuk bekerjasama dengan membantu usahawan Bumiputra, mereka lebih berminat untuk mencari peluang mendapat lebih keuntungan dalam “kerjasama” itu berbanding membantu. Sebab itu dilihat berapa banyak syarikat yang berstatus “Bumiputra” sebenarnya dimiliki oleh orang Cina.

Benar, Bumiputra sendiri yang memberi peluang untuk mereka di ali baba kan tetapi apa pilihan yang mereka ada? Hendak bersaing dari segi kewangan jauh sekali termampu. Rangkaian bahan mentah untuk perniagaan semuanya dimonopoli oleh orang Cina. Sektor pembinaan misalnya, paku, simen, pasir, konkrit, dan pelbagai lagi siapa yang memonopoli?

Akhirnya, direlakan saja nama digunakan asalkan dapat juga merasa dari terlepas sepenuhnya. Itu pun Kongres Cina ni menuntut diberi tender terbuka sepenuhnya. Kalau dah buat tender terbuka pasti Cina la yang akan dapat semua. Maklumlah sumber kewangan dan bahan mentah telah mereka kuasai. Celaka, sungguh celaka!

Kongres Cina ini sebenarnya bukan tak tahu pemilikan ekuiti Bumiputra ini hanya berada di sekitar 19% tetapi mereka sebenarnya mahu menguasai sepenuhnya, sebolehnya 100%.

Penulis mendesak agar Kerajaan jangan menimbangkan usul Kongres Cina ini malah perlu meningkatkan lagi pemilikan ekuiti Bumiputra sehingga 65%. Iyalah, di Malaysia ini Bumiputranya 65%. Kenapa nak diberikan 30% saja?

Kepada orang-orang Melayu, bukalah mata anda. Lihat bagaimana orang Cina boleh bersatu. Dalam kongres tu semuanya ada. Cina DAP, Cina MCA, Cina GERAKAN dan lain-lain lagi untuk menuntut hak mereka. Melayu kenapa tak boleh jadi begitu?


Opsss lupa pula, Melayu nak bersatu macam mana, semua dok sibuk perkaya boroikan perut anak menantu sendiri saja. Baik UMNO, PKR dan PAS langsung takda beza. Jangan satu hari nanti dah tergadai kuasa politik sepenuhnya baru nak buka mata. Sementara masih ada, jom pakat lawan sama-sama. Soalnya, mahukah Melayu duduk bersama-sama?


No comments:

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.