Tuesday, May 19, 2015

NAJIB JAWAB DETAIL ISU DITIMBULKAN TUN MAHATHIR DAN PUAK BODOH PAKATAN RAKYAT NAK APA LAGI?





Berikut merupakan 13 JAWAPAN dari DS Najib Razak pada Isnin, 18 Mei 2015 berkaitan isu-isu yang di timbulkan Tun Mahathir yang disambut dan ditokok tambah pakatan rakyat hingga KONONNYA menjadi isu besar yang sebenarnya FITNAH kepada dalam masyarakat.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgDCg-k3BDVo4ocIJhXfEnMQPbKtowbDyQ-HXmCzBBTAL9vN9gVzkb3a9AFyrbM7Yjp9ZtKsbUR5xjWGIKcZDHub3-ozsSPLiIkjE9o_0gHi4mx3eTbp058rusn3a2xkGIC3OkNlnPXHfk/s1600/mahathir-forehead1.jpg
Pening-pening.... Sapa lah bagi aku MAKLUMAT TAK BETOOOLLL NI!!!!!!!!
 
Ikuti kenyataan DS Najib TUn Razak

Saya telah mengambil sedikit masa untuk melihat pelbagai soalan dan isu-isu yang telah dibangkitkan oleh pihak-pihak tertentu dan telah menulis padangan saya mengenainya:-

1. Dakwaan berkaitan Isu Altantuya:

a. Kes ini telah disiasat, dibicarakan dan diputuskan di Mahkamah Persekutuan. Ia adalah kes yang berusia sembilan tahun tanpa pengakhiran kerana ia terus menerus "dikitar semula" oleh pembangkang.

b. Oleh kerana ia merupakan suatu kes mahkamah yang panjang, perayu-perayu mempunyai masa yang mencukupi untuk mengemukakan pembelaan penuh mereka kepada mahkamah. Jadi mengapa kita mendengar kenyataan individu yang testimoninya telah diberikan dan telah didapati bersalah di atas jenayah tersebut?

c. Apa yang penting ialah bahawa penghakiman ini membawa keadilan kepada semua orang, paling penting kepada keluarga mangsa, tertuduh dan juga kepada saya.

d. Saya telah menyatakan berkali-kali bahawa saya tidak mempunyai apa-apa kaitan dalam isu ini, malah saya juga telah bersumpah menggunakan Al-Quran di sebuah masjid.

e. Rakyat perlu mengambil kira bahawa dalam politik, banyak isu dimainkan secara berterusan, dan ini adalah salah satu daripadanya. Ia menjadi panas sewaktu tempoh menunggu pelantikan saya sebagai PM dan pembangkang memerlukan satu cara untuk menghalang saya dari mara ke hadapan. Oleh kerana kedua-dua pengawal peribadi pernah bekerja untuk saya, dan Razak Baginda adalah teman saya, mereka cuba untuk mengaitkan hubungan saya dengan setiap mereka. Razak Baginda telah secara terbuka mengakui hubungannya dengan Altantuya dan saya sama sekali tidak mempunyai sebarang pengetahuan mengenainya. Pakatan dan media mereka secara tidak bertanggungjawab cuba untuk bermain perang saraf dengan cuba mengaitkan saya dengan pengaruh persepsi. Bahkan mereka sampai sanggup mereka dan mengolah gambar saya sedang makan malam dengan mangsa di sebuah restoran. Dalam era media sosial, perkara-perkara sebegini boleh tersebar secara meluas tanpa kawalan, termasuk gambar yang disunting dan diolah tadi.

f. Tun Abdullah Ahmad Badawi, bekas PM, telah menerima laporan siasatan penuh daripada polis dan secara peribadi telah mengesahkan bahawa saya tidak terlibat.

g. Setelah dijelaskan seperti di atas, adalah tidak adil untuk memaksa saya untuk menyiasat kes ini sekali lagi dan menuntut untuk mengetahui, siapa yang telah mengarahkan pembunuhan itu. Saya tidak terlibat dan tidak tahu apa-apa mengenainya. Mahkamah telah memutuskan siapa yang bersalah atas pembunuhan itu. Itu sepatutnya mengakhiri cerita ini.

h. Saya dapati ia adalah amat mengganggu apabila isu dibangkitkan sekali lagi. Kita semua tahu bahawa jika seorang pemimpin veteran berkeras untuk menmbangkitkanya, walaupun secara kebetulan, ia secara automatik akan mengakibatkan isu ini akan dihidupkan sekali lagi.

i. Individu-individu yang berpengaruh seperti mereka mempunyai banyak sumber. Apabila isu ini meletus, saya percaya mereka sudah tentu dapat mengesahkan kesahihan dakwaan tersebut. Jika mereka percaya dakwaan ini adalah benar, mengapa mereka tidak membangkitkannya ketika isu ini tercetus 8 tahun yang lalu? Mengapa ? Ada yang berkata bahawa mereka hanya mempersoalkan isu ini sekarang kerana ia telah bertukar menjadi suatu perkara hidup dan mati kepada orang-orang yang telah disabitkan dengan kesalahan. Tetapi kes ini telah dibicarakan di mahkamah, dengan keputusan yang jelas dan hukuman yang dikenakan. Adakah mereka mempertikaikan sistem kehakiman yang mereka sendiri daulatkan?

j. Walaupun perbicaraan dan pertimbangan yang panjang diberikan di mahkamah, masa yang mencukupi telah diberikan kepada perayu, kes mereka didengar dan dihakimi, Sumpah Laknat saya dan penafian berulang kali yang telah dibuat, penjelasan yang diberikan oleh Razak Baginda, namun sesetengah orang masih terus mempersoalkan isu ini dan terus mencuba untuk mengaitkan saya.
2. Dakwaan bahawa media antarabangsa telah melabelkan Malaysia sebagai 'Negara Paling Korup'

a. Saya sedar mengenai komen tersebut. Walau bagaimanapun, tajuk berita ini diperolehi daripada kaji selidik berdasarkan persepsi. Sebahagian besar daripada kita bergantung kepada ukuran yang lebih empirikal yang digunakan oleh kumpulan-kumpulan bebas yang dipercayai. Salah satu contohnya adalah Transparency International Index. Dalam indeks ini, Malaysia ketika ini menduduki tempat ke-50 daripada 175 negara, peningkatan 3 kedudukan daripada tahun sebelumnya. Jika negara kita adalah yang paling korup, kenapa kedudukan kita tidak berada berdekatan dengan kedudukan nombor ke-175?

b. Saya dapati agak merisaukan apabila seseorang yang sentiasa mengkritik media antarabangsa secara berterusan sebagai berat sebelah kini tiba-tiba percaya dan menerima hujah-hujah media ini sebagai kebenaran.

c. Ingatlah bahawa pemimpin veteran ini pernah menyatakan secara rasmi bahawa Media Barat 'berat sebelah' apabila memperihalkan mengenai pentadbiran mereka dahulu. Adakah apabila media barat mengkritik pentadbiran mereka, media ini dikatakan berat sebelah, tetapi apabila mereka mengkritik pentadbiran saya, mereka tidak? Nampaknya ada double standard di sini.

d. Baru-baru ini Transparency International mengulangi bahawa rasuah di Malaysia adalah di bawah kawalan, dan sebagai bukti, pelaburan asing di negara ini semakin meningkat. Indeks 2015 Kebebasan Ekonomi meletakkan Malaysia sebagai ekonomi paling bebas ke-31 di kalangan 178 buah negara, dengan skor 70.8 mata. Ia adalah peningkatan sebanyak 1.2 mata sejak tahun lepas, dengan peningkatan dari segi kebebasan daripada rasuah, kebebasan perniagaan, dan kebebasan perdagangan mengatasi penurunan dalam kebebasan buruh dan pengurusan perbelanjaan kerajaan.

e. Bloomberg telah memberi kita penarafan di tempat ke-5 sebagai "most promising emerging market" pada tahun 2015 dan, ia merupakan satu-satunya negara ASEAN yang berada dalam tempat 10 teratas.

f. Bank Dunia telah menaikkan lagi kedudukan kita daripada nombor 20 pada tahun 2014 kepada nombor 18 pada tahun 2015 dari segi 'Indeks Kemudahan Menjalankan Perniagaan'.

g. Bagaimana kedudukan kita semakin baik dalam ranking daya saing dunia sedangkan pada waktu yang sama kita seharusnya menjadi negara yang paling korup sepertimana yang didakwa oleh pihak-pihak tertentu ?

h. Sudah tentu isu-isu yang dibangkitkan oleh Laporan Ketua Audit Negara perlu ditangani dan diselesaikan. Walau bagaimanapun, yang penting adalah kita telah membuat kemajuan. Pada tahun 2013, terdapat 418 item yang dibangkitkan tetapi pada 2014, jumlah ini telah menurun kepada 319. Kita berharap untuk terus mengurangkan jumlah ini dengan lebih banyak lagi pada tahun-tahun akan datang.

3. Dakwaan bahawa BR1M adalah rasuah 

a. BR1M adalah jaringan keselamatan sosial yang dicadangkan oleh Jawatankuasa Fiskal Negara, yang terdiri daripada pegawai-pegawai dari Unit Perancang Ekonomi (EPU), Bank Negara dan Kementerian Kewangan. Mereka kebanyakannya adalah pakar ekonomi, bukan ahli politik. Seperti bersih keselamatan sosial sedang dilaksanakan di banyak negara-negara lain. Ada yang memanggilnya "manfaat pengangguran" yang mensasarkan golongan yang menganggur. Walau bagaimanapun, BR1M mensasarkan golongan berpendapatan yang rendah. Kedua-duanya, pada dasarnya, adalah satu bentuk elaun keselamatan sosial kerana mereka mensasarkan kumpulan yang tidak berkemampuan.

b. Kita berhasrat untuk merasionalisasikan subsidi pukal yang diberikan ketika ini kepada satu yang mensasarkan golongan yang memerlukan. Semua orang (termasuk yang kaya dan warga asing) ketika ini mendapat manfaat daripada subsidi pukal yang diberikan. Dengan menghapuskan subsidi pukal ini, kita dapat menjana simpanan yang kemudiannya dapat disalurkan kepada mereka yang berada dalam kumpulan berpendapatan rendah. Dan kita juga dapat memberikan kumpulan-kumpulan yang memerlukan ini lebih daripada apa yang mereka terima hasil daripada skim subsidi pukal tadi. Oleh itu, BR1M perlu dilihat dalam konteks subsidi yang disasarkan, dan ia adalah kepercayaan Jawatankuasa Fiskal bahawa ia akan mengurangkan ketirisan dan meningkatkan kecekapan mekanisme subsidi.

c. BR1M juga dapat pembayaran semula perbelanjaan tambahan golongan berpendapatan rendah yang ditanggung akibat daripada pelaksanaan GST. Sesetengah pihak mendakwa bahawa GST adalah cukai regresif kerana setiap orang termasuk golongan miskin adalah tertakluk kepadanya. Walau bagaimanapun, dengan BR1M, GST bukan regresif kerana golongan berpendapatan rendah menerima gantian perbelanjaan. Selain itu, sebahagian besar daripada hasil GST akan dibelanjakan kembali untuk komuniti terjejas ini.

d. Terdapat sejumlah ahli politik yang berkata bahawa walaupun BR1M diberikan, rakyat tetap "tidak bersyukur." Ini adalah punca kenapa mereka percaya dan melihat BR1M sebagai rasuah serta sependapat dengan Jawatankuasa Fiskal. Kita melihatnya sebagai satu langkah ekonomi, tetapi ahli-ahli politik ini melihatnya semata-mata dalam konteks politik. Untuk makluman anda, BR1M diberikan kepada semua orang tanpa mengira kecenderungan politik mereka. BR1M diberikan tidak kira bila pilihan raya diadakan. Hati nurani saya jelas. BR1M adalah langkah ekonomi, bukan rasuah dan saya telah menyatakan sebab-sebab mengapa.

e. Orang selalu berkata, "Beri seorang lelaki ikan, dia makan untuk sehari. Mengajarkan kepadanya bagaimana untuk menangkap ikan, dia hidup untuk seumur hidup ". Dalam dunia sebenar, kita perlu melakukan kedua-duanya. Memberi bantuan kepada mereka yang memerlukan dan pada masa yang sama melabur dalam pendidikan / meningkatkan kemahiran / meningkatkan produktiviti. Kementerian Pelajaran menerima peruntukan terbesar daripada keseluruhan bajet negara. Selain itu, kita juga telah mewujudkan entiti seperti TERAJU, Tekun, Genovasi, Superb, MAGIC dan banyak program latihan kerajaan yang lain di bawah pelbagai kementerian.

4. Dakwaan mengenai 1MDB 

a. Adalah tidak adil bagi ahli-ahli politik tertentu menghukum kerajaan dengan menggunakan pendapat umum sebelum fakta sebenar yang dibentangkan oleh pihak berkuasa yang sah, iaitu Ketua Audit Negara dan Jawatankuasa Kira Wang Negara (PAC).

b. Apabila kebimbangan dibangkitkan, saya mahukan penjelasan terperinci. Jadi saya mengarahkan Ketua Audit Negara dan PAC untuk menyiasat penyata 1MDB. Sesiapa sahaja yang didapati bersalah melakukan penyelewengan atau penyalahgunaan akan dibawa ke muka pengadilan.

c. Kita menjangkakan laporan awal oleh Ketua Audit Negara akan dikeluarkan tidak lama lagi. Sementara itu, janganlah membuat spekulasi dan kesimpulan tanpa maklumat yang akan dibentangkan oleh Ketua Audit Negara, yang bertanggung jawab menyediakan laporan terperinci mengenai kewangan 1MDB.

d. Kita semua mahukan jawapan terperinci tetapi sudah tentu lebih wajar untuk membenarkan juruaudit melakukan tugas mereka dan menjelaskan keadaan sebenarnya. Jika kita membuat andaian terlebih dahulu, maka kita seakan meremehkan kemampuan mereka, seperti yang dilakukan oleh ramai yang lain. Ini bukan prosedur yang betul. Jika kita ikhlas dalam mencari kebenaran di sebalik dakwaan itu, kita perlu mendapatkan maklumat daripada sumber yang sah (seperti Ketua Audit Negara) dan bukan portal berita pihak ketiga atau blog dalam talian yang mungkin mempunyai agenda tersembunyi.

5. Dakwaan mengenai 'Jambatan Bengkok' - Tuduhan: Kita tidak berani membina jambatan di tanah kita sendiri tanpa kelulusan dari Singapura 

a. Jabatan Peguam Negara kita (AGC) telah memberi nasihat kepada kerajaan mengenai aspek perundangan terhadap sebarang pengubahsuaian kepada tambak Johor di bawah undang-undang antarabangsa. Jabatan Peguam Negara telah menasihatkan bahawa paip dalam tambak Johor ini adalah tertakluk kepada persetujuan Johor-Singapura air (1961, 1962), yang menggariskan bahawa paip ini adalah milik Lembaga Kemudahan Awam (Public Utilities Board (PUB)) Singapura, dan sebarang pengubahsuaian paip mesti diluluskan oleh PUB.

b. Tidak ada persoalan sama ada kita mempunyai keberanian yang cukup untuk menentang Singapura. Jambatan itu tidak dibina kerana Malaysia komited untuk mematuhi semua perjanjian yang telah ditandatangani. Sebrang jambatan, jika dibina bagi menggantikan Tambak Johor tanpa kebenaran nyata daripada PUB Singapura, akan melanggar hak harta di bawah undang-undang antarabangsa.

c. Kita juga telah meningkatkan hubungan dengan negara jiran selatan kita sehingga ke tahap di mana kami kini terlibat dalam projek-projek dan usaha sama yang bersifat menang-menang bagi kedua-dua negara. Untuk meningkatkan perhubungan antara Malaysia dan Singapura, kita sekarang sedang membina Landasan Berkelajuan Tinggi (High Speed ​​Rail) dan juga sedang memikirkan idea membina sebuah jambatan persahabatan yang tidak melanggar undang-undang antarabangsa serta melihat kita membina sesuatu yang dimahukan oleh kedua-dua buah negara.

6. Dakwaan: "Pencapaian Najib lebih teruk sebagai Presiden UMNO berbanding Pak Lah" 

a. Dalam pilihan raya umum lalu (GE13), BN memenangi 11 kerajaan negeri berbanding 9 dalam PRU sebelumnya. Kita telah menawan kembali Kedah, Terengganu dan mengukuhkan kedudukan kita di Perak.

b. UMNO memenangi lebih banyak kerusi dalam GE13 berbanding GE12.

c. Untuk menghidupkan sepenuhnya sekitar BN, saya memerlukan masa. Insya-Allah, kesan Program Transformasi yang sudah berlaku akan memberi jaminan kepada rakyat bahawa kerajaan pimpinan BN mampu menunaikan janji-janjinya.

7. Dakwaan: (Najib) mengabaikan Unit Perancang Ekonomi (EPU), menubuhkan sebuah agensi baru untuk merancang pembangunan negara 

a. Saya membentuk Pemandu sebagai badan pemandu yang menyelia program transformasi yang merangkumi aspek ekonomi bukan sahaja di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP), tetapi aspek-aspek bukan ekonomi di bawah Program Transformasi Kerajaan (GTP), yang dari asalnya bukan berada di bawah bidang kuasa Unit Perancangan Ekonomi (EPU), yang lebih merupakan sebuah badan ekonomi.

b. Bertentangan dengan kenyataan pihak tertentu, saya meletakkan kepentingan yang besar dalam EPU kerana mereka adalah penting untuk memastikan kejayaan ETP. Saya juga dilantik salah seorang CEO yang paling berkemampuan di negara ini untuk mengetuai EPU.

8. Dakwaan: Perkhidmatan, kepakaran dan pengalaman kakitangan awam tidak lagi diperlukan 

a. Perkhidmatan awam sentiasa dan selamanya akan menjadi teras kepada pentadbiran dan operasi negara. Perkhidmatan awam mentadbir negara setiap hari. Mereka memainkan peranan yang penting dalam sistem kita. Hanya kerana seorang individu dan beberapa pihak yang dilantik untuk membantu tidak bermakna pengalaman mereka tidak lagi diperlukan.

b. Ini adalah semata-mata satu komen yang tidak adil yang tidak mempunyai objektif. Membantu _ Ya, Mengambil Alih - TIDAK. Terdapat banyak program yang dilaksanakan bagi menghak upayakan kakitangan awam, meningkatkan sinergi dan kualiti penyampaian kepada rakyat, yang dapat dilihat dalam inisiatif Strategi Lautan Biru Negara (National Blue Ocean Strategy).

9. Dakwaan: Untuk memenangi semula Cina dan India, Najib telah diabaikan tindakan afirmatif 

a. Ini adalah tidak tepat sama sekali. Saya sentiasa mengutamakan kemajuan Bumiputera dan di bawah pentadbiran saya, saya telah mengadakan Program Pengupayaan Bumiputera, yang diuruskan oleh TERAJU untuk memastikan Ekonomi Memperkasakan Agenda Bumiputera menjadi sebuah agenda nasional yang akan dilaksanakan dengan berkesan. Sehingga hari ini, TERAJU telah menyediakan peluang-peluang perniagaan, pinjaman perniagaan, pembangunan modal insan, pelaburan swasta dan mewujudkan ekuiti melebihi RM 47.95 bilion.

b. Baru-baru ini, Majlis Ekonomi Bumiputera telah mengesahkan sebanyak 99 Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang akan digunakan tahun ini di semua 23 kementerian dan Jabatan Perdana Menteri untuk membantu Bumiputera. GLC termasuk Petronas mempunyai kuota kontrak khas untuk Bumiputera. Setiap GLC juga dikehendaki melaksanakan program pembangunan kontraktor Bumiputera untuk memberi peluang kepada kontraktor Bumiputera yang berkelayakan. Lebih banyak biasiswa akan diberikan kepada Bumiputera di bawah badan-badan berkaitan kerajaan. Geran yang hebat telah diadakan untuk melahirkan lebih ramai usahawan Bumiputera. Ekuinas ditubuhkan untuk meningkatkan pegangan Bumiputera dan pada tahun 2014, ia telah mencapai objektifnya untuk mewujudkan RM4.2 billion nilai ekuiti Bumiputera bagi syarikat portfolionya.

c. Di samping itu, UiTM sedang berkembang dengan ketara dan meningkatkan bilangan pengambilan daripada 174,875 pada tahun 2011 kepada 250,000 pada tahun 2020. UiTM juga telah mengadakan program Mengubah Destini Anak Bangsa, di mana mereka telah meneroka kawasan pedalaman untuk mendekati golongan belia Bumiputera yang terpinggir daripada menerima manfaat pendidikan, anak-anak yatim dan miskin. Kini mereka boleh datang belajar di UiTM dan ini membantu mereka untuk benar-benar mengubah masa depan mereka. 5000 tempat disediakan pada setiap semester. Terdapat lebih banyak contoh-contoh yang konkrit dan iaboleh didapati di dalam kad laporan TERAJU.

d. Oleh itu, untuk mengatakan bahawa saya mengabaikan tindakan afirmatif, jelas sekali, adalah mengarut.

e. Sebagai Perdana Menteri, saya juga memberi sokongan kepada orang Cina, India dan semua kaum lain yang menjadikan negara kita yang hebat. Bagaimanapun, sudah pasti tanpa mengorbankan mengabaikan Bumiputera. Fokus utama saya ialah untuk meningkatkan pai ekonomi, jadi terdapat lebih banyak yangboleh diagihkan untuk SEMUA kaum. Selagi saya boleh memastikan pertumbuhan ekonomi, akan ada mobiliti sosial, dan semua kaum akan dapat bergerak naik ke atas tangga ekonomi.

10. Dakwaan bahawa BN akan kehilangan pada Pilihan Raya Umum akan datang 

a. Sekiranya saya mendapat sokongan yang diperlukan untuk meneruskan program transformasi, kita akan berjaya. Jika kita bersatu, dan menghentikan perbalahan dalaman, kita akan berjaya. Jika kita memberi tumpuan kepada politik yang membina dan bukan merosakkan, kita akan berjaya. Jika kita memberi tumpuan kepada kerja dan bukannya mempercayai dan menyebarkan khabar angin, `spin' dan cerita separuh benar, kita akan berjaya.

b. Satu pelan yang jelas telah pun digerakkan. Kita semua telah mula melihat hasil daripada usaha kita bersama. KDNK kita telah meningkat kira-kira 5-6% sejak saya mengambil alih dan kita juga dalam perjalanan kita untuk mencapai ekonomi yang maju menjelang 2020.

c. Kita menghadapi masalah ketika ini kerana kejatuhan harga minyak mentah dan nilai Ringgit yang lemah. Faktor-faktor ini adalah di luar kawalan kita. Namun begitu, kita telah dapat bertahan kerana asas ekonomi (fundamental) yang kukuh, rizab terkumpul dalam tahun-tahun kebelakangan ini dan aliran pendapatan yang pelbagai dan bukannya terlalu bergantung kepada minyak. Kita juga telah mencapai pemarkahan bebas terbaik mengenai rasuah dalam tempoh 10 tahun yang lepas berdasarkan Indeks International Transparency. Pentadbiran saya menyaksikan Pelaburan Langsung Asing tertinggi. Nisbah hutang kepada KDNK kita merosot dalam pertumbuhan dan defisit bajet kita semakin berkurangan dari tahun ke tahun. Selain itu, kita mencapai pencapaian tertinggi dalam indeks Ekonomi Paling Berdaya Saing di WEF, memintas Australia, Perancis, Austria dan Korea Selatan. Kita juga mencapai tahap tertinggi dalam Indeks Kemudahan Menjalankan Perniagaan Bank Dunia. Ketiga-tiga agensi penarafan kredit utama telah mengekalkan gred pelaburan yang baik untuk Malaysia. Kita terus mempunyai lebihan dalam perdagangan. Penjagaan kesihatan kita juga diiktiraf sebagai salah satu yang terbaik dan paling berpatutan di rantau ini.

d. Kunci kepada beberapa rumah mampu milik PR1MA telah diberikan dan lebih banyak akan diberikan. Jambatan Pulau Pinang kedua telah siap, Fasa 1 MRT sudah hampir 60% siap, ekonomi negara telah membuka 1.5 juta pekerjaan baru dalam tempoh 5 tahun yang lalu menyebabkan kadar pengangguran kita antara yang terendah di dunia, dan koridor ekonomi seperti Iskandar Malaysia telah menyebabkan infrastruktur, rumah, kilang-kilang dan kawasan komuniti dibangunkan. Greater KL telah mula mengambil bentuk, dengan lebih banyak perbandaran sedang dibangunkan dan rumah-rumah yang dibina, Fasa 1 Bus Rapid Transit dijangka siap pada pertengahan tahun dengan lebuh raya Pan Borneo akhirnya terbina dan akan menjadi pemangkin ekonomi utama di Sabah dan Sarawak seperti lebuh raya PLUS adalah untuk Semenanjung. Projek High Speed ​​Rail (HSR) sedang dilaksanakan. Kesemua projek ini adalah inisiatif dan usaha oleh pentadbiran saya untuk membangunkan negara ini. Seperti yang anda lihat, ini adalah hasil Transformasi Program dilancarkan 5 tahun yang lalu. Ia akhirnya berlaku dan saya amat teruja bahawa kita sudah mula merasai impaknya. Inilah yang benar-benar penting kepada rakyat.

e. Penambahbaikan yang berlaku di depan mata kita. Tetapi saya tahu bahawa ramai yang lebih suka melihat keburukan dan terus menerus bercakap tentang khabar angin yang tidak berkesudahan, yang separuh benar dan yang di'spin'. Mereka terus percaya bahawa 'pengakhiran sudah amat dekat dan bahawa pembangkang akan menang. Ini semua merupakan dakwaan yang telah dibuat berulang-ulang kali dalam tempoh lima dekad yang lalu, namun kita masih di sini.

f. Sementara semua orang bebas untuk mengkritik saya dan menyenaraikan semua 'kegagalan' saya, namun penting juga untuk menghargai sejauh mana pencapaian kita dalam tempoh enam tahun yang lalu, supaya pandangan yang dibentuk adalah lebih adil dan saksama.

11. Tuntutan bahawa 1Malaysia adalah sama dengan Malaysian Malaysia 

a. 1Malaysia adalah satu seruan untuk perpaduan. Perbezaan yang paling penting dengan konsep "Malaysian Malaysia" ialah 1Malaysia secara jelas menerima Perlembagaan Malaysia pada keseluruhannya, terutamanya semua peruntukan yang disenaraikan di bawah Perkara 153.

b. "Malaysian Malaysia" pada asalnya adalah satu konsep yang bertentangan dengan Artikel 153, dan penggunaan modennya adalah begitu kabur sekali. Jika 1Malaysia sama dengan Malaysian Malaysia, sudah tentu tidak ada Majlis Permerkasaan Bumiputera, TERAJU dan lain-lain. Jika 1Malaysia menyerupai Malaysian Malaysia, tidak akan ada Model Ekonomi Baru (MEB), iaitu satu rangka kerja bagi meningkatkan keterangkuman dalam ekonomi tetapi pada masa yang sama memberi kuasa kepada masyarakat Bumiputera untuk menjadi lebih berdaya saing.

c. Untuk mengatakan bahawa 1Malaysia adalah bersamaan dengan Malaysian Malaysia hanyalah satu penyelewengan daripada realiti, dengan niat semata-mata mengelirukan orang Melayu.

12. Tuntutan Jenayah yang telah meningkat sejak ISA telah dimansuhkan 

a. Dakwaan ini sama sekali tidak benar. Tahun lepas sahaja, polis telah berjaya mengurangkan kadar jenayah di negara ini sebanyak 12.6%. Jenayah kekerasan di negara ini juga telah menurun sebanyak 13.4%. Polis Diraja Malaysia telah bekerja keras untuk memastikan bahawa semua rakyat Malaysia selamat dari segala bentuk jenayah dan keganasan.

b. Sebagai fakta, 8,868 orang telah ditahan dan 280 senjata dirampas dalam Ops Cantas Khas baru-baru ini . Apabila ISA pertama kali dilancarkan, tujuan tunggalnya adalah untuk memerangi pemberontakan komunis dan hari ini ia telah menjadi tidak relevan.

c. Untuk memastikan bahawa keganasan tidak ada tempat di Malaysia, kerajaan telah memperkenalkan Akta Pencegahan Keganasan 2015 yang telah diluluskan oleh Parlimen. Tindakan ini akan memerangi cabaran baru, termasuk kebangkitan kumpulan militan Islamic State dan bukan untuk tujuan politik. Hanya mereka yang menimbulkan ancaman keganasan boleh ditahan di bawah akta baru ini.

13. Dakwaan mengenai pesawat kerajaan 

a. Adalah menjadi amalan standard di seluruh dunia bagi kebanyakan pemimpin menggunakan jet rasmi, bukan untuk mewah, tetapi untuk kecekapan dalam menjalankan tugas mereka. Ruang dalaman pesawat dikonfigurasi supaya mesyuarat dan perbincangan boleh diadakan di atas kapal terbang dan supaya kerja negara masih boleh terus dilaksanakan walaupun semasa penerbangan. Oleh itu tidak timbul persoalan sama ada sebuah negara perlu atau tidak memerlukan jet rasmi.

b. Kita tidak boleh terpengaruh dengan propaganda pembangkang bahawa kerajaan telah membazirkan wang untuk pembelian jet baru. Apa yang mereka gagal untuk menjelaskan adalah bahawa jet itu dibeli untuk menggantikan pesawat berusia 16 tahun itu telah menjadi bahaya keselamatan. Lebih-lebih lagi ia juga merupakan pesawat rasmi yang digunakan oleh Yang Di-Pertuan Agong, menjelaskan lagi kenapa kita tidak berkompromi terhadap soal keselamatan dan kawalan keselamatan. Kos penyelenggaraan pesawat lama adalah tinggi. Oleh itu, pesawat yang lebih usang telah dilupuskan dan wang yang diperoleh kerajaan daripada jualan tersebut jelasnya akan dapat mengurangkan kos yang dibayar untuk pesawat baru.

No comments:

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.