Monday, November 29, 2010

MELAYU DAN KETUANANNYA DI GADAIKAN PAKATAN RAKYAT : DYMM SULTAN SELANGOR DUKACITA



SULTAN DUKACITA Melayu gadaikan perkataan Melayu

SHAH ALAM, 29 Nov: Sultan Selangor hari ini melahirkan rasa dukacita dengan segelintir orang Melayu yang tidak memiliki rasa megah dan bangga sebagai orang Melayu sehingga sanggup menggadaikan perkataan Melayu itu sendiri untuk dikuburkan serta lenyap dari dunia ini.

Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah sejarah yang ditulis oleh orang Inggeris ada menyatakan mengenai 'Tanah Melayu' , 'Negeri Melayu Bersekutu' dan Raja Melayu sekali gus membuktikan penulis Barat ketika itu mengiktiraf adanya Melayu yang memulakan sejarah negara ini.

Sultan Selangor turut melahirkan rasa bangga dan sukacita dengan langkah kerajaan Malaysia yang akan menjadikan subjek Sejarah sebagai syarat wajib untuk dipelajari oleh rakyat di sekolah negara ini.

"Beta percaya dengan arahan ini ia akan membuka minda dan kefahaman dari pengetahuan berhubung peranan penting yang berlaku dalam sejarah tanah air untuk tidak timbulnya syak wasangka dan persoalan yang mencurigakan hingga timbul salah faham terhadap sesama rakyat di negara yang kita kasihi ini," titah Sultan Selangor pada Wacana Raja Berpelembagaan-Perspektif Sejarah, Kini dan Masa Depan di sini.

Nik Aziz tidak bangga berbangsa Melayu

Pada 18 Sept lepas, Utusan Malaysia melaporkan bahawa Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyatakan beliau tidak bangga berbangsa Melayu.

Ini kerana, katanya, bangsa itu datang secara automatik dan di dalam Islam tiada bangsa yang lebih dan jika ada pun, ia adalah bangsa Arab.

Menurut Nik Abdul Aziz, bangsa tidak dipentingkan dalam Islam sebaliknya yang dilebihkan ialah takwa kepada Allah.

Beliau memberitahu, kerajaan Pas Kelantan telah menghabiskan wang sebanyak RM7 juta untuk membina sebuah masjid dengan reka bentuk Cina di Rantau Panjang dalam usaha menghilangkan masalah perkauman di kalangan masyarakat.

Selain itu, katanya, kerajaan negeri juga akan mengadakan Pameran Cheng Ho yang disertai ramai peniaga Cina Muslim bagi tujuan sama.

Wan Azizah Menyarankan Agar Ketuanan Melayu Wajib Ditinggalkan

Manakala Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pula menyarankan agar konsep “Ketuanan Melayu” wajib ditinggalkan kerana ia didakwa hanya slogan untuk memperdayakan bangsa itu sendiri.

"Ketuanan Melayu adalah slogan yang digunakan oleh sekumpulan kecil elit Melayu yang berkuasa untuk memperdaya orang Melayu yang ramai, demi kepentingan diri sendiri.

"Mereka adalah manusia yang melakukan rasuah, korup, pecah amanah dan pelbagai kebejatan lagi," katanya ketika menyampaikan ucapan dasar presiden dalam Kongres PKR di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).

Menurutnya, sebagai seorang Melayu yang beragama Islam, beliau berkeyakinan bahawa tidak akan ada satu bangsa pun yang akan menjadi agung dan dihormati hanya dengan menggelar diri sendiri sebagai “tuan”.

"Kitab al-Quran banyak mengisahkan bagaimana Tuhan telah menghancurkan kaum dan bangsa-bangsa yang bermegah-megah konon menjadi 'tuan' dan memandang rendah kepada bangsa atau kaum yang lain.

Tiada Masalah Dengan Bangsa: Datuk Md. Alwi

Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan, Datuk Md. Alwi Che Ahmad berkata, Rasulullah tidak pernah menghalang umatnya menyebut tentang bangsa malah baginda berbangga sebagai bangsa Quraisy apabila menyebut 'ana Quraisy'.

"Baginda mengaku berbangsa Quraisy tetapi tidak bermakna baginda memperbesar-besarkan perkara itu, yang penting ialah Islam.

Tidak ada masalah dengan bangsa sebab itu dalam al-Quran, Allah berfirman manusia itu dijadikan berbangsa-bangsa supaya dapat kenal-mengenal. Maknanya Allah jadikan bangsa, itu fakta.

"Saya tidak tahu apa maksud dia (Nik Abdul Aziz) kata tidak bangga dengan Melayu. Memanglah kita tidak setuju kalau bangsa itu dilebihkan tetapi tidak salah (menyebut bangsa) sebab Rasulullah sendiri kata 'ana Quraisy'," katanya

Md. Alwi yang juga Setiausaha Barisan Nasional (BN) Kelantan berkata, kejayaan yang dinikmati hari ini disebabkan hak-hak keistimewaan Melayu yang terkandung dalam Perlembagaan negara.

"Saya rasa Nik Abdul Aziz terlupa apa yang dia, anak-anak dia, orang Pas dan Melayu dapat hari ini adalah kerana Fasal 153 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin hak keistimewaan Melayu dan pada masa yang sama juga Islam dapat berkembang sehingga hari ini.

"Ini adalah perjanjian tetapi pada masa yang sama hak kaum lain tidak akan terhalang. Dasar itu memang tepat sebagai timbal balas kepada apa yang orang Melayu berikan sebelum merdeka dahulu," katanya.

2 comments:

Gerakan Timur said...

Daulat Tuanku!!!
Daulat Tuanku!!!
Daulat Tuanku!!!

Mr Binder said...

Nak bagi muka kat Cina?????

Baca ni


Sometimes, I don’t understand what more do you guys (chinese) want? You want the Malays to share what’s ours, but you never want to share your with us. You want to take from us but you never want to give. In order to live in harmony, we have to give and take and not just take.
Simple examples:

1. Chinese employers would never promote a Malay to a Managerial level and above even if he is much more qualified and knowledgeabe than the rest of the Chinese employees. BUT, you want Malays to give higher ranks/posts to Chinese in government organizations.

2. You want to be called Malaysian and to be treated the same as Bumis BUT you refuse to practice National Language, like a true Malaysian citizen.

3. You want to be called Malaysian BUT you never want to accept the history of this land – the historical facts of Tanah Melayu, Chinese relationship with Communism or your great ancestors history of migrating to this land.

4. You want UiTM to be opened to Chinese BUT you never want to abolish your racist schools that instill racisme and separate your children from the Bumis and make it harder for us to accept you and vice versa. Deny all you want, but till you can tell the truth, there is no truce.

5. You want to be called a Malaysian BUT you don’t really acknowledge our Sultan. In fact, you act as if the Sultan only belongs to the Malays and Chinese has nothing to do with them. I’ve met a Chinese who doesn’t even know what Agong means.

6. Chinese-controlled banks would try hard not the help Malay entreprenuers BUT you want the government to help Chinese entrepreneurs all the same.

The truth is, you don’t want to be a Malaysian, you just want to have the country all to you. You don’t want to embrace Malaysian culture, national language,Perlembagaan and our history – YOU JUST WANT CHINESE TO RULE MALAYSIA AND BE THE PM. That’s all you want, isn’t it?

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.