Friday, July 23, 2010

CINA TERUS DAPAT TANAH : BN PERAK BODOH


Salam Perjuangan,

Banyak isu timbul tetapi yang benar-benar menarik perhatian penulis adalah isu berkaitan kerajaan BN perak terus bagi cina kapiak tanah sama seperti dasar kerajaan Pakatan dulu... Ini apa cerita ni??? strategi apa yang zamri guna??? nasihat sapa yang zamri ambik???

Cina merupakan kaum yang tidak tahu mengenang budi... macam-macam kerajaan dah bagi tetapi undi mereka tetap terarah kepada pembangkang... terbukti dengan analisis undi cina dalam beberapa PRK lalu... trend menunjukkan 56% cina konsisten mengundi Pembangkang, 26% sahaja yang konsisten mengundi BN, manakala 18 peratus lalang ditiup angin - namun laporan menyatakan turut pro kepada pembangkang....

Cukuplah rasanya kaum cina dan india dimanjakan... sudah cukup hak kaum melayu kerajaan BN korbankan demi menjaga hati kaum yang tidak mengenang budi ini... Melayu terasa semakin kehilangan hak di tanahair ini... macam-macam hak yang sepatutnya hanya milik melayu seduh "disamaratakan"... biasiswa... peluang ke IPTA... Kemasukan sekolah berasrama... MRSM... Ekonomi... Subsisdi... politik... projek/kontak... tanah rezab melayu... DIMANA KELEBIHAN SEBAGAI BUMIPUTERA??? PENDUDUK ASAL TANAH INI???

Kalau berterusan kerajaan jadi bodoh melayan tuntutan cina dan india maka bersiap sedialah untuk bukan sahaja TIDAK MENERIMA UNDI... cina dan india... malahan melayu juga...

Kerajaan Perak terus bagi tanah kepada sekolah Cina

Kerajaan BN Perak bawah Menteri Besar ke X Dato’ Dr Zambry A Kadir baru mengumumkan bahawa sebidang tanah berjumlah 1,012 hektar tanah akan diberikan bagi menampung perbelanjaan 9 sekolah Cina bebas dalam negeri itu. Pengumuman itu dibuat oleh Exco Perak mewakili MCA Dato’ Dr. Mah Hang Soon.

Laporan The Star:

Published: Tuesday July 20, 2010 MYT 4:55:00 PM
Updated: Tuesday July 20, 2010 MYT 4:56:40 PM
Nine Chinese schools in Perak to get land for palm oil estate
BY IVAN LOH

IPOH: The Perak Government has allocated a 1,012ha piece of land to nine Chinese independent schools here to be developed as a palm oil estate.

The estate will help the schools earn income in order to be self-sustainable.

The piece of land in Besout, Sungkai, will be managed by Semangat Suwa Sdn Bhd, a company set up by the nine schools’ board of governors.

Semangat Suwa chairman Tan Hau Swee said a private company had expressed interest to pay RM3.6mil annually for rights to develop the palm oil estate.

“The revenue from the private company can cover about 30% to 40% of the annual expenses for each of the schools,” he said during a press conference called by Perak executive council member Datuk Dr Mah Hang Soon here on Tuesday.

*************

Persoalan mengenai sekolah Cina bebas dan/atau swasta layak mendapat bantuan peruntukan Kerajaan atau tidak timbul kerana jenis sekolah ini tidak tersenarai bawah Akta Pendidikan 1996. Sekolah sekolah ini terangkum bawah kategori sekolah swasta dan pembiayaanya ialah atas inisiatif model perniagaan mereka atau derma yang berjaya dijana. Sekolah Cina bebas dan/atau swasta ini biasanya didukung oleh persatuan Cina. Dalam negeri Perak, majoriti persatuan Cina ini didukung oleh pelbagai industri yang matang dan dikuasai masyarakat Cina seperti golongan pengusaha lombong, masyarakat peniaga borong dan pembalak.

Sekolah yang lebih memerlukan seperti sekolah bantuan modal Kerajaan dalam negeri Perak, termasuk sekolah agama rakyat yang jauh lebih daif dan sebenarnya tidak mendapat pembelaan. Namun sekolah sekolah ini tidak mendapat perhatian Kerajaan Perak sebaliknya sekolah Cina bebas seperti 9 ini yang diberikan pembelaan.

Tanah 1,012 hektar untuk dimajukan sebagai estet kelapa sawit bagi menampung perbelanjaan merupakan anugerah tanah yang amat besar. Untuk jangkamasa terdekat dan serdehana, ianya memang menjadi estet dan dibangunkan sebagai pertaniah. Namun tanah anugerah ini mungkin akan ditukar status guna tanahnya akan datang dan dalam sekelip mata, syarikat Semangat Suwa Sdn. Bhd. ini akan menjadi pemaju tanah yang amat besar (sebesar sebuah pembangunan bandar baru) dan semestinya akan memberikan pulangan yang amat lumayan.

Apakah tiada anugerah yang sama diberikan kepada sekolah agama rakyat dalam Perak, atas skima yang sama? Tidak kah sekolah agama rakyat yang jauh lebih daif (kerana tidak dibantu masyarakat peniaga dan usahawan Melayu dan bergantung sepenuhnya pada derma)dan sesetengahnya berada dalam kawasan luar bandar yang serba kekurangan tidak memerlukan bantuan untuk menentukan orang Melayu yang memilih anak mereka dalam sistem ini berteruskan, demi menjamin hak pelajaran mereka?

Ternyata majoriti pemaju hartanah dalam negeri Perak merupakan golongan usahawan Cina dan tindakan ini hanya menambah satu lagi peluang bagi masyarakat Cina Perak menjadi pemaju hartanah yang berpotensi dengan pulangan yang amat lumayan sedangkan peluang yang sama tidak diberikan kepada orang Melayu yang memilih untuk mendukung sistem sekolah agama rakyat.

Nampaknya, dasar memberi tanah kepada masyarakat Cina yang dipelupuri sebelum ini oleh Kerjaaan boneka-DAP Nizar Jamaluddin diteruskan oleh pemerintah sekarang. Jelas tindakan ini, terutama kepada golongan minoriti yang sombong (dan tidak pernah berterima kasih walau apapun imbuhan yang diperuntukan Kerajaan tetapi sebaliknya meneruskan permintaan sehingga tahap ‘tebusan politik’) akan terus ‘melukakan hati’ orang Melayu dan mengakibatkan mereka makin ‘menjauhi’ BN dalam pilihanraya umum akan datang. Sekiranya ini sahaja strategi bagi BN Perak untuk memenangi undi masyarakat Cina, maka dikhuatiri mereka akan mengunakan permintaan yang lebih sebagai ‘agenda tebusan politik’ secara konsisten.

Jelas tindakan ini menunjukan Dr. Zambry sebagai seorang pemimpin UMNO dari latar belakang pendidik tidak berusaha untuk menentukan sistem Satu Sekolah Untuk Semua diujudkan bagi menjamin secara strategik perpaduan, semangat toleransi, kerjasama dan muhibbah dikalangan masyarakat Malaysia akan datang. Semestinya, ini adalah satu yang menyesalkan.

Sumber : Bigdogdotcom.wordpress.com

3 comments:

Anonymous said...

SILAP SIAPA?

Mr. K said...

jangan cepat melatah...

Harus diingat itu semua adalah daripada legasi Dr. Nizar Jamaludin..

keputusan tanah telah termaktub dlm perjanjian kerajaan sebelum ini...kerajaan skrg tiada pilihan kecuali terpaksa menunaikan janji yg dibuat pihak lain atau disaman ratusan juta...

silap Nizar la ni...

Anonymous said...

Aku rasa blogger Samdul ni tak usah melatah.Bekas MB komunis tu dah janji nak bagi, kena ikutlah, tak byk skt kena bagi.Serupa isu scholarshiplah, kena bagi gak pasai laa ni ramai melayu yg tak melayu, nak jadi champion Msia konon.Melayu pertikai hak scholarship, raja, DEB,ketuanan dsbgnya. Sampai scholarship Mara,Uitm pun boleh sentuh.Sapa yg boleh buat bising, hanya harap PERKASA je. Mangkuk2 yg buat demo pasai isu bahasa Melayu pun senyap bila isu scholarship Mara disentuh. Lu buat homework dulu sblum pertikai isu tanah Cina ni. Lainlah kalu lu org PERKASA. Skg ni pribahasa sesuai, "Ditelan mati omak, diluah mati bapak".

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.