Wednesday, April 8, 2009

KEPUTUSAN PILIHANRAYA KECIL : 2 BUKIT DAN 1 BATANG APA SUDAH JADI?

Salam Perjuangan,
.
PROLOG
.
Apa sudah jadi? apa sebenarnya yang rakyat mahukan? kenapa situasi... trend dan pemikiran rakyat masih mengekalkan momentum PRU 12 lalu? mungkin bagi yang mengharap sangat akan kecewa kerana BN kalah di dua bukit dan menang hanya di batang...
.
KEPUTUSAN
.
Di Bukit Selambau Calon PKR S Manikumar meraih 12,632 undi, meninggalkan calon BN Datuk S Ganesan dengan 10,229 undi. Ahli perniagaan muda itu, yang bakal dilantik exco kerajaan Kedah, mendapat majoriti 2,403 undi, lebih 40 undi daripada majoriti V Arumugam yang melepaskan jawatan dan kerusi tersebut dengan alasan nyawanya diancam.
Di Bukit Gantang Calon PAS memenangi kerusi parlimen Bukit Gantang dengan majoriti 2,789 undi. Calonnya Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin mendapati 21,860 undi, manakala calon BN Ismail Saffian mendapat 19,071 undi. Maknanya PAS mengekalkan kerusi tersebut dengan tambahan majoriti, berbanding 1,566 undi pada 2008.
Di Batang Ai Calon BN menang dengan mendapat 3,907 undi berbanding calon PKR mendapat 2,053 dengan majoriti 1,854 undi meningkat berbanding hanya 806 majoriti pada tahun 2008.
.
SEBUAH ANALISIS
.
TERIMA KASIH kepada pengundi di Batang Ai dan kepada calon BN yg menang tolonglah... berkhidmatlah sebaiknya buktikan diri anda layak bergelar Y.B. Dekatilah rakyat selalu lah turun dan bantulah rakyat itu sahaja jangan biarkan BN terus dipalit imej buruk.
.
BATANG AI
.
Di Batang Ai usaha keras dan agresif jentera BN jelas berjaya memberikan penerangan dan pemahaman kepada setiap isu terutama isu tempatan hingga timbul kesedaran kenapa perlu mereka untuk mengundi BN. Jelas Parti Komponen BN di sarawak telah berjaya memainkan peranan dengan cemerlang. Walau pun PKR cuba memasukkan eleman nasional namun bagi pengundi kawasan ini agenda pembangunan adalah yang paling penting yang sememangnya BN sahaja yang mampu membawa pembangunan ke kawasan ini. Atas rasional ini kita menaruh keyakinan akan memenangi PRK dengan majoriti lebih 1,500 undi.
.
BUKIT SELAMBAU
.
Di Bukit Selambau disebalik isu perpecahan PKR jelas tidak memberikan kesan ketara malahan kononnya undi kaum india tidak berpihak kepada PKR juga tidak memberikan BN kelebihan. Jelas isu nasional yang dibawa BN seperti perubahan tapuk pimpinan... pembebasan tahanan ISA... pembetulan UMNO dan lain-lain belum lagi memberikan impak atau kesan besar kepada pengundi... Pendekatan Pakatan yang menumpukan isu-isu tempatan dan strategi Pakatan yang menjaja bakal meletakkan calon india PKR ini sebagai exco bagi membela nasib kaum india jika menang amat berjaya menarik semula undi kaum india.
.
Kaum melayu pula seperti biasa digulakan dengan persoalan agama oleh PAS manakala isu patriotisme oleh BN jelas GAGAL kerana dilihat sudah lapuk ditelan zaman... Perpecahan dalaman UMNO, MIC dan MCA memperlihatkan tiada kesepakatan dan SEMANGAT MEMBARA seperti petugas Pakatan Rakyat yang dilihat begitu bersemangat dan berjuangan bukan demi upah atau wang ringgit tapi kerelaan berkorban dan bertindak selaku pejuang tulen bagi emmasikan kemenangan mereka terjamin.
.
Kaum cina di Bukit Selambau jelas merupakan undi penentu kemenangan kerana undi kaum melayu telah berpecah 50-50 manakala undi kaum india hampir 60% memihak Pakatan. Ramalan awal menyatakan pengundi cina mungkin akan mengundi BN berubah sama sekali kerana kebanyakan pengundi cina "solid" memberikan undi kepada Pakatan yang membawa kepada kemenangan calon PKR dan pertambahan majoriti....
.
BUKIT GANTANG
.
Di Bukit gantang amat berbeza sekali jentera BN begitu bersemangat dan berjaya membentuk persefahaman jitu tidak kira UMNO, MIC dan MCA mungkin kerana pengalaman kehilangan kerajaan dan memperolehnya kembali telah memberikan pengajaran berguna buat mereka. Namun masih berlaku bibit keretakan dan tidak kerjasama dari sesetengah pihak tidak seperti jentera Pakatan Rakyat yang jelas solid memberikan 300% bagi menjamin kemenangan. Isu nasional dan tempatan jelas mempengaruhi pengundi... Calon PAS dijaja sebagai teraniaya hingga terpaksa "sembah derhaka" akibat kerajaan rakyat DIRAMPAS... dan pelbagai lagi hinggakan kempen memburukkan BN, UMNO dan Calon sendiri secara peribadi dilakukan yang jelas terbukti berjaya mempengaruhi rakyat... yang sedih jentera BN gagal memberikan jawapan balik dan melaksanakan psy-war berkesan seperti Pakatan.
.
Pengundi melayu hampir 60% memberikan undi kepada BN namun sepatutnya angka ini melebihi 80% memandangkan isu pemberian tanah dan tindakan kerajaan pakatan dahulu yang melebihkan kaum cina hingga melayu terancam... BN tidak pandai mengambil peluang langsung!
Kaum India di perak telah memberikan undi mereka kebanyakan kepada Pakatan Rakyat atas isu nasional dan tempatan di mana MIC dilihat masih ditolak keras oleh kaum india terutama apabila Sammy Vellu masih kekal berkuasa manakala isu pembebasan dan pembelaan kaum india masih belum benar-benar memberikan kesan.
.
Manakala undi kaum Cina sebagai undi penentu diberikan "SOLID ATAU TOTAL" kepada PAS atas isu berbentuk reverse psikology yang dicanang pakatan rakyat bahawa hak cina bakal dirampas kembali dan oleh kerana perasaan "keseronokan" kaum cina kerana dapat menguasai perak dahulu melalui kerajaan pakatan dan mereka mahukan keadaan itu berulang.
.
KESIMPULAN
.
Jelas sekali lagi BN tewas disebabkan kelemahan BN itu sendiri. Pakatan Rakyat sama ada PAS atau PKR menang atas sebab semangat, kesungguhan dan mereka bersatu dalam satu jemaah yang maha kukuh dan padu juga memberikan komitmen 300% tanpa mengharapkan upah, ganjaran tetapi mendambakan kemenangan disamping strategi tepat dan jentera yang efisyen menjawab dan melemparkan dakyah serta isu termasuk mewujudkan rangkaian hingga ke akar umbi hingga mempengaruhi fikiran rakyat... mudah BN dan UMNO perlu study menda ni dan tiru mekanisma kejayaan mereka...
.
Sekali lagi undi kaum Cina sebagai penentu kemenangan telah diberikan undi itu secara "SOLID" kepada pembangkang... bukan sekali malah sudah banyak kali kaum cina mengkhianati BN... nampaknya kaum cina belum nampak atau menerima pengajaran lagi...
.
Semasa PRU 12 kekalahan besar BN bukan sebab undi melayu lihatlah calon UMNO dan BN menang di banyak kawasan yang Kaum melayu menjadi undi penentu... ini terbukti dan kemenangan Paktan Rakyat adalah dikawasan di mana undi cina dan India menjadi penentu... Salah siapa MCA dan MIC lah kerana gagal menarik undi dari kaum masing-masing... terutama kaum cina yang lupa bahawa kestabilanlah kunci membolehkan kaum cina menggandakan kekayaan mereka melalui perniagaan...
.
Apapun segalanya sudah terlewat... Kaum cina perlu "DI DIDIK & DISEKOLAHKAN" semula... manakala BN terutama UMNO perlu menjadikan ini "PENGAJARAN & INSAF "serta perlu berubah bukan dah kalah macam ni etruk masih buat perangai lama... rakyat akan bertambah benci... benci itu lama kelamaan mejadi meluat dan lepas tu terus taubat tak pangkah dah barisan.... waktu itu lihatlah melayu akan hilang hak satu persatu dan menjadi boneka DAP yang akhirnya melayu malaysia akan menjadi melayu singapura terjajah, tertindas dan hilang jati diri ditanahair mereka sendiri... INSAFLAH.... BANGUNLAH... demi agama bangsa dan negara.
.
Teruskan Perjuangan

3 comments:

add said...

sudah tiba masanya DSN dan TDM duduk berbincang 4 mata bagaimana nak musnah kan politik orang cina di malaysia baik MCA atau DAP serta MIC dan HINDRAF.

Megat Panji Alam said...

Hidup Melayu..
satu terjemahan yang dinanti-nantikan. sangat bernas dan syabas diucapkan.
Sebenarnya apa yg telah diutarakan oleh kamu merupakan PUNCA sebenar kepada kekalahan BN dalam PRU12 dan PK sejak akhir-akhir ini. Kita sebagai orang Melayu mesti bangkit dan berani mengutarakan/menbincangkan perkara sebenar. majoriti kaum Cina dan india mempunyai idealisme/semangat yang menolak kepada idealogi BN. mereka mahukan lebih daripada apa yg diperolehi sekarang. itulah sikap mereka dari dahulu lagi.BN juga harus lebih bertumpu kepada golongan muda kerana golongan ini akan mewakili setiap undi BN satu hari nanti. Kurangkan tumpuan kepada golongan korporat dan kontraktor kerana seperti kita kita tahu mereka ini hanya mewakili sebilangan kecil rakyat. 1 undi kontraktor yang mendapat projek rm 5juta = 99 undi orang miskin/kampung/petani yang tidak mendapat apa-apa faedah dari projek 60B. BN memperolehi 1 undi dari kontraktor manakala PKR 99 undi dari orang miskin/kampung/petani.Tiada gunanya kita melaungkankan dengan semangat perjuangan membela bangsa/negara tapi tidak dipahami oleh golongan pertengan dan bawah. RM 10 bila bawa kep asar apa yang boleh dibeli? apabila perut lapar, sesiapa/wakil rakyat tak kira PKR atau background silam seseorang itu sudah tidak menjadi persoalan. ketepikan falsafah perjuangan. Isu Tol, harga gula, minyak, tepung, beras, susu semua ini membebankan rakyat. Tamatkan mengkayakan golongan kapitalis. kembalikan kepercayaan rakyat. Rakyat lapar/susah/miskin, kerajaan tumbang. Itu saja

Yoep Taiping said...

Bangsat cina... kalau kau kat pusat pengiraan undi kau boleh tengok peti undi yg dari kawasan majoriti melayu Nizar kalah... tapi kalau peti undi kawasan majoriti cina pulak sangat CELAKA sebab nak dekat semua undi Nizar...

Nizar menang sebab cina... cina undi dia tanda protes sebab UMNO tumbangkan kerajaan Cina BONEKA... Cina Khianati BN dan sepatutnya kena di ajar Cina yang bangsat ni... cukuplah kerajaan manjakan cina... TOLONG BUAT SESUATU

HARAM JADAH BANGSAT CINA & NIZAR KAU RELA JADI BARUA CINA JUAL AGAMA DAN HAK BANGSA KAU...

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.