Tuesday, April 7, 2009

ANWAR SOKONG KALIMAH ALLAH UNTUK TUHAN AGAMA LAIN

Salam Perjuangan

Pada 2 April 2009, ketika berkempen di Batang Air, Sarawak, Anwar Ibrahim telah menyatakan bahawa ''isu penggunaan nama Allah tidak menjadi masalah kepada PKR dan kita benarkan sebab sudah lama mereka (penganut agama lain) guna nama Allah, jadi biarkanlah". (baca sini). Anwar mahu biar sahaja bukan Islam guna kalimah Allah? Malah Anwar menyalahkan UMNO sebagai penyebab mengapa kalimah Allah tidak boleh digunakan dalam Herald Tribune.




''Tetapi UMNO tidak bagi guna nama Allah. Pada PKR jika nama Allah mahu digunakan oleh penganut agama lain, kami akan biarkan sebab itu hak mereka (penganut agama lain)," kata Anwar Ibrahim. Nampaknya Anwar bila berhadapan dengan majoriti penganut Kristian, lenggok cakap dan janjinya amat berlainan sekali berbanding bila bercakap di hadapan majoriti orang Islam. Hinggakan sanggup membenarkan kalimah Allah untuk digunakan oleh orang bukan Islam dalam jurnal Kristian.

Tuntutan ke-9 Interfaith Commission (IFC) adalah orang bukan islam tidak boleh dilarang dari menggunakan perkataan-perkataan suci islam. Adakah tindakan Anwar membenarkan kalimah Allah digunakan oleh orang bukan Islam adalah memenuhi sebahagian daripada tuntutan IFC?

''Jika berpolitik, gunalah secara matang jangan bertolak ansur dengan hukum agama, yang salah tetap salah. Kalimah Allah bukan untuk buat suka-suka, inilah mereka tak faham sensitiviti Islam. Nama Allah untuk orang Islam saja. Jadi, janganlah nak main api dengan hukum agama,'' berikut adalah pandangan Mufti Perak yang membidas janji Anwar untuk membenarkan kalimah Allah di Batang Air.

Sebelum ini pun Datuk Seri Mohd Tamyes Abd. Wahid (Mufti Selangor) menyatakan pada 11 Januari 2009, dalam Utusan Malaysia, m/s 1 , bahawa "sepatutnya mereka (Herald Catholic) faham perkataan Allah itu tidak harus digunakan kerana perkataan itu adalah khusus kepada agama Islam sahaja dan ia merujuk kepada Tuhan Yang Maha Esa". Pandangan daripada dua orang mufti ini jelas menunjukkan bahawa kalimah Allah tidak boleh digunakan oleh orang bukan Islam.


Malah pada 5 Mac 2009, dalam sidang parlimen, Taib Azamuddin (Ahli Parlimen PAS) sendiri mengakui bahawa penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam boleh mengelirukan umat Islam. Tindakan Taib Azamuddin ini amat bertentangan dengan Anwar Ibrahim. Mengapa Anwar sanggup berjanji sedemikian dalam memenangi undi orang bukan Islam? Orang Islam harus mendengar nasihat dua orang mufti dan bekas Imam Masjid Negara berhubung isu kalimah Allah, bukan mendengar cakap Anwar Ibrahim.

Ihsan : Angin Perubahan

No comments:

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.