Thursday, March 27, 2008

PARTI MELAYU BUKAN DOMINEN DALAM PAKATAN PEMBANGKANG

Dalam satu penulisan saudara Lutfi Othman yang memulakan mukadimahnya dengan menyebut : Melihat apa yang berlaku di Perak, ada orang Melayu sudah mula menyesal mengundi DAP. Begitu juga dengan orang Cina yang mengundi PAS. Pengakuan ini dibuat sendiri oleh sauara Lutfi Othman , pengarang lidah rasmi tabloid harakah.

Saya memetik kata-katanya yag perlu kita renungi dan kita amati sebagai bangsa Melayu.Di sini beliau banyak meyentuh bahawa kuasa politik perlu dibahagikan samarata dengan kaum lain dan Melayu tidak aka ada keistimewaan. Apakah Lutfi sudah lupa akan perjuangan asal PAS yang mahu menegakkan Negara Islam dan utuk merealisasikan perjuangan ii parti Melayu perlu menjadi parti dominen dalam satu pakatan. Apa yang berlaku sekarang adalah hak keistimewaan orang Melayu kini dicabul dan diserahakan bulat-bulat oleh Parti PAS (kononnya memperjuangkan Islam) Kata beliau lagi : campuran merupakan dinamika poilitik demokrasi normal. Sementara sistem BN dengan parti-partinya tunduk di bawah UMNO adalah suatu yang tidak normal, dan akhirnya mendatangkan kebekuan dalam politik di negara ini. Justeru apa yang berlaku di Perak adalah suatu yang sihat.

Perbahasan terbuka mengenai kehendak parti-parti yang terlibat dan akhirnya diharapkan akan mencapai kesepakatan. Ia bukan suatu yang tidak stabil, tetapi merupakan sebahagian daripada proses demokrasi. Malah ia lebih baik berlaku sekarang, sebagai suatu latihan dan pelajaran bagi parti-parti pembangkang dalam persediaan untuk menubuhkan kerajaan persekutuan jika rakyat memerlukannya pada suatu hari kelak. Sedangkan dalam kerajaan campuran, tidak ada parti yang dominan. PAS, DAP dan PKR adalah setaraf. Kekuatan mereka hanya bergantung kepada bilangan kerusi yang diperolehi. Sebagai kerajaan-kerajaan baru di Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor sudah tentu akan berlaku pelbagai kesilapan.

Tetapi pengundi tidak harus menyesal kerana pilihan raya umum ke-12 membuka lembaran baru kepada cara berpolitik yang lebih demokratik dan adil. Tidak ada patah balik. Walaupun mungkin BN boleh memperbaiki diri dan memenangi semula beberapa kerusi yang ia terlepas, tetapi rakyat negara ini tidak wajar pandang ke belakang. Sesungguhnya BN sudah bobrok dan perlu diganti untuk dirawat. Ia mesti menyesuaikan dengan iklim baru politik. Jelas beliau lagi tentang kekuatan tersendiri gabugan Pembangkang - PKR, PAS dan DAP sebagai parti berasingan mempunyai kekuatan sendiri berbanding dengan BN yang tergabung dalam parti. Apa yang menjadi kemarahan orang Cina kepada MCA dan gerakan adalah kelemahan mereka ketika berdepan dengan Umno.

Sementara PAS pula juga berdiri setaraf dengan PKR dan DAP. Ketika PAS berada dalam BN, ia hanya mampu memiliki Menteri Besar di Kelantan. Tetapi dalam kerajaan campuran PAS-DAP-PKR, bukan saja PAS berpeluang menjadi Menteri Besar di Kelantan dan Kedah, tetapi juga di Perak. Justeru pada masa akan datang, parti kecil juga berpeluang menerajui pucuk pimpinan mana-mana negeri, mengikut kesesuaian politik semasa. Selain itu setiap parti, PAS, DAP dan PKR tidak berasaskan kaum walaupun PAS adalah parti satu agama, DAP pula keahilannya adalah dominant Cina. Tetapi seseorang Cina Islam boleh menyertai PAS, sementara seorang Melayu boleh menyertai DAP.

Tidak seperti BN, hanya Gerakan dan PPP yang berbilang kaum. . Tidak wajar menyesal Dalam hal ini, pengundi tidak wajar menyesal mengundi PAS-DAP-PKR kerana perjuangannya adalah jauh lebih bersih daripada BN. Sebaliknya pengundi-pengundi BNlah yang perlu menyesal. Ini kerana tindak-tanduk BN selepas pilihan raya melihatkan mereka sombong, pendendam dan enggan berubah. Mereka mencari sebab kekalahan atas perkara-perkara kaedah seperti soal strategi dan calon. Sedangkan apa yang menimpa BN ialah kelemahan asas perjuangannya. Selama ini ia mampu menang adalah kerana kekuatan jentara dan strategi, dan kurang atas sebab asas perjuangan.

Dipetik daripada Detikdaily. Nota: Apakah saudara Lutfi tahu apa yang dituliskan atau menulis hanya untuk meyedapkan hati beliau sendiri apabila rakyat telah mula marah da meyesal mengundi parti pembangkang. Hanya beberapa hari sahaja mereka memeggang kuasa di lima negeri telah mula menampakkan betapa lemahnya parti PAS dan PKR yang terpaksa tunduk kepada DAP, salahkah pengundi merasa menyesal mengundi barisan pembangkang baru-baru ini dan mereka kini merasakan menyerahkan hak istimewa orang Melayu kepada pembangkang. Fikirkanlah……

No comments:

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.