Monday, March 3, 2008

Fatwa Sesat PAS


Salam Perjuangan...

HAKIKATNYA bukanlah sesuatu yang mengejutkan apabila Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mempertahankan kenyataan Presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang mendakwa perbuatan mengumpat memang dibenarkan mengikut syariat Islam.

Dalam suasana pilihan raya sekarang, Nik Abdul Aziz, salah seorang ulama tidak mempunyai banyak pilihan selain menyokong apa yang dikatakan Abdul Hadi. Jika beliau membantah, ia sudah tentulah menunjukkan bahawa ulama-ulama dalam Pas tidak sepakat dan ini boleh memberi kesan sokongan rakyat kepada mereka.

Adalah sesuatu yang malang apabila setiap kali pilihan raya dua ‘tok guru’ ini seolah-olah berubah wajah. Mereka terlupa gelaran ulama yang disandang sebaliknya menjadi ahli politik sepenuh masa.Mereka keluarkan kenyataan yang bukan-bukan dan `fatwa’ mengelirukan. Segala-galanya dilakukan demi untuk mencari undi.

Jika sejarah pilihan raya dikaji, kedua-dua tok guru ini pasti membuat kenyataan yang bukan sahaja mencetuskan kontroversi malahan kekeliruan di kalangan umat Islam dan rakyat.
Dua tok guru ini ada ketika membenarkan sesuatu yang selama ini dianggap oleh umat Islam bertentangan dengan ajaran Islam.

Sebagai contoh, Nik Abdul Aziz pernah berkata, Allah sendiri gunakan perkataan memaki, mencemuh atau mencarut manakala Abdul Hadi pula membenarkan perbuatan mengumpat.
Tanpa memikirkan kesannya, dua tok guru ini yang setiap Jumaat mengadakan kuliah agama di Marang dan Kota Bharu terus membuat kenyataan mengelirukan itu.

Apa yang berlaku adalah menyedihkan kerana demi mencapai cita-cita politik dan meraih undi, kedua-dua tokoh ini terus memaparkan identiti yang mengelirukan menjelang pilihan raya.

NIK ABDUL AZIZ NIK MAT

* Siapa yang nak tolong kerajaan Islam, kami sebagai pemimpin mesti terima sama ada DAP, MCA dan MIC. Kalau nak tolong kenapa kita tolak. Jika DAP ikhlas nak tolong Pas, saya terima. Usahkan DAP, syaitan pun saya terima.
– 24 Januari 1999

* Allah sendiri gunakan perkataan memaki, mencemuh atau mencarut, jadi manusia sendiri berpeluang menggunakan maki hamun tapi terserahlah kepada manusia di mana tempatnya.
– 28 April 1999

* Terdapat unsur kafir dalam UMNO kerana parti itu menolak Islam dalam pentadbiran negara, UMNO juga ada ciri kafir.
– 3 Julai 1999

* Para imam hendaklah faham bahawa ada anak-anak mukim tidak mahu menuruti imam yang beraqidah politik suku, agama suku kerana boleh menyebabkan sembahyang tidak sah.
– 4 Mac 2001

* Pas Kelantan bukan berdepan dengan sebuah parti politik di negeri itu pada Pilihan Raya Umum Ke-12 sebaliknya orang utan yang tidak tahu undang-undang.
– 17 Februari 2008

ABDUL HADI AWANG

* Orang UMNO dianggap kafir berpandukan tiga faktor:
1. Ahli-ahli UMNO telah menyokong perlembagaan negara yang bukan merupakan perlembagaan Islam.
2. Pemerintah yang terdiri daripada orang- orang UMNO telah meletakkan perlembagaan negara lebih tinggi dari al-Quran.
3. Kezaliman yang telah ditunjukkan oleh pemerintah terhadap orang-orang Islam khususnya Pas, jelas menunjukkan mereka tidak Islam.
– 17 Jun 1986

* Jadi apa salahnya buat demonstrasi? Biarlah mereka buat, bukannya mereka bakar kereta. Kalau bakar, ambillah tindakan.
– 18 Februari 2008

* Urusan memilih pemimpin adalah lebih besar daripada meminang. Oleh itu tidak salah mendedahkan keburukan- keburukan yang pernah mereka lakukan.
– 27 Februari 2008

* Saudara-saudara sekalian, percayalah kita menentang UMNO bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang BN bukan kerana namanya BN. Kita menentang dia kerana mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan peraturan kafir, mengekalkan peraturan jahiliah.
Oleh kerana itu, kita menentang mereka, oleh kerana itulah kita berjuang melawan mereka. Percayalah saudara-saudara, perjuangan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad dan kerana kita berjuang dengan puak-puak ini, kalau kita mati kerana berlawan ini, mati kita adalah mati syahid, mati kita adalah mati Islam.
– 7 April 1981
http://www.utusan.com.my/

No comments:

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.