Wednesday, July 4, 2012

CINA LAHANAT LIM GUAN ENG BUAT PROVOKASI PERKAUMAN PADA POLIS

Artikel ini saya copy point utamanya dari blogger Helen Ang, mengenai kejadian kekasaran yang menimpa Lim Guan Eng dek tindakan seorang ahli Perkasa di Teluk Bahang. Lim Guan Eng telah mengeluarkan satu kenyataan akhbar dalam 3 bahasa - Omputeh, Melayu dan Cina sepertimana terdapat dalam blognya ( KLiK )


Perhatikan bagaimana LGE bermain dengan isu perkauman secara terang2an .... bandingkan ayat sama dalam 3 bahasa sepertimana dalam kenyataan akhbar beliau -

- Just imagine how harsh police reaction would have been if this had involved the Prime Minister and not the Chinese PR Chief Minister. 

 - 而不是民联裔首长,警方的反应将会多么粗暴。( google translate - Not the Pakatan Chinese head of how brutally the police response will be. Pelik sikit bunyinya kalau pakai google translate tapi maksud asasnya tetap sama dan LGE merujuk kepada Ketua Menteri berbangsa Cina )


TAPI kenapa dalam versi Melayunya, perkataan Cina itu ditiadakan ?

-
Sekiranya serangan itu telah berlaku ke atas Perdana Menteri dan bukan seorang Ketua Menteri PR, bayangkan sahaja bagaimana reaksi polis.


Kenapa hanya dalam versi Omputeh dan bahasa cina saja ditekankan Ketua Menteri yang berbangsa Cina ? Tidakkah kenyataan diatas berupa satu tuduhan yang serius keatas pasukan PDRM - Polis kita bersikap PILIH KASIH dan RASIS ? !

Saya tidak percaya itu tujuan sebenar LGE iaitu untuk sengaja mencari pasal dengan pihak Polis. Dah namanya ahli politik maka tindakannya harus dilihat dari segi mencari politikal mileage. Menyasarkan pembaca yang bukan Melayu, LGE cuba menghasut mereka secara halus supaya MEMBENCI pihak Polis dengan menimbulkan persepsi bahawa pihak Polis bersikap TIDAK ADIL, kononnya mereka akan lebih pertahankan orang Melayu berbanding orang bukan Melayu.

Lim Guan Eng secara terbuka telah melakukan perbuatan menghasut dengan memainkan isu perkauman !

Memainkan sentimen perkauman amatlah tidak bertanggungjawab apatah lagi kedudukan LGE sebagai seorang Ketua Menteri ! Perlukah disebut dari kaum mana datangnya Ketua Menteri itu ? Dan kenapa versi Melayu tidak pun sebut soal kaum tapi versi omputeh dan cina ada menyebutnya ?

                                      *********************************

Dimanakah dikau wahai Lim Guan Eng ?
Sila baca lapuran MatKilau Penang untuk versi lain pula kejadian yang sama ( KLiK )

Kedudukan Guan Eng lebih dari 10 meter dari aksi pergaduhan tersebut mana mungkin dakwaan Guan Eng bahawa Ahli Pertiga telah menyentuh beliau.

Apapun, point utama artikel ini adalah mempertikaikan cara kenyataan akhbar Lim Guan Eng yang dilihat MENGHASUT rakyat Malaysia menggunakan isu perkauman dan BUKANNYA mempersoalkan apa yang berlaku semasa kejadian. 

KREDIT  : http://dinturtle.blogspot.com/

No comments:

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.