Thursday, June 25, 2009

SELSEMA BABI H1N1 : ANCAMAN SEMAKIN MEREBAK - KEMENTERIAN KESIHATAN BIMBANG



Salam Perjuangan...


Merujuk kepada siaran berita TV3 dan sumber berita Utusan (disini) telah mengesahkan artikel yang penulis siarkan sumber dalaman rakan penulis adalah BENAR, TEPAT DAN PADAT.


Boleh dibaca disini : Artikel pada June 23, 2009 bertajuk MINTA KERAJAAN TERLUS WABAK H1N1 - SELSEMA BABI MEREBAK : NEGARA SEMAKIN CEMAS


Sumber terkini memberitahu bahawa 80 kes HIN1 telah dikenal pasti dan jangkitan pasti akan meningkat memandangkan banyak suspek yg mendapat jangkitantidak dapat dihubungi / dikesan yg pastinya akan menginfeksi virus ini kepada individu sekitarnya - transisi domestik


Sumber Utusan : 12 lagi kes baru H1N1
Sumber Malaysia Kini : H1N1 kini 80 kes, 11 tempatan


Apa yang pasti jika diteliti fakta ini pasti membimbangkan (sumber berita jam 8.00 malam TV3 25/6/09) PC Ketua Pengarah Kesihatan:-


1. 69 kes jangkitan luar negara & 11 Domestik - 14% jangkitan tempatan : penularan dalam negara yg membimbangkan
2. Minggu lepas 21 - minggu ini 80 : Peningkatan 400%
3. Kementerian Kesihatan mengakui berlaku kebocoran dalam prosedur pengesanan - ada pesakit H1N1 terlepas masuk dalam negara kita yg tidak kita ketahui siapa.
4. Kementerian Kesihatan mengakui ada suspek kes H1N1 yang gagal dikesan hingga kini menyebabkan proses kuarantin tidak dapat dilakukan - dibimbangi menyebabkan menginfeksi domestik.
5. Kementerian Kesihatan mengakui ada suspek kes yang tidak mematuhi prosedur kuarantin sepenuhnya - dibimbangi menjangkiti org lain.
6. Enam Buah Sekolah (6) telah terlibat sama ada kuarantin / ditutup kerana terdapat pesakit positif H1N1 : bayangkan jika terjadi penyebaran berapa ramai sebenarnya terlibat.



Cadangan Kepada Kerajaan



1. Wujudkan Talian Pandemik - talian 1-800-***
2. Perketatkan saringan - telah dilaksanakan kerajaan
3. Larangan Perjalanan Ke Negara Jangkitan Tinggi - cth Larangan Ke Melbourne Kerana dah lebih 1,000 kes positif H1N1 dikesan
4. Laman Web Pandemik H1N1 - maklumat am + no contact kecemasan
5. Menggunakan media massa sebagai medium penyebaran amaran dan maklumat berkaitan H1N1.

Bersama Kita Mencegahnya..... Kepada Allah Berserah

No comments:

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.