Wednesday, February 8, 2017

PERANG SAUDARA DI YAMAN RUPANYA SEBAB BAPA EX PRESIDEN NAK ANAK SI BOBOI JADI PENGGANTI

Kalau di Malaysia ada juga cerita lebih kurang sama bila ATOK Mudha LUpa mau BOBOI Mukeriz jadi PM sampai jadi perang 'politik' dengan banyak sekali U-Turn serta acara menjilat ludah berlaku. Apapun syukur Malaysia masih aman tidak seperti di YAMAN.

Rakyat kita di momok kan konon perang di yaman berkait pasal Islam lah ummah lah... realitinya kita di tipu... perang di yaman terjadi sebab perebutan kuasa apabila Ex-Presiden tidak lagi berkuasa dan yaman mendapat presiden baru... tapi Ex-Presiden nak anak manja si BOBOI jadi presiden... maka digadaikan negara malah berpakat dengan MUSUH negara untuk menggulingkan pemerintah sedia ada... cuba tanya diri anda BETUL KAH TINDAKAN ini???


Disebabkan perkara ini kerajaan sah YAMAN telah memohon bantuan dari negara sahabat bagi memerangi pemberontakan ini. Maka kerajaan luar pun membantu seperti SAUDI dan lain-lain lagi... salahkah kerajaan SAH yang ditubuhkan mempertahankan kedaulatan mereka... 

Kes yang sama juga berlaku di Syiria... proses perang yang penuh kekejaman memang tidak dinafikan... namun POKOK PANGKAL peristiwa perang di Syiria adalah apabila kerajan SAH pimpinan Bashar cuba digulingkan memerusi pemberontakan yang disokongi oleh musuh syiria... apakah salah kerajaan SAH pimpinan Bashar mempertahankan kedaulatan negara mereka.... Cuba lihat apa yang Allah sebut didalam Al-Quran serta Hadis Nabi berkaitan ketaatan kepada pemimpin serta hukuman memberontak ini???

Maka berlapanglah dada dan buka minda kita bersama... jangan mudah terperdaya kepada PROPAGANDA Zionis, Anti Islam dan munafikun yang cuba memecah belahkan kesatuan ummat dengan meracuni kita untuk mengabaikan dan menentang pemerintah... berita perlu difikirkan, dibuktikan dan ditapis dengan sahih barulah boleh diterima.

Moga Allah SWT melindungi Malaysia dan Umat Islam keseluruhan dari barah perpecahan ini dan keadaan yang tidak stabil hingga menggugat keamanan. Amin

Oleh : Jebat

1. Hari tu aku dah bagi tau kat korang kan mengenai Ali Abdullah Saleh dan tindakan beliau yang sanggup bersama Houthi Syiah (disokong oleh Iran) menjatuhkan kerajaan Yaman yang sah.

2. Jadi hari ini aku nak cerita sikit cita-cita Saleh ni. Dia ni berkeinginan nak naikkan anak dia, Ahmed Saleh, sebagai penggantinya. Tapi plan tak menjadi gara-gara Arab Spring (yang memaksa beliau menyerahkan jawatan kepada timbalannya, Abdu Rabbo Mansour Al-Hadi - Yang kini merupakan Presiden Sah Yaman).

3. Jadi bila Hadi naik jadi Presiden, antara benda yang dia lakukan adalah penstukturan semula tentera Yaman. Dimana pasukan 'Republican Guard' atau Pengawal Kebangsaan Yaman dihapuskan. Secara amnya Republican Guard ni macam 'private military' pada Ali Abdullah Saleh la, dimana anaknya Ahmed Saleh adalah komander dalam pasukan berkenaan.

4. So bila dah tak ada jawatan. Mana anak dia nak dicampak? Abdu Rabbo Mansour Al-Hadi lantik Ahmed Saleh jadi Duta Yaman ke UAE. Tapi walaupun Republican Guard dah dihapuskan dan kekuatan anggotanya diserapkan ke dalam pasukan tentera Yaman, pengaruh Ahmed Saleh masih besar.

5. Pendek cerita, Ali Abdullah Saleh melihat tindakan Abdo Rabbu Mansour Al-Hadi ni dilihat cuba mengurangkan pengaruhnya dalam kerajaan la. Sebab bila dia dah tak ada Republican Guard, macam mana dia nak kekalkan pengaruh dalam kerajaan dan mengatur anaknya untuk jadi Presiden Yaman seterusnya?



6. Jadi, dia berpakat la dengan Houthi, yang satu masa dahulu pernah menjadi musuhnya. Saleh yang pengaruhnya masih besar dalam tentera Yaman menggunakan sisa kekuatan pengaruhnya itu, meminta general-general tentera Yaman yang diangkat olehnya pada satu masa dahulu agar 'ignore' arahan Presiden Hadi apabila Houthi memulakan serangan. Cam biasa, ada yang setuju dan ada yang tak setuju. Maka disitu, tentera Yaman dah berpecah kepada dua dengan kekuatan 50/50. General yang tak setuju dengan Saleh, mereka bersama Hadi mempertahankan kerajaan hadi. Manakala yang setuju dengan Saleh, bersama dengan Saleh. Lepas tu, general tentera yang bersama Saleh aktifkan semula Republican Guard. So, secara teknikalnya, keadaan dah tak stabil.

7. General yang belot ni, ikut arahan Saleh yang berpakat dengan Syiah Houthi. Maka, kesemua rahsia kerajaan terbongkar terutama sekali dalam aspek kekuatan persenjataan, pelancar roket dan lain-lain. Malah tentera Pro-Saleh ni sanggup berikan kemudahan senjata mereka kepada Houthi. Malah ketika mereka cuba menawan Aden, tentera Udara Yaman (Pro Saleh) telah mengebom bandar berkenaan bagi membolehkan Houthi mara ke kawasan berkenaan. Dalam sesetengah kes pula, tentera Yaman Pro Saleh memberika kemudahan kepada Houthi untuk melancarkan misil ke kawasan-kawasan yang Houthi mahukan. Sepertimana yang kita tau baru-baru ini, Houthi telah melancarkan peluru berpandu ke wilayah Makkah (Taif) tapi dapat dipintas oleh pasukan pertahanan udara Arab Saudi.

8. Kesemua tindakan yang dilakukan oleh Saleh ini adalah disebabkan rasa marahnya kepada bekas timbalannya yang dilihat tidak mahu mendengar arahannya agar anaknya dilantik menjadi timbalan Presiden Yaman. Maka demi membalas dendamnya kepada Hadi, dia sanggup berpakat dengan Syiah Houthi yang satu masa dahulu menjadi musuh utamanya bagi menjatuhkan Presiden Hadi.

Kesimpulan : Inilah masalah bila ada bekas pemimpin yang masih bersikap nak jadi pemimpin. Terlalu lama berkuasa (22 tahun memerintah Yaman) membuatkan dia mabuk dan gian nak berkuasa. Sehingga hilang pertimbangan dan sanggup memperjudikan masa depan negaranya. Demi kepentingan keluarganya.

Tulisan ini telah disiarkan pada 17 Oktober 2016 di ruangan FB PenaMinang (Abu Taqiyuddin)

1 comment:

Anonymous said...

boboi nk jadi pee emmm
boboi nk jadi presiden umeno
boboi nk papa payung
boboi nk jadi ketua penaja di jerlun
boboi nk jadi calon kawasan selamat
boboi nk macam-macam... bla bla bla....

MahaNYayuk MUdha LUpa... BAIK syg manja muah2 boboi cayang... kita diskas dengan atuk kit siang dan uncle guan eng ya... nanti nenek kipas ajijah bg kopi ya....

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.