Friday, February 10, 2012

NI MUKA BANGSAT KENA BELASAH DI KFC I-CITY CINA MEMANG BABI CIBAI LAHANAT

Kecoh di internet mengenai pergaduhan seorang pelanggan Cina dan pekerja KFC yang hangat meletup di Youtube. Malaysiakini melalui wartawan berbangsa Cinanya, Kuek Ser Kuang Keng.
Petikan utama dari Malaysiakini
Dalam berita itu, Danny Ng nafikan keluar kata-kata “Cibai punya Melayu!” dan “Melayu babi”. Itu katanya dalam sidang akhbar yang dibuat di pejabat MP DAP Segambut.

Persoalannya, boleh ke kita percaya bulat-bulat kenyataan Danny Ng? Betul ke ceritanya? Hanya kerana dia buat kenyataan dan mengadu pada pemimpin DAP, maka kita boleh judge budak Cina tu tak salah?
 
Wartawan Malaysiakin “quote” yang bersikap perkauman dan menyebelahi Danny Ng saja?
Wartawan Malaysiakini, Kuang Keng, hanya menyatakan respon dari penonton rakaman video itu di youtube yang memaki hamun.

Tapi, dia langsung tak quote atau pandang pada komen dari SAKSI INSIDEN yang turut menulis komen di youtube tersebut. Jadi bagaimana dengan petikan laporan ini yang dipetik dari Mynewshub.my ini?
 
Petikan dari Mynewshub.my yang menyatakan komen dari saksi insiden.
Dan bagaimana pula dengan kenyataan ini yang dipetik dari ruangan komen youtube tersebut? Siapa yang racist sebenarnya?

Justeru, saya merayu kepada SAKSI-SAKSI INSIDEN itu untuk tampil menghubungi saya melalui FB untuk memberi keterangan insiden yang sebenar, khususnya Tempewarrior dan cynerji.
Salah satu komen yang dipetik dari youtube tersebut, hasil reaksi laporan Malaysiakini?
Pada saya, dalam hal ini, Malaysiakini cuba memberikan imej berat sebelah kepada Danny Ng dengan mengenepikan kenyataan sebenar dari komen saksi insiden. (Saya cuba cari komen tersebut, tapi takde, dipercayai di”flag” sudah…)
 
Kenyataan Danny dibuat melalui DAP. Tepatkah pilihan Danny atau dia sebenarnya memang “sehati sejiwa” dengan parti ultra-kiasu itu?

Mengapa Danny memilih untuk mengadu melalui DAP? Bukankah semua rakyat tahu betapa chauvinist dan ultra kiasunya DAP? Bukankah MCA menyediakan Biro Aduan Awam melalui Datuk Micheal?
MCA lebih reliable memandangkan mereka lebih adil dalam menjaga keharmonian kaum dan memenuhi semangat 1Malaysia. Justeru pada saya, ini menandakan Danny sendiri merupakan seorang yang agak racist…

Mangsa sebenar dalam kes ini adalah para pekerja KFC I-City yang dimaki hamun begitu hina sekali dan kini dikatakan berdepan dengan tindakan disiplin dari pengurusan KFC.
Pengurusan KFC akan ambil tindakan disiplin terhadap pekerja terlibat?
Mungkin ada yang setuju bahawa “customer is always rite”. Tapi pada saya, tidak semestinya begitu…

Apakah seorang pelanggan itu berada dipihak yang benar sekiranya berkata pada kita “Cibai la lu punya mak bapak!”, atau “Babi la Islam yang kamu sembah tu” (sorry, saya tak berapa pandai beri contoh menghina Islam sebab tak pernah buat”).

Sekiranya dimaki, dihina, dicarut dan dikutuk semahu-mahunya begitu, apakah “customer” itu masih lagi dianggap “semua betul”? Atau kita meletakkan akal di bawah tapak kaki sendiri untuk “menelan” segala yang dihamburkan?

Pada saya, tindakan DAP ini melambangkan bahawa mereka sendiri bersikap berat sebelah, tidak adil dan menambah api perkauman dalam insiden ini.

Sebagai menghayati keharmonian kaum, 1Malaysia dan merujuk kepada Islam terlebih dahulu, saya menggesa agar pihak tertentu mengambil inisiatif menyiasat perkara ini sebelum ia menjadi lebih parah.

InsyaAllah, sekiranya saya diberi kesempatan, saya akan ke KFC I-City untuk dapatkan penjelasan dari para pekerja KFC tersebut. Jangan cuba bermain api, harap maklum

1 comment:

Hani said...

Di australia, if the customer did not say politely "please" and "thank you" the waiter have the right not to serve you. This happened to my boss's daughter

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.