Friday, September 12, 2008

JENAYAH : PENDATANG INDONESIA PALING RAMAI

Petikan daripada Utusan Malaysia
Pendatang Indonesia penjenayah paling ramai

Nota: Kerajaan perlu bertindak amat tegas dan menstruktur kembali operasi bagi membenteras dan menghapuskan terus penyeludupan masuk secara haram pendatang asing ke negara kita. Pendatang asing kini sudah menjadi barah dan masalah kepada masyarakat kita... kalau tak diperingkat awal kita atasi nescaya makin parah dan susah untuk kita selesaikan.

Saya yakin yg masuk secara halal betul-betul ikhlas mencari pekerjaan sebaliknya yang masuk secara haram ini... kerajaan perlu membenteras dengan lebih keras dan tegas agar mereka ditangkap dan dihantar pulang... seterusnya pengawasan ketat dan terperinci memastikan tiada lagi masalah penyeludupan masuk pendatang.

Pada rakyat Malaysia jgn pula ada yg jadi pelindung pendatang haram tiada lagi istilah kesian kerana ini dah jadi masalah keselamatan negara... buat polis-polis jgn pula yg nak ambil duit perlindungan atau duit kopi untuk lepaskan pendatang haram ini... bertugaslah dengan jujur dan amanah... Apakah kerajaan mahu tunggu hingga masalah berkaitan pendatnag inimenjadi teruk dan kronik dari aspek ancaman kepada sosial, keselamatan dan masyarakat baru nak ambil tindakan... bertindak lah...

KUALA LUMPUR 11 Sept. - Pendatang Indonesia merupakan rakyat asing yang paling banyak terlibat dalam kes jenayah di negara ini pada tahun lalu dan kebelakangan ini. Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Mohd. Bakri Mohd. Zinin berkata, statistik polis mendapati pada tahun 2007, 1,984 pendatang Indonesia terlibat dalam keseluruhan kes jenayah yang dilaporkan di negara ini.

Menurutnya, daripada jumlah itu, 61 orang warga Indonesia terlibat dalam kes pecah rumah pada 2006 dan ia meningkat kepada 134 orang bagi tahun 2007."Polis memandang serius penglibatan warga asing termasuk rakyat Indonesia dalam kes-kes jenayah di negara ini."Kita tidak akan berkompromi dengan mana-mana warga asing yang terbabit dalam kes jenayah tanpa mengira negara asal mereka," katanya.

Menurut Mohd. Bakri, warga Filipina pula kedua paling ramai terlibat dalam kes jenayah pecah rumah iaitu 30 orang pada 2006 dan meningkat mendadak kepada kepada 121 orang pada 2007."Perlu diingat, penjenayah warga asing sekarang tidak sama seperti penjenayah dahulu, mereka juga semakin berani dan agresif melakukan sesuatu aktiviti jenayah.

"Malah dalam sesetengah kes, mereka bukan saja bersenjatakan parang atau pisau tetapi turut memiliki senjata api... mereka semakin berbahaya," jelasnya.Mengikut statistik Bukit Aman, kadar jenayah pecah rumah meningkat 4,727 kes kepada 33,599 kes pada 2007 berbanding 28,872 kes pada 2006.Selangor mencatatkan jumlah kes pecah rumah paling tinggi pada tahun 2006 dan 2007 iaitu daripada 6,769 kes meningkat kepada 8,798 kes.

Pada 2006, Johor pada kedudukan kedua dengan 3,461 kes dan jumlahnya menurun kepada 3,205 pada tahun lalu manakala Kuala Lumpur mencatat 3,335 kes pada 2006 dan naik kepada 3,846 kes pada 2007.Sementara itu, Mohd. Bakri menegaskan, pihak polis sedang menggiatkan usaha untuk membanteras jenayah pecah rumah terutama yang melibatkan warga asing di negara ini.

"Kita akan terus menerus membanteras kegiatan pecah rumah yang melibatkan warga asing."Kita juga akan bekerjasama dengan Interpol untuk mengesan penjenayah terbabit yang melarikan diri ke luar negara," ujarnya.

No comments:

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.