Thursday, September 5, 2013

INI NEGARA BAKAL BERTUKAR JADI NEGARA CHINA

Inilah persoalan yang ditimbulkan oleh Dato’ Nadzim Johan, Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malasia (PPIM).

Hasil daripada makluman orang awam dan pemantauan PPIM, didapati masih banyak papan tanda tidak menggunakan Bahasa Kebangsaan. 

Pihak berkuasa harus ambil tindakan yang tegas ke atas pihak yang terlibat  untuk mematuhi syarat penggunaan Bahasa Kebangsaan di atas papan tanda dan billboard.
kredit : UNSPINNERS

3 comments:

Anonymous said...

namun yg pasti nya geng bangla sudah mau control taman, siap ada ic lagi tu.

Anonymous said...

Ha ha ha. Padan muka melayu yang memilih cina sebagai pemimpin. Lepas ni semua melayu akan dihalau kekampung pula. Baleklah melayu ke zaman batu!

Anonymous said...

BAHASA KEBANGSAAN makin dipijak si CINA PENDATANG SAMSENG, di M'sia ini - KDN mesti ambil alih, sebab disyaki blkg. iklan-iklan bahasa Cina yg. pijak Bahasa kebangsaan/Melayu kita ialah GENG KONGSI GELAP CINA (disyaki diDALANGI CINA MAFIA DAPBANGKAI /PKR), yg. nak menjadikan M'sia ni mcm Taiwan, S'pura atau Hong Kong! Kalau di Barat pun, jgn PENDATANG CINA dsbnya, nak KURANG AJAQ, pijak bahasa Kebangsaan Barat cthnya bahasa Peranchis atau Jerman!

Lihat di http://www.bharian.com.my/bharian/articles/GerakanlicikagungkanbahasaMandarin/Article/, Gerakan licik agungkan bahasa Mandarin, Rejal Arbee, 2013/08/24:

Menjelang perayaan ulang tahun kemerdekaan ke-56 pada 31 Ogos ini banyak sudah diperkatakan mengenai sikap patriotisme rakyat terhadap negara mereka.

Salah satu simbol yang dikaitkan dengan perasaan itu ialah sikap terhadap lambang negara iaitu Jalur Gemilang yang harus disanjung dan dihargai sebagaimana juga lagu Negaraku.

Selain dua lambang itu, satu lagi petunjuk sentimen kepada negara ialah penggunaan bahasanya. Bagi rakyat negara ini tentunya bahasa Melayu yang sudah pun diiktiraf sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara.

Malangnya....ada rakyat....lebih mengagungkan bahasa Mandarin. ...... beberapa syarikat pemaju perumahan hanya menggunakan bahasa Inggeris dan bahasa Mandarin dalam risalah..........Hal ini juga berlaku di Cameron Highlands. Sekurang-kurangnya dua tempat Ee Feng Gu Bee Farm dan Strawberry Park di Kea Farm, Brinchang yang tidak langsung menggunakan bahasa Melayu di premis mereka atau pada label produk.

.....mungkin kini sudah ada gerakan licik untuk mengagungkan Mandarin dan memperlekehkan bahasa Melayu?

Ketika ini pun di Pulau Pinang sudah kelihatan tulisan Cina diberi keutamaan pada papan tanda kedai tertentu yang sudah pun mengurangkan penggunaan bahasa Melayu.

........Tentu keadaan begini tidak boleh berlaku di Perancis, Jerman mahu pun di Jepun atau Korea ......Kita sudah pun mengadakan Akta Bahasa Kebangsaan yang mempunyai peruntukan membolehkan pendakwaan terhadap mereka yang tidak menggunakan bahasa Melayu pada acara rasmi.

Apakah peruntukan itu tidak boleh diperluaskan kepada syarikat yang sengaja mengabaikan penggunaan bahasa Melayu sebaliknya mengagungkan bahasa picisan supaya boleh didakwa dan dikenakan hukuman setimpal. Tindakan inilah saja yang mungkin difahami anasir berkenaan.

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.