Thursday, September 18, 2014

ANWAR IBRAHIM PAKATAN RAKYAT TERUTAMA DAP MARAH PADA BERUANG PANDA CHINA SEBAB LEBIH PUPULAR

DALAM kesibukan kempen di Pangkalan Kuala Kubor, Buletin Utama malam tadi menyiarkan berita yang mungkin buat orang PAS dan PKR gigit jari bila dimaklumkan 2 ekor panda di Zoo Negara berjaya menggamit lebih 82,000 pengunjung sejak Jun sudah. 

najib_lawat_pandaPenulis katakan lebih 82,000 sebab exactly berapa yang disebutkan Buletin Utama semalam, penulis tidak berapa nak ingat, tapi lebih 82,000 orangla.

Jadi kira-kira kasar penulis, plus minus tempoh 1 bulan dimana panda ini boleh dilawat secara percuma dan kos RM 20 untuk setiap pengunjung melihat panda ini selepas tempoh itu berakhir, penulis menganggarkan lebih RM 1 juta telah dikutip Zoo Negara untuk pasangan panda ini sahaja.
Patutnya lebih lagi tapi macam penulis kata di atas – plus minus. Kalau ikut anggaran kasar kos penjagaan bulanan panda sebanyak RM 1.5 juta setahun oleh Zoo Negara, jumlah yang dipungut setakat 2 bulan ini sahaja, sudah hampir boleh cover kos tersebut.

Pendapatan Zoo Negara pun (RM30 sekali masuk/per orang) turut meningkat sama.
Jadi dimana betulnya dakwaan pembangkang bahawa kedatangan panda ke negara ini adalah satu pembaziran? Penulis sendiri pernah melawat panda ini dan mendapati binatang tersebut sentiasa menerima pengunjung pada had maksima 180 orang pada satu-satu masa.

Majoritinya tu yang mata-mata sepet ini pulak, tak tahulah local ke atau pelancong, tapi puak-puak itulah yang ramai sekali.

Apa pun ini pengajaranlah, pembangkang di Malaysia ini namanya bersilih ganti, bodohnya macam itu juga tak berubah. Asal apa semua kerajaan BN buat membazir, tapi diakhirnya terbukti kerajaan BN ini lebih bijak dari segala segi dalam melaksanakan perkara besar seperti ini.

Itu baru cerita bab pungutan tiket, bab-bab berkaitan hubungan dagangan langsung tak langsung, belum sebut lagi. Macam berita pagi tadi, dilaporkan kerajaan China buat pertama kali akan mula mengimport durian sejuk beku bernilai RM 2 juta sebulan dari negara ini bermula bulan depan.

Sebelum ini, China bina makmal proses burung walit di negara ini yang nak dieksport ke negara itu sebab 90% import sarang burung China, datang dari negara ini.
Kena mengakulah, semua ini berlaku antara lain kerana hubungan dagang Malaysia-China yang akrab, dibuktikan dengan kesudian kerajaan China meminjamkan 2 ekor panda tersebut.

SUMBER : http://www.mykmu.net/2014/09/18/siapa-kata-rugi-bela-panda-pungut-lebih-rm-1-juta-kurang-2-bulan/

No comments:

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.