Wednesday, May 7, 2008

“Allah” bukan lagi eksklusif untuk Melayu-Islam dan kedudukan Islam dicabar

Petikan dari Blogs The “thirteen million plus Ringgit” guy rambles….
Cukup jelas, UMNO dan orang Melayu hari ini lemah. Kepimpinan yang amat lemah dan lembik mengakibatkan orang Bukan Melayu, mula mendapat tempat dan kedudukan yang tidak pernah diimpikan sebelum ini.
Dalam Negara ini, ‘Melayu’ itu ditafsirkan sebagai keturunan Melayu, mengamalkan adat resam dan membudayakan Melayu, berbahasa Melayu dan berugama Islam. Dalam budaya amalan dan adat resam Melayu, “Allah” itu ialah nama eksklusif bagi Tuhan Yang Maha Esa dan Satu; Maha Pemurah, Bijaksana dan Pengampun. Orang Melayu dalam amalan mereka tidak mengunakan gantinama “Tuhan” pun untuk memberikan maksud yang sama, tetapi “Allah”.
Ini kerana dalam amalan budaya Melayu, “Allah” itu melambangkan kuasa kebesaran yang orang Islam sujud, menyembah dan meminta, manakala “Tuhan” pula adalah gantinama generic bagi kepercayaan lain, yang sebagaimana bebas diamalkan selagi tidak bertentangan dengan domain dan proses dakwah Islam.
Hari ini keadaan amat berbeza. Golongan Bukan Melayu dan Bukan Islam mencabar pengunaan perkataan “Allah” itu dalam kitab dan gereja mereka dan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkanya.
Dipetik AFP:
Malaysian Catholics win right to challenge ‘Allah’ ban: lawyer
2 hours ago
KUALA LUMPUR (AFP) — Malaysian Catholics on Monday won the right to mount a legal battle against a government ban on the use of the word “Allah” as a translation for “God” in their main publication.
The Muslim-dominated government last year declared that the word could only be used by Muslims and threatened to close down The Herald newspaper if it defied the prohibition.
The newspaper, which features articles written in English, Chinese, Tamil and Malay, is circulated among the country’s 850,000 Catholics. In January it nearly lost its publishing licence after using “Allah” in its Malay section.
Authorities warned The Herald not to print the word in future, but instead it is asking the High Court to revoke the ban and make a declaration that its use is legal.
High Court judge Lau Bee Lan on Monday overruled objections by the state’s counsel to the case going ahead, saying they were “without merit and therefore dismissed.”
“The issues should be determined in the next stage,” she said.
Father Lawrence Andrew, editor of The Herald, welcomed the decision which paves the way for a judicial review of the government ban.
“I am very pleased that we can now proceed. We will see what will happen at the next stage,” he told reporters.
The church’s lawyer Porres Ryan said they would soon submit an application to proceed with the case.
“The effect of the decision today is that our application is not frivolous and we can now proceed to address the issues at the review,” he said.
Malaysia is dominated by Muslim Malays and the minority ethnic Chinese and Indians have become concerned over the growing “Islamisation” of the country.
In recent months there have been controversies over a ban on the construction of a Taoist statue on Borneo island and the destruction of Hindu temples by local authorities.

Kehakiman hari tidak lagi memihak kepada kepentingan majoriti negara, malah kehendak minoriti, yang sengaja mencari ruang dan peluang untuk menyelitkan agenda mereka mendapat kelebihan strategik. Tidak sebagaimana yang lepas, apabila Ketua Hakim Negara bertindak tegas, bertindak menurut lunas lunas Perlembagaan dan menentukan kepentingan kumpulan majoriti dipertahankan dahulu.

Kepimpinan hari ini sungguh lemah dan tidak lagi mampu mempertahankan apa yang HAK bagi Orang Melayu-Islam dalam tanahair bumi Melayu ini. Apa yang selama ini menjadi hak eksklusif orang Melayu-Islam kini boleh dijarah oleh orang lain, tanpa sempadan.

Apakah ini permulaan ketirisan budaya Melayu-Islam, yang dibuat secara berstruktur, menurut Perlembagaan tetapi acuan pihak tertentu yang sengaja berusaha melihat Melayu-Islam Malaysia terdedah dan mudah dipengaruhi elemen dan anasir yang melemahkan jatidiri, iman dan sifat memperjuangankan agama Allah, terutama zaman mencabar globalisasi ini?
Nampaknya Laksmana Legenda Hang Tuah sebenarnya salah! Melayu akan hilang didunia.

Ianya sedang berlaku sekarang. Tanpa Islam, Melayu tidak bererti lagi, malah merupakan rumpun Malayo-Polynesia, tidak ubah seperti di Ambon, Luzon atau Samoa. Ini semua berlaku semasa PM ‘Flip-Flop’ Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi menerajui Kepimpinan.
Hari ini kita khalifah Allah dibumi Nusantara bertuah. Apakah kita bersedia berdepan dengan Allah s.w.t., tatkala kita gagal mempertahankan nama Allah itu sendiri, dalam tanahair kita sendiri?

No comments:

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.