Tuesday, January 5, 2010

PENGHAKIMAN MEMBENARKAN KALIMAH ALLAH DIGUNAKAN KRISTIAN - YANG ARIF HAKIM LAU BEE LAN - WANTED


Hakim Mahkamah Tinggi, Yang Arif Hakim Puan Lau Bee Lan yang membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh terbitan Herald - The Catholic Weekly telah membuka lembaran baru dalam sejarah undang-undang negara


Pada 31 Disember lalu, Lau membenarkan penerbit majalah itu menggunakan kalimah 'Allah' selepas membenarkan permohonan semakan kehakiman yang difailkan Titular Roman Catholic Archbishop Kuala Lumpur selaku pemohon.

Lau juga mengisytiharkan bahawa keputusan KDN pada 7 Januari 2009 memberikan permit penerbitan kepada Herald dari tempoh 1 Januari hingga 31 Disember 2009 dengan syarat ia dilarang menggunakan perkataan 'Allah' adalah batal dan tidak sah.

Dalam penghakiman lisannya, Lau berkata, Menteri Dalam Negeri dan kerajaan selaku responden pertama dan kedua gagal mengemukakan bukti bahawa penggunaan kalimah 'Allah' dalam penerbitan Herald boleh mengancam keselamatan negara dan menimbulkan salah faham serta kekeliruan di kalangan umat Islam di negara ini.


Beliau berkata, Herald mempunyai hak dari segi perlembagaan menggunakan kalimah itu dalam penerbitannya untuk menyebarkan agama Kristian kepada penganutnya selaras dengan Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahawa agama lain selain Islam boleh diamalkan dengan aman di negara ini.

Lau mengakui berdasarkan Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan, adalah menjadi kesalahan bagi bukan Islam menggunakan kalimah 'Allah' kepada orang Islam untuk penyebaran agama, tetapi ia boleh digunakan untuk bukan Islam bagi tujuan penyebaran agama kepada bukan Islam.


KESIMPULAN

Mana sensitiviti Hakim ini ???
Apakah hakim ini sengaja membuat keputusan sedemikian untuk "test market" nak tengok reaksi org Islam???
Atau dia sengaja buat-buat buta sebab rasa org Melayu Islam bacul???
Atau ada tangan-tangan ghaib dibelakang hakim ini... sebab kita tahu BAR Council telah terpesong dan kini dipengaruhi pembangkang...
Atau mereka mahu menempah kejadian 13 Mei supaya kembali berulang...

KESABARAN KAMI ADA BATASNYA...
JANGAN CUBA BERMAIN API...


No comments:

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.