Wednesday, April 15, 2009

BUKTI MELAYU MERANA, SENGSARA & DI TINDAS PENDATANG BILA HILANG KUASA : PENDEDAHAN BENAR MELAYU SINGAPURA

.
Salam Perjuangan...
.
AKU MENYERU KEPADA SAUDARA SE-BANGSAKU, BANGSA MELAYU & SAUDARA SE-AGAMAKU... ISLAM...
.
Renunglah... Renunglah dan fikir sedalamnya. Bayangkan apa akan jadi sekiranya perkara sama terjadi ke atas kita semua bangsa MELAYU ISLAM seperti apa yang terjadi pada MELAYU SINGAPURA... BACALAH BUKTI YANG JELAS & NYATA... luahan hati warga melayu Singapura ini...
.
PERCAYALAH... Kaum Pendatang sentiasa mengintai peluang mahu memiliki dan merampas hak keistimewaan melayu melalui jalan politik... jangan tertipu... jangan terperdaya... mereka akan guna 1001 cara dan yang jahil dan bodoh akan (pemimpin pengkhianat melayu & pengikut) rela menyerahkan hak mereka demi mendapatkan kuasa... akhirnya mereka akan terus meminta dan sedikit-demi sedikit segala hak melayu akan tergadai... LIHAT PULAU PINANG... MELAYU TENGGELAM! LIHAT DI PERAK - CINA BERMAHARAJA LELA
.
BERSATULAH... BERSATULAH... BERSATULAH DEMI ISLAM DAN MELAYU... sesungguhnya aku bukan khuatir akan untung nasib diriku sekarang, tapi aku khuatir dan bimbang dan merasa berdosa andai nasib anakku... cucuku... generasiku... mendatang MERANA KERANA KESILAPAN MELAYU SEKARANG HINGGA DERITA, SENGSARA DAN HILANG MARUAH SERTA HAK...
.
YA ALLAH ILHAMKANLAH HATI-HATI PEMIMPIN ISLAM MELAYU KAMI AGAR BERSATU DIBAWAH SATU SAF... LEMBUTKANLAH HATI-HATI MEREKA INI YA ALLAH...
.
BERSAMA KITA BACA DAN HAYATI ARTIKEL BERKENAAN
.
Sumber dari blog kembara politik : Artikel Bumi Dipijak Milik Orang
.
-Penulis ingin berkongsi kisah yang diceritakan oleh seorang rakyat Singapura bernama Erniceda di dalam blog tersohor – Demi Negara. Penulis menerbitkan semula komen beliau (dengan kebenaran beliau – Terima kasih!) untuk dikongsi oleh kita semua. Semoga dijadikan pedoman di masa hadapan. Baca komen beliau seperti di bawah:
.
Dear Malaysian Malays,
.
I am interested to write about the Malays of Singapore in comparison to the Malaysian Malays now. By the way, we still have our Sultan in Singapore, but, he had been reduced to just a mere citizen, nothing more. It is sad, isn’t it? No doubt Raffles bought over Singapore (at just a pittance mind you) from the then Sultan and now, looking at the predicament of the real Tuan Tanahs of Singapore, one wonders if the same fate is going to befall to our fellow brothers and sisters in Malaysia. Wake up please, MELAYU!Isn’t it enough that you lost Singapore? Batu Puteh? Even right now, our brothers and sisters in Patani are fighting to get their homeland back.
.
There is a lot of bloodshed there; do you all want the same thing to happen in your own Tanah Air Tercinta? To those Malays who have not woken up yet, do you want other people from faraway lands to take control of your Tanah Tumpah Darah and having places like Tamil Nadu and Beijing as their ‘kiblat’? Where is your Malay dignity? For us in Singapore, the day Malaysia falls to other people other than the Malays, then it is going to be the saddest day for us.
.
Melayu Nusantara akan menangis hiba. No Tanah Melayu means No Melayu. Hilang lah Melayu untuk selamanya. The Chinese have China, the Indians have India, what about the Malays? Bukankah Tanah Melayu ini untuk orang Melayu?
.
Looking at the brouhaha in Perak whereby a DAP politician recited a Quranic verse, I was not surprised at all. This political party, which is also an arm of PAP in Malaysia used this tactic not without purpose. In fact this is an intelligent way of getting votes from gullible Malay brethrens. Ladies and Gentlemen of Malaysia, Lee Kuan Yew was no different. He speaks fluent Malay and he can write in Jawi better than the Malays themselves. All his children learnt Jawi. It is just that to get to your ‘enemies’, you must camouflage yourself in order to blind them.
.
As I said earlier, some Malays are gullible, easy to “goreng”, maybe due to their lack of education or too much education, they will follow whatever is being told to them by their unscrupulous politicians (of their choice of course). The stupid Malays follow because they want to please their ‘masters’ whereas the ‘clever’ Malays follow because they want to appear liberal and progressive, others are just ‘Pak Turuts’ because they are actually fence sitters without any clear direction.
.
Yes, I am ‘anak asli Singapura’. I have no attachments with the peninsular as my ‘kampong’ was in Singapore proper. My Malay ancestors used to reside at the mouth of the Kallang River, Singapore, then they went inland, finally they settled at a Malay village at the junction of Geylang Serai/Paya Lebar area. We lived there for awhile till the PAP government decided to develop our ‘kampong’. Then, we had to move to a HDB flat in a self-contained Housing Development Board estate. It was an open secret that this was one of the ways to separate the Malays, so as not to let them to be too strong politically if they were to be grouped together.
.
Also, I understood later on, at other Malay occupied areas, the dwellers were told that if they would like to stay at the same place, they should have the same kind of dwellings/designs as what the government had so as to “uniformise” the whole area. Get my drift everybody? Naturally, the Malay 'kampong' folks were not able to come up with millions of dollars to develop their area. They were not rich. They had no choice but to leave their 'kampongs'.
.
Once the areas had been developed by the government (or sub contracted to private sectors), the prices would definitely be real sky high and that prevented the Malays to come back to their ‘kampongs’, so wasn’t it like ethnic cleansing, but done in a subtle way? I was told that the Israeli government used this kind of tactic to cleanse its Palestinian population in certain areas of Israel/Palestine. Go figure yourselves Malaysians, who do you think the PAP government asked for advice?Sorry, I have to stop now ....the clock has struck 12 times already.
To be continued.'
.
Salam.
Erniceda...
.
dan baca juga komen beliau seperti di bawah:
.
.
Salam Tuanku KijangMas,To Dot & Phonont,
.
Thanks. I wrote what I saw, what I felt, what I learnt and what I heard. I am anak Singapura, born and bred in Singapore and proud to be one. I love my country, but at the same time I feel sad when I see that the power that be tries to change the socio-cultural landscape of my island, inhabited by my Malay ancestors long time ago even before the real 'Pendatangs' came in. When I go round my island and realize that some road names have been changed to make it sound and 'look' more Chinese, I feel sick to the stomach.
.
Once I was passing this Housing Estate called Hougang (a Chinese name with a pinyin spelling) and I saw a big hawker centre with a big lettering which says, Hainan Island Ching Chong Hawker Building or something to that effect, I got boiled down inside. My island has become a seventh heaven for these 'Pendatangs' ...oh, I just could not take it (even symbolic)....Why must put Hainan Island? Why not put something that locals can identify with?You know I could just keep my mouth shut where Malaysia is concerned, not my country anyway....but, when I read some posts and comments in Malaysian blogsphere that were written by some ignorant bigots and Malay Apologist condemning Melayus, I told myself that I should open my mouth and tell you all of my experience in my own Tanah Air.
.
I'm definitely sure that DAP gets their tuition from big brother PAP. LKY used Malays to "conquer" the Malays, he used also his own proficiency in the Malay language to 'ambil hati' orang Melayu. Fighting for Malaysian Malaysia at first, but the moment he took over Singapore, there was no such thing as Singaporean Singapore....it was more like Chinese Singapore....Huh, I won't elaborate on things that were "done" to us here ....The result is we feel like we are the 'penumpangs' ..not them....they took over everything ...they talk about meritocracy ...that is BS ...Meritocracy is just a blanket for Chinese hegemony (now, even the Indians have a little bit more of the pie but I can't say the same thing for the Malays).
.
I've actually read a DAP manifesto online on how to "conquer" Tanah Melayu by 'conquering' the Malays. But, unfortunately I forgot to jot down the url address. Yes, they can get the power if you Melayus in Malaysia let them do it ...DAP is using PKR Melayus/PAS as proxies for their own agenda. After that, it is going to be 'habis manis sepah dibuang'- just like what PAP was/is doing to the Malay MPs/Ministers in Singapore.
.
Phonont, you asked about the political voice. Well, if you look at the population percentage in Singapore, Malays should have more numbers in Parliament, but unfortunately, it is not the case. We have 1 Indian Senior Minister, 3 Indian Ministers for a population percentage of 8.8%. Consider this, we have 1 Malay Speaker and 1 Malay Minister taking charge of Malay Affairs and Environment for a Malay population of 13.6%. I don't believe that we don't have capable Malays to take care of the country.
.
Mind you, the Environment ministry is the only portfolio that the PAP government is willing to give to a Malay Minister. After a few more years, he will be asked to 'retire' and his post will be 'recycled' to another Malay. He will go back to what he was doing before ....He is not going to be a Minister of Defence nor a Minister of Foreign Affairs for sure....too sensitive lah...But, look at Malaysia's Cabinet .....there are quite a number of Chinese and Indian Ministers/Deputy Ministers. One had insulted the Malays by calling them 'Pendatangs' but still managed to get a portfolio. The thing that intrigue me is that they come from parties that did not do well in the GE. Why put them in when they could not deliver? Should put those Bumis from Sabah and Sarawak instead.
.
The more the merrier for them....They can all dance the Iban Dance in Parliament.Tell me who is nicer? You won't have this kind treatment in Singapore.We don't have any Hindraf-like organisation in Singapore. We have Mendaki and AMP, two self help groups to help the Malays to upgrade themselves. They get financial assistance from the Government.
.
NADA ZERO RIEN to all your other questions Phonont. When the government decided to implement all English medium schools, it was not the Malays who had created a lot of noise, it was them, the Chinese...Singapore's version of Dong whatever, not the Malays....We, Singaporean Malays, we sacrificed a lot for our future generations....we did not want them to be 'ketinggalan'...English is used as a language of instruction in schools, our Mother Tongue subject is taught for a few hours per week (pls check Wikipedia). I am a product of such a system. Malaysians should not be scared to take up the English language. It is a boon not a bane.
.
Oh, btw, if anyone is not happy in Singapore, he/she can voice it out at Hong Lim Park with trees as listeners or some from the homo sapien species. Be careful though , the police station is just round the corner and you have to inform the authorities beforehand of what you want to talk about....no talk on religion, race or PAP.....don't try to criticize LKY & Co if you don't want to end up as a bankrupt. Anybody who wants to protest noisily, I challenge them to come to Singapore, we'll see what's in store for them. No, they won't dare, folks. They dared to do it in Malaysia because of certain elements in Malaysian political climate which were not stable.
.
Sorry to say, the Pandora Box had been opened in Malaysia and it is going to take a while for it to be closed back .....maybe you can't even re-close it again, but you guys will have to keep on trying.I wish you Malaysian Malays (as well as other Malaysians) all the best.
.
Salam.
Erniceda
.
.

Monday, April 13, 2009

UMNO WAJIB TEGAS PELIHARA HAK MELAYU : JAGUH MELAYU

.
Salam Pejuangan...
.
Kita mulakan dengan isu dalaman BN : MCA nak kuota lebih dalam kabinet (dapat) & jawatan TPM Cina yg mana MICA dah jadi serupa perjuangannya macan DAP manakala MIC ugut keluar BN sbb nak Samy Vellu jadi menteri dah amcam HINDRAF...
.
Pengundian di 3 Pilihanraya Kecil : KAUM CINA 90% SOKONG PEMBANGKANG & kaum india juga hampir 75% sokong pembangkang. Kaum bukan melayu tertarik dengan tawaran pihak pembangkang yang rela menggadaikan hak melayu kepada mereka demi sebuah sokongan dan kuasa walhal bukan melayu sedar ini mengguris hati kaum melayu tapi mereka nak juga sebab tamak dan mahu lebih dari sepatutnya.
.
Pembangkang dengan PKR & PAS diketuai pemimpin melayu buat tawaran demi tawaran kepada kaum bukan melayu yang mana tawaran ini dengan menggadaikan hak bangsa Melayu Islam tanpa memikirkan kesan BURUK dan KEMUSNAHAN kepada survival Islam dan bangsa melayu sendiri yang telah membuka jalan kepada kaum bukan melayu membuat pelbagai tuntutan.
.
Apa akan jadi? survival UMNO dan BN amnya kini kian tergugat... kaum bukan melayu (cina & India) semakin tidak faham kenapa perlunya tolak ansur dan setiakawan... jadi kenapa Melayu perlu mengalah? kenapa asyik kita memberi dan bekorban??? UMNO perlu berubah! UMNO perlu tegas! MCA & MIC perlu di sekolahkan agar halatuju dan aspirasi mereka diperbetulkan sesuai dengan konsep BN asal... Kaum bukan melayu juga perlu disekolahkan melalui agen penerangan kerajaan : JHEK, Kementerian Penerangan, BTN, KEMAS & segala macam agen penerangan mestilah digunakan melalui PENDEKATAN BARU yang bersesuaian... perlu berubah. Manakala UMNO MESTI KONSISTEN berjuang mempertahankan hak MELAYU DAN ISLAM : Usah lagi bertolak ansur dan berpolitik demi jaga hati... PERLU BERANI DAN BERTEGAS...
.
Kembalilah ke semangat dan formula asal BN sewaktu asal penubuhan dahulu nescaya hendaknya kita akan berjaya memperbetulkan kembali apa yang kita telah kehilangan... Selamat Berjuang
UMNO perlu jadi jaguh Melayu & Bumiputra
.
Apa yang dilihat sejak kebelakangan ini terlalu banyak ugutan yang dilakukan oleh musuh serta rakan UMNO dalam BN. Lagak sesetengah rakan dalam BN pula seolah-olah lebih DAP dari DAP itu sendiri. Inilah padahnya bila BN tidak lagi berupaya menang dengan 2/3. Dan hanya UMNO sahaja yang agak bertahan semasa PRU12 yang lalu. Komponen yang lainnya dilanda badai tsunami. Hampir ranap.
.
Di kala keperitan inilah banyak benar cabaran yang menguji sejauh mana kemampuan UMNO. UMNO diasak dari pihak lawan dan juga kawan. Banyak perkara yang berlaku sejak akhir-akhir ini. Tuntutan demi tuntutan ditagih daripada MCA dan juga MIC. Walau pun prestasi mereka tidak membanggakan, mereka tanpa segan silu meminta itu dan ini.
.
Permintaan jawatan TPM oleh MCA di saat genting ini tidak sepatutnya keluar dari mulut ahli komponen yang setia. Suara MCA dah menjadi saling tidak tumpah seperti suara DAP. Keterbukaan Anwar yang bersedia menawarkan jawatan TPM kepada kaum Cina menyebabkan MCA terikut-ikut rentak pihak lawan. Tidak boleh disalahkan sepenuhnya kepada MCA. Kotak Pandora sudah dibuka oleh Anwar.
.
Kesediaan di pihak Melayu pembangkang yang menawarkan jawatan TPM membuatkan kaum bukan Melayu melihat Pakatan Rakyat sebagai objektif baru perjuangan politik mereka. Mungkin sudah bulat tekad mereka untuk menyokong penuh PR. Tawar-menawar di dalam BN sudah tidak boleh diperbaharui. Sudah tepu bak kata orang. Kaum Cina mungkin sudah dapat mengagak bahawa UMNO agak keberatan untuk memberikan jawatan tersebut kepada bukan Melayu.
.
Di pihak MIC pula karenah Samy membuat semacam ugutan tidak langsung membantu pemulihan BN. Mungkin sudah tiba masanya PM Dato' Sri Najib mengambil langkah drastik menasihati Samy untuk berehat. Tambahan pula beliau ditolak oleh ahli partinya sendiri. Kemenangan Samy sebagai presiden yang menidakkan hak pencabarnya bukanlah sesuatu yang perlu dibanggakan MIC. Malahan perlu dilihat sebagai satu liabiliti kepada MIC dan juga BN.
.
Signal sokongan bukan Melayu jelas boleh dibaca di PRK Bukit Gantang dan Bukit Selambau pada 7 April yang lepas. Mesejnya jelas. 85% bukan Melayu menolak BN. Sudah tidak ada daya penarik dalam BN lagi barangkali. Nak minta pun dah tepu. Kalau kad kredit, dah cecah credit limit. Dan tak boleh buat pengeluaran lagi. Dah tak boleh nak gores lagi.
.
Di pihak PR yang masih tiada pengalaman pula menjanjikan sesuatu yang amat menarik. Sesuatu tawaran yang tidak dijanjikan di pihak BN. Keadaan para pemimpin PR yang tidak punya pengalaman menyebabkan kaum Cina melihat bahawa bargain power mereka boleh digunakan di sana. Kaum Cina melihat Melayu PR tidaklah sekeras kepala macam Melayu UMNO. Melayu UMNO kena ugut MCA untuk minta jawatan TPM pun masih berdegil. Sedangkan Anwar tak perlu diugut, malah ditawarnya dengan rela hati tanpa paksa pun (sangap nak jadi PM!).
.
Dasar-dasar PR pun mungkin menjadi daya penarik kaum Cina untuk tidak akan kembali lagi ke pangkuan BN dalam satu tempoh yang lama. Isu tanah contohnya. Melayu PAS & PKR tak kisah walau pun melanggar dan bertentangan dasar tanah kerajaan Persekutuan. Penulis secara peribadi tidak suka tanah dijadikan komoditi politik untuk raih undi, namun dengan ‘keterbukaan’ Melayu PR akan hal ini nampak gayanya UMNO perlu turut mengorbankan dasar kerajaan Pusat berhubung hal tanah ini.
.
Mungkin kaum Cina merasakan dengan berkuasanya PR maka akan banyaklah tanah-tanah yang bakal diagihkan kepada mereka. Mungkin sudah tiba masanya UMNO berbuat perkara yang sama. Strategi dan langkah drastik yang semacam DAP Perak perlu diguna pakai. Mungkin UMNO perlu bermurah hati menabur tanah sebanyak-banyaknya kepada Melayu dan Bumiputra untuk mendapatkan sokongan padu kaum Melayu/Bumiputra.
.
Mungkin boleh difikirkan beberapa program ala Felda yang memberikan peluang kepada golongan miskin tegar Melayu/Bumiputra memiliki tanah dan secara tidak langsung melonjak taraf sosio ekonominya. Apa salahnya jika UMNO berbuat sedemikian di kala PR menabur tanah di Perak untuk mendapatkan sokongan padu bukan Melayu. Dan hasilnya semua orang tahu. 85% undi bukan Melayu di Bukit Gantang pergi kepada PR walaupun 63% undi Melayu memihak kepada BN. Undi bukan Melayu sudah jadi undi penentu.
.
Tak guna tabur berlebihan kepada bukan Melayu kerana mustahil mereka kembali semula ke pangkuan BN. Cuma kalau ada yang miskin dari kaum bukan Melayu wajiblah UMNO tolong. Kalau ada anak India yang cerdik tapi miskin perlulah diberikan biasiswa. Kalau anak Cina yang miskin dan cerdik pun perlu dibantu. Yang ini tak bolehlah diabaikan. Cuma bantuan yang pelbagai untuk raih undi tak perlulah diteruskan. Sampai RM1 juta kepada sekolah jenis Cina buat apa? Duit mereka ambil, pangkah tetap PR. Kan elok diberi pada PIBG sekolah kebangsaan di Felda atau kampung-kampung Melayu yang ada kalanya sesak nafas bila nak buat pelbagai aktiviti.
.
Keadaan sekarang sangat jauh berbeza. Bukan Melayu semacam sudah bulat tekad mengatakan rumput di PR lebih hijau. UMNO juga perlu memikirkan kaedah yang mungkin tidak disukai oleh komponennya tetapi bakal disukai oleh majoriti Melayu/Bumiputra. Mungkin sudah tiba masanya biasiswa diberikan kepada Melayu/Bumiputra. Anak Melayu/Bumiputra yang miskin/sederhana dan menepati syarat bolehlah dianugerahkan biasiswa dan bukannya pinjaman seperti sekarang ini.
.
Mungkin banyak lagi perkara yang boleh difikirkan untuk mengembalikan sokongan padu orang Melayu terhadap UMNO. Yang pastinya, UMNO perlu menjadi jaguh orang Melayu/Bumiputra semula untuk mendapatkan sokongan padu supaya penentu bagi politik Malaysia terus berada di tangan Melayu. Tidak boleh tidak!

MIC UGUT UMNO TINGGALKAN BN : SAMY VELLU TIDAK DILANTIK MENTERI KABINET

.
Salam Perjuangan...
.
Selepas MCA membuat tuntutan jijik - menambah bilangan MP MCA dalam kabinet (diterima) & mewujudkan jawatan timbalan Perdana menteri Cina (ditolak) kini MIC pula nak tunjuk "hero" dengan secara BANGSAT mengugut untuk meninggalkan BN sebab Samy Vellu tak dilantik senator seterusnya menteri... dengan disokong menteri-menteri keling lain...
.
Takkan MIC tak faham-faham Samy Vellu ni dah ditolak sepenuhnya oleh kaum india... di sg siput sendiri org india benci sammy vellu... buatlah bancian dikalangan kaum india... mereka akan kata MIC demokrasi sudah mati - Sammy Ditaktor hinggakan MIC GAGAL SETERUK-TERUKNYA mendapatkan sokongan kaum india yang beralih menyokong PKR dan HINDRAF.
.
Kenapa nak naikkan Sammy yg terbukti merupakan liabiliti yang menjauhkan sokongan kaum india daripada BN... sammy sepatutnya insaf dan rela bekorban demi BN dengan berundur sepenuhnya kerana kaum india sudah benci dan muak dengan dirinya. Kebencian kepada sammy inilah yg menyebabkan kaum india benci kepada MIC & BN - tanpa sammy velly diyakini MIC akan dapat menjenamakan parti ini semula untuk menarik semula generasi baru menyokong MIC seterusnya BN...
.
Wajarkah MIC terus mengikut telunjuk sammy... sammy mengkudakan MIC untuk kepentingan dia sahaja... apakah pemimpin MIC lain tidak dapat melihat itu semua??? BODOH YANG AMATLAH kepada pemimpin MIC yang terus mahu dicucuk hidung oleh sammy yg sudah ketinggalan zaman ini...
.
kalau ini setiakawan yg MIC maksudkan jelas kaum (MCA) lain hanya mahu mengambil kesempatan terhadap ketulusan UMNO dan kaum melayu tanpa memikirkan survival dan nilai keseluruhan perjuangan BN dan masa hadapan pergerakan itu... mereka (bukan melayu) mahu melayu bekorban tetapi bukan melayu tidak sedikitpun malah satupun berkorban kepada melayu... BANGSAT! tunggulah saat dan ketikanya akan kami kutip kembali satu persatu hak kami bangsa melayu yang telah terlepas kepada kaum lain nanti... saat dan ketika tibanya nanti waktu itu kalian akan menyesal kerana tidak berpegang kepada prinsip setia kawan dan janji sosial kontrak yg dipersetujui lama dahulu....
.
Source Big DogDot .Com
MIC threatens to leave BN: Isn’t Samy Vellu a bane for the Indians?
MIC President for thirty years Dato’ Seri S. Samy Vellu was reported to be upset for not being appointed a Senator and made a Cabinet Minister in Prime Minister VI Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak’s new administration line up, announced on Thursday 9 April and sworn in on Friday 10 April.
.
Malaysian Insider has the story:
Upset at not being made minister, Samy Vellu threatens BN
By Baradan Kuppusamy
.
KUALA LUMPUR, April 11 — Embattled MIC president Datuk Seri S. Samy Vellu, whose wish to return to the Cabinet was rejected by Prime Minister Datuk Seri Najib Razak, is playing his final gambit by threatening to withdraw the sole MIC minister.
.
The Malaysian Insider understands Samy Vellu has little support except from party vice-president S. Sothinathan in this gambit which was sparked after Najib rejected all hints last week to make Samy Vellu a senator and put him back into the Cabinet as works minister.Samy Vellu complained to his supporters that if Gerakan president Tan Sri Dr Koh Tsu Koon could be made a senator and minister, he should have been accorded the same privilege.Samy Vellu is also unhappy that Selangor Gerakan chief A. Kohilan Pillay has been made a deputy foreign minister, a high-profile post for an Indian.
.
He feels it should have been given to one of his nominees. After failing to get himself re-appointed, Samy Vellu tried to propose two additional deputy ministers posts for Sothinathan and Senator Loga Chitrakalla, according to MIC sources.The sources said a close aide of Samy Vellu had leaked the story that Samy Vellu was considering pulling out Human Resources Minister Datuk Dr S. Subramaniam and deputy ministers Datuk S.K. Devamany and Datuk M. Saravanan, to put pressure on Najib to give additional positions in the Cabinet.
.
The leaked story is said to be timed for the MIC central working committee meeting on Thursday where Samy Vellu has two choices — to work up his loyalists into making a “do or die” stand over the issue or deny the leaked stories and walk away from the issue.
.

Friday, April 10, 2009

JAWATAN MCA BERTAMBAH : KABINET BARU NAJIB

Salam Perjuangan...
Kalau kaum cina tak mahu juga menyokong BN lepas ni kita tak payah bagi langsung jawatan kepada MCA... Harap presiden MCA malu... dan berusaha keras lepas ni tarik keyakinan rakyat dan bukan galakkan kaum cina tuntut benda benda bangsat daripada kaum melayu... peribadi penulis tak bersetuju langsung jawatan ditambah malahan sepatutnya dikurangkan... tapi saya yakin Najib ada perancangan sendiri...
Jawatan untuk MCA bertambah
Oleh THOMAS
CHONGpengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 9 April - MCA mengekalkan empat wakil dalam Kabinet manakala jawatan timbalan menteri untuk parti tersebut ditambah daripada enam kepada tujuh orang. Gerakan pula yang sebelum ini tidak mempunyai sebarang jawatan dalam Kabinet turut menerima berita menggembirakan apabila Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon dilantik Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Dalam pada itu, Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat mengekalkan jawatan Menteri Pengangkutan manakala Naib Presidennya, Datuk Seri Liow Tiong Lai kekal Menteri Kesihatan. Datuk Seri Ng Yen Yen yang sebelum ini menjadi Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat pula bertukar portfolio kepada Menteri Pelancongan.

Seorang lagi Naib Presiden MCA, Datuk Kong Cho Ha yang sebelum ini Timbalan Menteri Kewangan pula dinaikkan pangkat sebagai Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan.Beliau menggantikan Datuk Ong Ka Chuan yang kalah dalam pemilihan parti.Sementara itu, Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek yang pernah terlibat dengan skandal klip video seks tidak tersenarai menganggotai Kabinet.

Untuk jawatan timbalan menteri pula, tujuh jawatan yang diperuntukkan kepada wakil MCA ialah di Kementerian Kewangan; Kementerian Pelajaran; Kementerian Penerangan Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan; Kementerian Pengajian Tinggi; Kementerian Belia dan Sukan; Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat serta Kementerian Luar. Antara muka baru MCA yang dilantik timbalan menteri ialah Senator Heng Seai Kie (Kementerian Penerangan Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan) dan Ahli Parlimen Kampar, Datuk Lee Chee Leong (Kementerian Luar).

Datin Paduka Chew Mei Fun yang pernah menjadi Setiausaha Parlimen kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat kini dilantik sebagai timbalan menteri.Wakil MCA bagaimanapun tidak lagi dilantik sebagai Timbalan Menteri Dalam Negeri walaupun jawatan itu sebelum ini dipegang MCA.

Dalam pada itu, Gerakan mengekalkan dua jawatan timbalan menteri iaitu melalui A. Kohilan Pillay (Kementerian Luar) dan Datuk Tan Lian Hoe (Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna).

SENARAI KABINET BARU RAKYAT : NAJIB 2009


SENARAI KABINET BARU DATO' SERI NAJIB TUN RAZAK
28 MENTERI 40 TIMBALAN MENTERI

PERDANA MENTERI:
Datuk Seri Najib Razak

TIMBALAN PERDANA MENTERI:
Tan Sri Muhyiddin Yassin

MENTERI DI JABATAN PERDANA MENTERI
1. Tan Sri Dr Koh Tsu Koon (Hal Ehwal Perpaduan & Pengurusan Prestasi)
2. Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz (Hal Ehwal Perundangan dan Parlimen)
3. Tan Sri Nor Mohamed Yakcop (Unit Perancang Ekonomi)
4. Mej-Jen (B) Datuk Jamil Khir Baharom (Hal Ehwal Agama Islam)


Timbalan-timbalan Menteri:
1. Datuk Liew Vui Keong
2. Datuk Dr Mashitah Ibrahim
3. Datuk S.K. Devamany
4. Ahmad Maslan
5. T.Murugiah

MENTERI KEWANGAN: Datuk Seri Najib Razak
MENTERI KEWANGAN II: DATUK AHMAD HUSNI MOHAMAD HANADZLAH
Timbalan:
1. Datuk Chor Chee Heung
2. Datuk Dr Awang Adek Hussin

MENTERI PELAJARAN: Tan Sri Muhyiddin Yassin
Timbalan:
1. Datuk Dr Wee Ka Siong
2. Dr Mohd Puad Zarkashi

MENTERI PENGANGKUTAN: Datuk Ong Tee Keat
Timbalan:
1. Datuk Abdul Rahim Bakri
2. Datuk Robert Lau Hoi Chew

MENTERI PERUSAHAAN, PERLADANGAN DAN KOMODITI:
Tan Sri Bernard Dompok
Timbalan: 1. Datuk Hamzah Zainudin

MENTERI DALAM NEGERI:
Datuk Seri Hishammuddin Hussein
Timbalan:
1. Datuk Wira Abu Seman Yusop
2. Jelaing anak Mersat

MENTERI PENERANGAN, KOMUNIKASI, KESENIAN DAN KEBUDAYAAN:
Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim
Timbalan:
1. Datuk Joseph Salang Gandum
2. Senator Heng Seai Kie

MENTERI TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR:
Datuk Peter Chin Fah Kui
Timbalan: Noriah Kasnon

MENTERI KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH:
Datuk Seri Shafie Apdal
Timbalan:
1. Datuk Hassan Malek
2. Datuk Joseph Entulu anak Belaun

MENTERI PENGAJIAN TINGGI:
Datuk Seri Mohd Khaled Nordin
Timbalan:
1. Datuk Dr Hou Kok Chung
2. Datuk Saifuddin Abdullah

MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI:
Datuk Mustapa Mohamed
Timbalan:
1. Datuk Mukhriz Mahathir
2. Datuk Jacob Dungau Sagan

MENTERI SAINS, TEKNOLOGI DAN INNOVASI:
Datuk Dr Maximus Ongkili
Timbalan: Fadillah Yusof

MENTERI SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR:
Datuk Douglas Uggah Embas
Timbalan: Tan Sri Joseph Kurup

MENTERI PELANCONGAN: Datuk Ng Yen Yen
Timbalan: Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman Abdul Taib

MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI:
Datuk Noh Omar Timbalan:
1. Datuk Johari Baharum
2. Datuk Rohani Abdul Karim

MENTERI PERTAHANAN: Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi
Timbalan: Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad

MENTERI KERJA RAYA: Datuk Shaziman Abu Mansor
Timbalan: Datuk Yong Khoon Seng

MENTERI KESIHATAN: Datuk Liow Tiong Lai
Timbalan: Datuk Rosnah Rashid Shirlin

MENTERI BELIA DAN SUKAN: Datuk Ahmad Shabery Cheek
Timbalan:
1. Datuk Razali Ibrahim
2. Wee Jeck Seng

MENTERI SUMBER MANUSIA: Datuk Dr S.Subramaniam
Timbalan: Datuk Maznah Mazlan

MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI DAN HAL EHWAL PENGGUNA:
Datuk Ismail Sabri Yaakob
Timbalan: Datuk Tan Lian Hoe

MENTERI PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN:
Datuk Kong Cho Ha
Timbalan: Datuk Lajim Ukin

MENTERI PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT:
Datuk Seri Sharizat Jalil
Timbalan: Datin Paduka Chew Mei Fun

MENTERI LUAR: Datuk Anifah Aman
Timbalan:
1. A.Kohilan Pillay
2. Datuk Lee Chee Leong

MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN:
Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin
Timbalan: Datuk M.Saravanan

Sumber - Bernama

TUN MAHATHIR POSITIF, KHAIRY TIDAK KECEWA : KABINET BARU NAJIB

Khairy: Saya tidak kecewa -Malaysia Kini


Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin berkata beliau tidak kecewa kerana tidak dilantik menganggotai barisan kabinet baru.Sebaliknya, tegasnya, beliau telah diberi tugas lain oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Ketika dihubungi Malaysiakini, ahli parlimen Rembau berkata, beliau telah mengadakan pertemuan dengan Najib semalam.


Dalam pertemuan itu, katanya, Najib memintanya supaya memberi tumpuan kepada usaha memperkukuhkan parti. "Presiden Umno itu mahu saya menumpukan kepada kerja-kerja parti. "Beliau telah memberi saya tugas untuk menarik lebih ramai pengundi muda supaya menyokong Umno dan BN," katanya.Sehubungan itu, katanya, beliau berterima kepada presiden Umno kerana memilihnya untuk memikul tugas tersebut.

Menurut Khairy, beliau akan menumpukan tugasnya ke arah memperkukuhkan parti sepertimana yang dihasrat oleh perdana menteri. Beliau juga mengucap terima kasih kepada Najib kerana melantik naibnya Datuk Razali Ibrahim sebagai timbalan menteri belia dan sukan.Menurutnya, kabinet baru itu telah membariskan menteri dan timbalan menteri yang baik yang mampu untuk membantu perdana menteri melaksanakan agenda pembaharuan.

Beliau juga berharap anggota kabinet baru itu akan bekerja keras untuk merealisasikan objektif dan aspirasi rakyat Malaysia. Khairy bagaimanapun enggan mengulas apabila ditanya sama ada mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad ada campur tangan dalam pelantikan anggota kabinet baru itu.




Dr M: 'Positif' Khairy tidak tersenarai - Malaysia Kini

"Positif" - demikian reaksi mantan perdana menteri apabila ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin tidak tersenarai dalam jemaah menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang diumumkan petang ini. Sambil berkata tindakan itu membuktikan perdana menteri sanggup bertindak tegas terhadap rasuah, Tun Dr Mahathir Mohamad turut menyifatkan barisan kabinet baru itu tanda "pembersihan dalam parti" sedang berlaku, lapor Bernama. "Najib bertindak bijak dengan menggugurkan kebanyakan mereka yang dituduh mengamalkan rasuah walaupun seorang dua entah kenapa turut terselit," katanya hari ini. "Ianya positif.

Tak ada orang yang jelas terlibat rasuah terpilih khususnya ketua Pemuda (Khairy) yang didapati bersalah guna wang dalam pemilihan (Umno). "Dia tak diberi apa-apa jawatan pun. Itu satu bukti Najib ingin bersihkan parti."Dengan ketegasan dalam menangani rasuah, bekas presiden Umno itu percaya perdana menteri boleh juga bertegas dalam perkara-perkara lain."Ini satu pendirian yang tegas oleh Datuk Seri Najib. "Oleh itu saya berasa kalau dia dapat beri pendirian yang tegas dalam perkara ini, perkara lain juga dia akan mempunyai pendirian yang tegas," Dr Mahathir dipetik berkata.

Mengulas pelantikan anaknya sebagai timbalan menteri, beliau menggesa Datuk Mukhriz Mahathir menyelesaikan masalah penjualan permit import (AP) kenderaan yang pernah menimbulkan kontroversi beberapa tahun lalu.Negarawan itu turut yakin bekas exco Pemuda Umno itu boleh menjalankan tugas dengan baik di kementerian tersebut, lapor agensi berita itu lagi."Dia akan dapat menjalankan tugas dengan baik. Saya harap dia akan menangani masalah dalam pemberian permit import (AP) kepada mereka yang menjual AP," katanya pada sidang akhbar di Kuala Lumpur.Najib mengumumkan barisan kabinet pertamanya dengan melantik Mukhriz - seperti dispekulasikan - sebagai timbalan menteri perdagangan antarabangsa dan industri.

Ditanya mengenai pelantikan anak ketiganya, Dr Mahathir berkata: "Saya gembira. Walaupun jika dia tidak dilantik, tak apa."Mengulas sama ada pelantikan Datuk Ahmad Husni Hanadzlah sebagaimenteri kewangan kedua boleh membantu Najib - yang juga menteri kewangan - menangani kelembapan ekonomi, Dr Mahathir berkata: "Saya tak tahu nak nilai Husni tapi saya tahu (Tan Sri) Nor Mohamed Yakcop mempunyai kebolehan dalam bidang itu dan saya fikir tentulah dia dapat memberi pandangan."Bekas timbalan menteri perdagangan antarabangsa dan industri , Ahmad Husni menggantikan Tan Sri Nor Mohamed Yakcop yang dipindah ke Jabatan Perdana Menteri.

Thursday, April 9, 2009

MUKHRIZ TIMBALAN MENTERI, KHAIRY TIDAK DIPILIH DALAM KABINET


Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan senarai 28 orang menteri dan 40 timbalan menteri dalam anggota kabinet barunya petang ini.

Kecuali ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin, kesemua ketua sayap dalam Umno dilantik menganggotai barisan kabinet baru yang diumumkan hari ini.

Ketua Wanita, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dilantik sebagai menteri kemajuan wanita, keluarga dan masyarakat.

Manakala ketua Puteri Umno, Datuk Rosnah Rasyid Syirin dilantik sebagai timbalan menteri kesihatan.

Bagaimanapun, naib ketua Pemuda Umno, Datuk Razali Ibrahim dilantik sebagai timbalan beliau dan sukan.

Seperti yang diramalkan, ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir sebagai timbalan menteri timbalan menteri perdagangan antarabangsa dan industri (MITI).

Manakala antara menteri yang digugurkan ialah Datuk Seri Syed Hamid Albar, Tan Sri Muhammad Muhd Taib, Datuk Mohd Zin, Datuk Amirsyam Aziz dan Datuk Azalina Othman Said dan Datuk Ong Ka Chuan dan Datuk Zulhasnan Rafique. Turut digugurkan ialah timbalan menteri, Datuk Noraini Ahmad.

Manakala mereka yang dibawa masuk semula menganggotai kabinet kali ini ialah Presiden Gerakan, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon dan ahli Parlimen Batu Pahat, Datuk Puad Zarkashi (timbalan menteri pelajaran).

TERKINI 3.55 PTG: KABINET BARU NAJIB - IMPIAN PERUBAHAN UMNO

TERKINI : KABINET BARU DATO' SERI NAJIB - HARAPAN BARU MALAYSIA

Terkini 3.50 Petang - akan diperincikan nanti

Timbalan perdana menteri : Muhyiddin Yassin

Menteri di Jabatan Perdana Menteri
Koh Tsu Koon - perpaduan dan prestasi
Nazri Abdul Aziz - Parliamen
Jamil Khir Baharum - hal-ehwal agama

nor mohamed yakcop - Unit Perancangan Ekonomi (EPU) di JPM

Kewangan
Najib Abdul Razak
Ahmad Husni

Pelajaran
Muhyiddin Yassin

Pengangkutan
Ong Tee Keat

Dalam negeri
Hishammuddin Hussein

Penerangan, komunikasi dan kebudayaan
Rais Yatim

Tenaga, teknologi hijau dan air
Peter Chin

Pembangunan luar bandar, wilayah
Shafie Apdal

Pengajian tinggi
Khaled Nordin

Perdagangan antarabangsa dan industri
Mustapa Mohamed
Deputy: Mukhriz

Pelancongan
Ng Yen Yen

Pertanian dan perniagaan asas tani
Noh Omar

Pertahanan
Ahmad Zahid Hamidi

Kerja raya
Shaziman Mansur

Kesihatan
Liow Tiong Lai

Belia dan sukan
Ahmad Shabery Cheek

Pembangunan sumber manusia
S Subramaniam

Perumahan dan kerajaan tempatan
Kong Cho Ha

Wanita, keluarga dan masyarakat
Shahrizat Abdul Jalil

Luar
Anifah Aman

Wilayah persekutuan
Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin

2.30 P.M

Menjelang pengumuman senarai kabinet baru Datuk Seri Najib Tun Razak petang ini, enam orang - yang dipercayai turut disenaraikan - akan mengangkat sumpah sebagai senator petang ini.

Mereka ialah Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil; Presiden Gerakan, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon; Ketua Pemuda Wanita MCA, Datin Paduka Chew Mei Fun, bekas timbalan menteri kewangan, Datuk Awang Adek Husin, Datuk Jamil Khir Baharom pengrah KAGAT, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin. Dewan Negara telah mengeluarkan notis mengenai upacara mengangkat sumpah senator baru itu petang ini.

Sementara itu difahamkan, dalam satu perkembangan yang berkaitan, peruntukan kuota empat menteri untuk MCA dikekalkan, walaupun sebelum ini, timbul kebimbangan yang jumlahnya akan dikurangkan.

.

.

11.25 a.m : Datuk Seri Najib Razak keluar dari Istana Terengganu di sini, selepas menghadap Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin bagi mendapatkan perkenan pembentukan Kabinet barunya. Perdana Menteri dijadual mengumumkan barisan Kabinet berkenaan jam 3 petang ini di Jabatan Perdana Menteri (JPM), di Putrajaya.
.

10.55 a.m : Datuk Seri Najib Razak tiba di Istana Terengganu di sini untuk menghadap Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin bagi mendapatkan perkenan pembentukan Kabinet barunya.

.


.


ARTIKEL AWALAN
.
Berita ini dipetik daripada pelbagai sumber namun begitu bayangan sebenar sama-sama kita tunggu penuh debaran jam 3 petang ini di Pejabat Perdana Menteri...
.
Sehubungan itu, Najib menghadap Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara jam 11 pagi tadi untuk mendapat perkenan baginda terhadap senarai kabinetnya. Menurut kenyataan Pejabat Perdana Menteri hari ini, para menteri dan timbalan menteri akan mengangkat sumpah taat setia dan menyimpan rahsia di Istana Negara, Jumaat ini.
.
Majlis angkat sumpah Kabinet baru tersebut akan diadakan pada jam 9.30 pagi dan disiarkan secara langsung oleh RTM.
.
Muhyiddin Yassin yang akan diumumkan sebagai timbalan perdana menteri dijangka akan memegang portfolio Kementerian Pelajaran yang mengabungkan Kementerian Pengajian Tinggi dengan Menteri Pelajaran.
.
Ahmad Zahid Hamidi pula dikatakan akan memegang porfolio Menteri Dalam Negeri di samping terus beretanggungjawab terhadap Hal Ehwal Agama.
.
Hishamudin Hussein akan bertukar kemeterian mungkin mengambil alih tempat Muhyiddin, Kementerian Perdagangan dan Industri Antarabangsa.
.
Manakala Najib sendiri akan turut memegang Menteri Kewangan dan Pertahanan.
.
Shafei Afdal pula akan dijangka akan bertukar kementerian yang lebih kanan.
.
Manakala Kementerian yang bakal di gabungkan adalah Kementerian Kesenian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan yang di serapkan ke Kementerian Pelancongan. Kementerian Pengajian Tinggi ke Kementerian Pelajaran dan Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komuniti bergabung dengan kementerian Asas Tani.
.
Muka baru yang dijangka dibawa masuk ialah Fuad Zarkasi, dari Johor dan Tajuddin Rahman dari Perak serta seorang muka baru dari Sabah dan Sawarak.
.
Ketua wanita Umno Shahrizat Abdul Jalil juga besar kemungkinan dibawa masuk ke dalam Kabinet untuk menjaga hal ehwal wanita, kebajikan dan perpaduan. Muka lama yang dijangka diberi peranan dalam Kabinet Najib, Jamaluddin Jarjis, Tengku Adnan Mansor. Bekas Setiausaha Politik Tun Abdullah Badawi, Alwi Che Amat dan Fatmi Che Salleh juga disebut-sebut akan dimanfaatkan Najib.

.

Presiden Gerakan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon akan di lantik sebagai senator. Datuk Seri Dr Jamaluddin Jarjis juga di katakan akan kembali dalam kabinet manakala Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Husni Handzalah. Timbalan Menteri Kesihatan Datuk dr Abdul Latiff Ahmad, Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Temapatan Datuk Hamzah Zainuddin akan dinaikkan menjadi menteri.
.
Kejutan juga bakal berlaku esok bila mana negeri Melaka yang ketiadaan wakil dalam jemaah menteri mungkin terisi. Timbalan Menteri Pengajian Tinggi besar kemungkinan akan dinaikan pangkat menjadi menteri penuh. Kalau jadi ia merupakan satu sejarah buat Melaka.
.
Mereka yang dikatakan akan digugurkan termasuklah Azalina Othman Said, Syed Hamid Albar, Muhammad Mohd Taib, Zulhasnan Rafiqe. Nama Rais Yatim juga turut sama disebut-sebut bakal digugurkan. Antara menteri yang bakal di gugurkan adalah Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Ong Ka Chuan yang tewas jawatan Timbalan Presiden MCA.
.
Bagaimanapun berita yang mengejutkan ialah kemungkin anak Mahathir Mohamad, Mukhriz yang kalah dalam pertandingan ketua pemuda mungkin turut dimanfatkan Najib. Lebih mengejutkan sekiranya ketua pemua, Khairy Jamaluddin di ketepikan Najib.
.
Sumber sempat menghubungi beberapa orang yang dikatakan akan dilantik dan mereka yang hampir dengan beberapa orang yang dikatakan akan dilantik atau dibawa masuk ke dalam Kabinet Najib. Mereka ini rata-rata mengunci mulut tidak mahu menceritakan apa yang berlaku hatta ke atas diri mereka sendiri."Tidak boleh sebut kerana belum angkat sumpah, segala-galanya boleh berlaku. Nak lantik menteri ini samalah nak pilih calon pilihan raya. Baik nama kita disenaraikan tiba-tiba boleh hilang begitu saja," kata seorang ahli Parlimen nun jauh dari Sabah.Khabarnya dua muka baru di Sabah akan menyertai Kabinet Najib.
.
Manakala sehingga saat ini nama-nama menteri yang dikatakan kekal terbuang, Azalina Othman Said, Muhammad Mohd Taib, Syed Hamid Albar masih kekal 'dibuang' oleh Najib. Nama-nama turut yang akan terpelanting lain, Rais Yatim, Nur Mohammad Yaacob.
.
Rais juga berada dalam kemungkinan sama ada dikekalkan sebagai menteri ataupun dilantik sebagai Setiausaha Agung Umno. Mereka itu dianggap sebagai orang Abdullah Badawi.
.
Menteri Wilayah Persekutuan, Zulhasnan Rafique yang juga dianggap orang Abdullah bagaimana pun masih kekal. Katanya pengekalan Zulhasnan itu memandangkan performancenya di Wilayah memberangsangkan.
.
Kedudukan Khairy Jamaluddin seperti sudah pasti tidak tersenarai dalam Kabinet Najib. Khabarnya Kahiry telah pun dimaklumkan! Jika ini berlaku ia sesuatu yang malang bagi Najib kerana jelas ketiadaan Khairy nanti menunjukkan beliau ditangani oleh Dr Mahathir Mohamad.

.

SAMA SAMA NANTIKAN PERKEMBANGAN SELANJUTNYA...



MCA TAK PUAS HATI KUOTA MCA KABINET NAJIB



Salam Perjuangan...

MCA dulu tuntut Jawatan TPM Cina... sekarang tak puas hati sebab dengarnya kuota MCA dalam kabinet baru semakin kurang... Kenapa tak puas hati??? besar sangat ke peranan MCA kepad BN??? Atau MCA nak ambil kesempatan...
.

.
KENAPA KUOTA MCA WAJAR DIKURANGKAN !
.
  1. MCA gagal bantu BN capai kemenangan PRU 12 kebanyakan calon BN tewas di kawasan dimana unidi cina penentu kemenangan... Calon BN kebanyakan menang di kawasan undi melayu penentu kemenangan.
  2. MCA gagal menarik kaum cina untuk mengundi BN sebaliknya kaum cina sekarang cenderong mengundi DAP.
  3. MCA tuntut macam-macam hak melayu untuk kaum cina dan kaum melayu telah berkorban beri kepada kaum cin seperti ekonomi, biasiswa, projek, penjawatan awam dan sebagainya... tapi apa yang melayu dapat sebagai balasannya... TIADA yg menguntungkan melayu LANGSUNG!
  4. Pemimpin dan Calon MCA dalam pilihanraya lepas ramai yang tewas dan kecundang sekiranya dilihat nisbah keseluruhan adalah tidak adil MCA mendapat kuota yang sama.
  5. MCA sudah tiada semangat tulen yg berlandaskan sejarah penubuhan negara tetapi sibuk dipengaruhi konsep kesamarataan dan malaysia malaysian DAP.
  6. MCA banyak kali mengambil kesempatan terhadap situasi semasa dengan mengugut UMNO yang akhirnya menyebabkan UMNO terpaksa mengalah demi menjaga "hati" dan mengorbankan hak Melayu - apakah ini setiakawan???
  7. MCA gagal membantu melayu dari segi pengagihan semula ekonomi demi memenuhi kuota 30% melayu dalam ekonomi.
  8. MCA tidak membela UMNO atau melayu sewaktu DAP meninbulkan isu perkauman yang menyentuh hak keistimewaan Melayu.
  9. MCA bersekongkol dengan DAP menghentam UMNO demi berjuang melemahkan melayu dan merampas hak milik melayu secara terbuka untuk dinikmati kaum cina.
  10. MCA memiliki pemimpin dan pelapis extrem yang sudah tidak lagi memahami dan menghayati sejarah pengwujudan negara sebaliknya memiliki ideologi kesamarataan dengan mengetepikan konsep sosial kontrak.
  11. MCA harus diberikan pengajaran atas tatalaku dan tindakan MCA sepanjang dekad ini yang terus menerus mempersoal dan mempertikaikan hak melayu serta melupakan asas perjuangan asal yang dibawa menerusi BN dengan tidak lagi mempamerkan semangat setia kawan yang tulen.
  12. MCA memiliki rangkaian dan think tank yang sama serta perkaitan dengan DAP yang jelas mempengaruhi percaturan politik kaum cina keseluruhannya yang mana kaum cina tidak berpecah sebenarnya dimana situasi ini jelas merbahaya terhadap percaturan politik melayu kerana org melayu kini yang benar-benar berpecah.
  13. MCA perlu diuji kesetiaannya dan sekiranya MCA dapat menerima dengan baik jelas MCA masih lagi sahabat dan jikalau MCA memberontak dan mengugut maka kita sudah jelas siapa gunting dalam lipatan sebenar BN yg kesetiaanya boleh di ragui.
Apapun MCA dan keseluruhan kaum cina perlu diberikan pengajaran dan ujian ini. SANGAT TIDAK WAJAR TPM UNTUK MCA DAN KUOTA MCA DIKEKALKAN SEDANGKAN PARTI GABUNGAN LAIN TURUT DIKURANGKAN KUOTANYA... APA MCA SHJ KE PENTING DALAM BN tapi "kalau dah cina tu dia tetap cina" tetap lick dan mahu mengambil kesempatan

Teruskan perjuangan...

BUKTI MELAYU PERAK TOLAK KERAJAAN BONEKA PAS

Di paparkan maklumat pengundian di Bukit Gantang BUKTI PENOLAKAN MELAYU TERHADAP PAS dan betapa MELAYU MERANA dibawah pemerintahan BONEKA DAP - Nee zarr J. Maa Lou Dean (Nizar).
.
BUKTI PAS MENANG SEBAB CINA - Cina syok kerana rasa berkuasa dan dapat macam-macam dengan rampas hak melayu
.
BUKTI CINA MAHU RAMPAS HAK MELAYU - walau sedar hal ini sensitif tapi masih mahu membuktikan politik licik kaum cina.
.
BUKTI CINA KHIANATI BARISAN NASIONAL -Cina selaku penentu kemenangan mengundi PAS : Jadi apakah patut kita beri muka pada cina lagi... CINA HARUS DIAJAR
.
.
GM bukan nak buat analisis cuma nak lihat lebih dekat apa yang berlaku di Bukit Gantang:
.
Ismail Safian - 19073 Nizar - 21860
.
Peratus Undi MELAYU : BN - 63 % PAS - 37 %
.
Bukan Melayu : BN - 15 % PAS - 85 %
.
Pecahan pengundi di Bukit Gantang
MELAYU - 62 % CINA - 27 % INDIA - 10 % Lain-lain - 1 %
.
Jumlah penduduk Perak Melayu - 55 % Bukan Melayu - 45 %
.
Artikel Analisis Penuh SILA BACA DI SINI

BUKAN SALAH MCA PENGUNDI CINA PILIH PEMBANGKANG : DASAR CINA TAK BERTANGGUNGJAWAB

Salam Perjuangan
.
Kebangsatan MCA semakin terserlah nyata... MCA kini dah jadi DAP dari segi ideologi, pemikiran dan perjuangan... bezanya DAP diluar BN... MCA semakin tersasar dan hilang arah tidak lagi menjadi MCA seperi dahulu yang RASIONAL, MEMENTINGKAN KEUNTUNGAN JANGKA PANJANG, KONSEP MENANG-MEMANG DAN BERPEGANG KEPADA ASAS PEMBENTUKAN SERTA KEMERDEKAAN PARTI SERTA NEGARA JUGA SETIAKAWAN.
.
Ketua Pemuda MCA ,Datuk Dr.Wee Ka Siong berkata punca kekalahan di Pilihanraya Kecil Parlimen Bukit Gantang dan Dewan Undangan Negeri Bukit Selambau tidak wajar diletakan atas bahu MCA.
.
Sepatutnya menjadi pengajaran kepada kerajaan supaya melakukan perubahan seperti diiingini masyarakt Cina.Tentunya antara perubahan yang di ingini oleh Ka Siong ialah untuk melantik seorang Cina menjadi Timbalan Perdana Menteri.
.
Bahawa beliau menimbulkan pekara ini dalam masa kempen pilihanrya kecil kedua kawasan itu bukan suatu langkah yang berhemah kerana MCA tahu kenyataan dan idea sebegitu hanya meningkatkan harapan masyarakat Cina kepada sesuatu yang diketahui oleh mereka sukar untuk mendapat tolak ansur dari orang Melayu atau dari UMNO. Beliau membangkitkan soal yang sangat sensitif.
.
Kenyataan ini Ka Siong tidak membantu untuk mendapat sokongan masyarakat Cina tetapi menambahkan kemarahan orang Cina kerana MCA cuba menjual apa yang sudahpun diperjuangkan oleh DAP. Mencari populariti atas isu popular yang orang lain hanyalah menampakkan bahawa MCA sudah hilang kepercayaan dirinya dan juga sudah hilang identitinya..
.
MCA adalah parti yang sudah bengkrap dan demikian juga MIC dan inilah parti komponen UMNO. Parti yang tidak boleh diharapkan oleh UMNO ketika dalam keruncingan sebaliknya sejarah menunjukan bahawa UMNO pernah menyelamatkan MCA malah Tunku Abdul Rahman Perdana Menteri Pertama Malaysia pernah meletakan jawatan Perdana Menteri untuk membantu memenangkan Presiden MCA Tun Tan Siew Sin dalam menghadapi cabaran dari penderhaka MCA Dr. Lim Chong Eu( Bekas Ketua Menteri Pulau Pinang).
.
Kalau MCA mahu jadi macam DAP lebih baik UMNO berkawan dengan DAP.
.

MCA MINTA JAWATAN TPM CINA: CINA KURANG AJAR & SUDAH LUPA

Salam Perjuangan...

Cina MCA dah lupa... kerana sudah lupa cina MCA semakin berani... Cina mahu peranan lebih dalam dan penguasaan dalam politik perdana konon UMNO berkuasa... baik kalau begitu pulangkan hak ekonomi untuk org melayu 50% keseluruhannya. Kita tarik balik permit AP gula, simen dan pelbagai lagi yg kita beri kepada tokeh besar cina kita bagi pada melayu...
.
.
Antara alasan cina nak membantu ekonomi dan pendidikan cina... nak bantu apa dari segi ekonomi cina dah jauh tinggalkan kaum lain... sangat jauh, dalam pendidikan jga begitu... tak dapat biasiswa tak apa kerana ramai keluarga cina yang mampu dan kalau tak mampu beribu-ribu syarikat cina dan pertubuhan boleh bantu beri biasiswa... kaum melayu ? apa nasib dah lah tak mampu tanggung belajar sendiri sebab miskin ekonomi kuota biasiswa kini dah berkuranagn sebab cina dah berjaya tuntut... itu adil ke?
.
.
Kini kuasa politik satu-satunya benteng melayu pun nak di ambil juga... kurang ajar! melayu mesti belajar kes singapura... apa nasib melayu di sana? temasik yg satu ketika tanah milik melayu kini berubah milik cina. Kesilapannya kerana memberikan ruang dan sikap tak kisah melayunya sendiri yang asyik dengan konsep kesamarataan dan keadilan yg didendang cina. Akhirnya secara halus melayu dan bagsa lain kian terpinggir dan akhirnya dikuasai mutlak oleh cina... cina bijak berniaga dan juga licik demi survival mereka. Kini mereka meminta macam-macam kerana melihat ada ruang dan peluang kerana melayu sudah semakin lemah akibat perpecahan. Kepada PAS dan UMNO serta Melayu di PKR... seluruh keturunan melayu Islam akan melaknat kalian jika nasib anak bangsa kita di masa hadapan tergugat... merempat... dan hilang hak yg dinikmati seperti sekarang kerana terlalu asyiknya anda berebut kuasa...
.
Kepada PM Najib JANGAN LAYAN TERUS tuntutan bangsat MCA ini... sudah tiba masanya UMNO menjadi anak jantan semula... bertegas dan berhujah seterusnya bertindak mempertahankan hak kita... kini mereka perlu ikut acuan kita... Melayu sudah muak berkorban kita nak hak kita semula... fikirkan...
.
Terusan perjuangan...




V.ARUMUGAM BEKAS ADUN BUKIT SELAMBAU MUNCUL LEPAS PKR MENANG : TAKTIK TUTUP MALU DAN ISU


Selamat Pulang - Mahu pulang kerumah Isteri atau perempuan simpanan kesayangan

Tiba-tiba V. Arumugam muncul semula... sebaik confirm PKR menang kerusi bukit selambau ... TAK PELIK KE? dulu Polis dan kerajaan difitnah kerana sorok dan tahan V.Arumugam ni... semua org percaya terutama pembangkang menyebabkan macam-macam fitnah ditabur buat modal kempen... Bijak pemikir Anwar


Sebenarnya V. Arumugam disorok oleh Anwar dan pemimpin Pakatan Rakyat... kenapa??? sebab Anwar tak mahu skandal seks dan isu V. Arumugam digunakan sebagai senjata BN - dia ada perempuan simpanan siap dapat anak dan bawak anak dan perempuan simpanan teman dia ke majlis di istana Kedah lagi... semua itu ditutup dengan mendakwa kehilangan V. Arumugam angkara Polis dan Kerajaan - berjaya menutup isu yang sebenar...
.
Kononnya V. Arumugam diugut dan sebab itu dia melarikan diri tetapi kenapa selepas pilihanraya dan PKR dah menang beliau berani terus munculkan diri??? apakah lepas PKR menang dah tak wujud lagi ugutan itu??? atau yang ugut dia PKR sendiri yg mahu dia menghilangkan diri?
.
Wayang FILEM arahan ANWAR Al-Juburi telah menjadi dan berjaya menipu seluruh pengundi serta rakyat Malaysia... inilah hakikatnya teman semua... Think Tank UMNO tidak dapat mengatasi kehebatan Team Pemikir Anwar dan PKR dalam percaturan permainan politik... tindakan dan langkah PKR serta Pakatan sentiasa dihadapan UMNO & BN... apa nak buat salah UMNO sendiri yang takpandai mencaturkan isu...
.
Berita Lanjut Boleh Dibaca Di Sini

Wednesday, April 8, 2009

KEPUTUSAN PILIHANRAYA KECIL : 2 BUKIT DAN 1 BATANG APA SUDAH JADI?

Salam Perjuangan,
.
PROLOG
.
Apa sudah jadi? apa sebenarnya yang rakyat mahukan? kenapa situasi... trend dan pemikiran rakyat masih mengekalkan momentum PRU 12 lalu? mungkin bagi yang mengharap sangat akan kecewa kerana BN kalah di dua bukit dan menang hanya di batang...
.
KEPUTUSAN
.
Di Bukit Selambau Calon PKR S Manikumar meraih 12,632 undi, meninggalkan calon BN Datuk S Ganesan dengan 10,229 undi. Ahli perniagaan muda itu, yang bakal dilantik exco kerajaan Kedah, mendapat majoriti 2,403 undi, lebih 40 undi daripada majoriti V Arumugam yang melepaskan jawatan dan kerusi tersebut dengan alasan nyawanya diancam.
Di Bukit Gantang Calon PAS memenangi kerusi parlimen Bukit Gantang dengan majoriti 2,789 undi. Calonnya Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin mendapati 21,860 undi, manakala calon BN Ismail Saffian mendapat 19,071 undi. Maknanya PAS mengekalkan kerusi tersebut dengan tambahan majoriti, berbanding 1,566 undi pada 2008.
Di Batang Ai Calon BN menang dengan mendapat 3,907 undi berbanding calon PKR mendapat 2,053 dengan majoriti 1,854 undi meningkat berbanding hanya 806 majoriti pada tahun 2008.
.
SEBUAH ANALISIS
.
TERIMA KASIH kepada pengundi di Batang Ai dan kepada calon BN yg menang tolonglah... berkhidmatlah sebaiknya buktikan diri anda layak bergelar Y.B. Dekatilah rakyat selalu lah turun dan bantulah rakyat itu sahaja jangan biarkan BN terus dipalit imej buruk.
.
BATANG AI
.
Di Batang Ai usaha keras dan agresif jentera BN jelas berjaya memberikan penerangan dan pemahaman kepada setiap isu terutama isu tempatan hingga timbul kesedaran kenapa perlu mereka untuk mengundi BN. Jelas Parti Komponen BN di sarawak telah berjaya memainkan peranan dengan cemerlang. Walau pun PKR cuba memasukkan eleman nasional namun bagi pengundi kawasan ini agenda pembangunan adalah yang paling penting yang sememangnya BN sahaja yang mampu membawa pembangunan ke kawasan ini. Atas rasional ini kita menaruh keyakinan akan memenangi PRK dengan majoriti lebih 1,500 undi.
.
BUKIT SELAMBAU
.
Di Bukit Selambau disebalik isu perpecahan PKR jelas tidak memberikan kesan ketara malahan kononnya undi kaum india tidak berpihak kepada PKR juga tidak memberikan BN kelebihan. Jelas isu nasional yang dibawa BN seperti perubahan tapuk pimpinan... pembebasan tahanan ISA... pembetulan UMNO dan lain-lain belum lagi memberikan impak atau kesan besar kepada pengundi... Pendekatan Pakatan yang menumpukan isu-isu tempatan dan strategi Pakatan yang menjaja bakal meletakkan calon india PKR ini sebagai exco bagi membela nasib kaum india jika menang amat berjaya menarik semula undi kaum india.
.
Kaum melayu pula seperti biasa digulakan dengan persoalan agama oleh PAS manakala isu patriotisme oleh BN jelas GAGAL kerana dilihat sudah lapuk ditelan zaman... Perpecahan dalaman UMNO, MIC dan MCA memperlihatkan tiada kesepakatan dan SEMANGAT MEMBARA seperti petugas Pakatan Rakyat yang dilihat begitu bersemangat dan berjuangan bukan demi upah atau wang ringgit tapi kerelaan berkorban dan bertindak selaku pejuang tulen bagi emmasikan kemenangan mereka terjamin.
.
Kaum cina di Bukit Selambau jelas merupakan undi penentu kemenangan kerana undi kaum melayu telah berpecah 50-50 manakala undi kaum india hampir 60% memihak Pakatan. Ramalan awal menyatakan pengundi cina mungkin akan mengundi BN berubah sama sekali kerana kebanyakan pengundi cina "solid" memberikan undi kepada Pakatan yang membawa kepada kemenangan calon PKR dan pertambahan majoriti....
.
BUKIT GANTANG
.
Di Bukit gantang amat berbeza sekali jentera BN begitu bersemangat dan berjaya membentuk persefahaman jitu tidak kira UMNO, MIC dan MCA mungkin kerana pengalaman kehilangan kerajaan dan memperolehnya kembali telah memberikan pengajaran berguna buat mereka. Namun masih berlaku bibit keretakan dan tidak kerjasama dari sesetengah pihak tidak seperti jentera Pakatan Rakyat yang jelas solid memberikan 300% bagi menjamin kemenangan. Isu nasional dan tempatan jelas mempengaruhi pengundi... Calon PAS dijaja sebagai teraniaya hingga terpaksa "sembah derhaka" akibat kerajaan rakyat DIRAMPAS... dan pelbagai lagi hinggakan kempen memburukkan BN, UMNO dan Calon sendiri secara peribadi dilakukan yang jelas terbukti berjaya mempengaruhi rakyat... yang sedih jentera BN gagal memberikan jawapan balik dan melaksanakan psy-war berkesan seperti Pakatan.
.
Pengundi melayu hampir 60% memberikan undi kepada BN namun sepatutnya angka ini melebihi 80% memandangkan isu pemberian tanah dan tindakan kerajaan pakatan dahulu yang melebihkan kaum cina hingga melayu terancam... BN tidak pandai mengambil peluang langsung!
Kaum India di perak telah memberikan undi mereka kebanyakan kepada Pakatan Rakyat atas isu nasional dan tempatan di mana MIC dilihat masih ditolak keras oleh kaum india terutama apabila Sammy Vellu masih kekal berkuasa manakala isu pembebasan dan pembelaan kaum india masih belum benar-benar memberikan kesan.
.
Manakala undi kaum Cina sebagai undi penentu diberikan "SOLID ATAU TOTAL" kepada PAS atas isu berbentuk reverse psikology yang dicanang pakatan rakyat bahawa hak cina bakal dirampas kembali dan oleh kerana perasaan "keseronokan" kaum cina kerana dapat menguasai perak dahulu melalui kerajaan pakatan dan mereka mahukan keadaan itu berulang.
.
KESIMPULAN
.
Jelas sekali lagi BN tewas disebabkan kelemahan BN itu sendiri. Pakatan Rakyat sama ada PAS atau PKR menang atas sebab semangat, kesungguhan dan mereka bersatu dalam satu jemaah yang maha kukuh dan padu juga memberikan komitmen 300% tanpa mengharapkan upah, ganjaran tetapi mendambakan kemenangan disamping strategi tepat dan jentera yang efisyen menjawab dan melemparkan dakyah serta isu termasuk mewujudkan rangkaian hingga ke akar umbi hingga mempengaruhi fikiran rakyat... mudah BN dan UMNO perlu study menda ni dan tiru mekanisma kejayaan mereka...
.
Sekali lagi undi kaum Cina sebagai penentu kemenangan telah diberikan undi itu secara "SOLID" kepada pembangkang... bukan sekali malah sudah banyak kali kaum cina mengkhianati BN... nampaknya kaum cina belum nampak atau menerima pengajaran lagi...
.
Semasa PRU 12 kekalahan besar BN bukan sebab undi melayu lihatlah calon UMNO dan BN menang di banyak kawasan yang Kaum melayu menjadi undi penentu... ini terbukti dan kemenangan Paktan Rakyat adalah dikawasan di mana undi cina dan India menjadi penentu... Salah siapa MCA dan MIC lah kerana gagal menarik undi dari kaum masing-masing... terutama kaum cina yang lupa bahawa kestabilanlah kunci membolehkan kaum cina menggandakan kekayaan mereka melalui perniagaan...
.
Apapun segalanya sudah terlewat... Kaum cina perlu "DI DIDIK & DISEKOLAHKAN" semula... manakala BN terutama UMNO perlu menjadikan ini "PENGAJARAN & INSAF "serta perlu berubah bukan dah kalah macam ni etruk masih buat perangai lama... rakyat akan bertambah benci... benci itu lama kelamaan mejadi meluat dan lepas tu terus taubat tak pangkah dah barisan.... waktu itu lihatlah melayu akan hilang hak satu persatu dan menjadi boneka DAP yang akhirnya melayu malaysia akan menjadi melayu singapura terjajah, tertindas dan hilang jati diri ditanahair mereka sendiri... INSAFLAH.... BANGUNLAH... demi agama bangsa dan negara.
.
Teruskan Perjuangan

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

KEMUNCAK PERJUANGAN MANUSIA MUNAFIK ANWAR IBRAHIM

PENAFIAN

Laman ini tidak bertanggungjawab atas hasil penulisan yang dipetik dari sumber lain serta manipulasi pihak lain yang menggunakan bahan yang disiarkan disini. Laman bertujuan mengumpul maklumat sebagai saluran informasi dan media alternatif mencurahkan idea demi negara.